تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
نقش روش آموزش بر یادگیری مهارت شوت بسکتبال: بررسی نقطة چالش بهینه | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.22647.3703 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا گوهررخی* 1؛ علیرضا صابری کاخکی2؛ مهدی سهرابی3؛ مهدی جباری نوقابی4 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
2عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4استادیار گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
براساس یک چارچوب نظری اگرچه تمرین یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر یادگیری است، عوامل دیگری مانند موقعیت تمرینی، مهارت یادگیرنده و دشواری تکلیف می توانند بر یادگیری و تبحر، تأثیر بگذارند و یادگیری مطلوب زمانی اتفاق می افتد که افراد با سطح چالش بهینه در طول تمرین مواجه شوند. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی دو روش آموزش دستوری و دوسویه بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال با تکیه بر مدل نقطه چالش بهینه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. شرکت کنندگان شامل 43 دختر نوجوان با میانگین سنی 14 سال بودند که به صورت نمونه گیری در دسترس از میان دانش آموزان دختر شهرستان مشهد انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی به سه گروه روش آموزش دستوری، روش آموزش دوسویه و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال را در چهار جلسه شامل چهار بلوک 15 کوششی در هر جلسه مطابق با مدل جنتایل تمرین کردند. میزان یادگیری و پیشرفت طی چهار مرحله پیش آزمون، یادداری فوری و یادداریهای با تاخیر اندازهگیری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و سطح معنی داری 05/0≥ p استفاده گردید. نتایج نشان داد که هردو روش آموزش دستوری و دو سویه بر یادگیری مهارت شرکتکنندگان تاثیر معنیداری دارد (01/0< p). با این حال در فرایند اکتساب و یادگیری مهارت شوت ثابت بسکتبال به روش آموزش دستوری و دوسویه با تکیه بر مدل جنتایل نقطه چالش بهینهای وجود نداشت (117/0> p) صرف نظر از میزان و نوع بازخوردی که در هر جلسه آموزش به افراد داده میشد هر دو روش اثرات مثبتی بر روند آموزش داشتند. آموزش مهارت های حرکتی با مقدار تمرینات مناسب صرف نظر از روش آموزش می تواند بر یادگیری مهارت شوت بسکتبال اثر گذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش دستوری؛ آموزش دوسویه؛ یادگیری حرکتی؛ مدل جنتایل؛ بسکتبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Training Methods on Learning Basketball Shoot Skill: Assessing the Optimal Challenge Point | ||
نویسندگان [English] | ||
soheyla Goharrokhi1؛ Alireza Saberi Kakhki2؛ Mehdi Sohrabi3؛ Mehdi Jabbari Noughabi4 | ||
1PhD of Motor Behavior, Department of Physical Education, Neyshabur Branch , Islamic Azad | ||
2Department of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Professor in Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Statistics, Faculty of Math Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to a theoretical framework, although practicing is one of the most important factors affecting learning other factors such as the practice’s position, learner’s skill and the difficulty of assignment can affect learning and mastery. Desirable learning occurs when individuals face the challenge level optimally during the workout. therefore, the aim of this study is to investigate command and reciprocal training techniques on learning the free-throwing of basketball based on the optimum challenge point model. The present study was a semi-experimental study that was carried out in a pre-test and post-test ways with a control group. Therefore, participants included 43 teenage girls with a mean age of 14 years who were selected by available sampling from female students in Mashhad city. Hence, individuals were randomly divided into 3 groups command instruction, reciprocal education and control. The participants practiced free-throwing exercise in four sessions consisting of four blocks of 15 attempts per session according to the “Gentile’s” model. The amount of learning and progress was measured in four stages: pre-test, instant memorization and latency memories. For analysis of data, repeated measures were used to analyze variance (p≤0.05). Both command and reciprocal training methods had a significant effect on learning participant’s skills (p≤0.01). However, the results of this study showed that there is no optimal challenge point in the acquisition and learning process of “constant shootout in basketball by both of these methods (p≥0.117) and regardless of the amount and type of feedback given to individuals in each training session, both methods can have a positive effect on the process of training. In conclusion, training motor skills by the right amount of practice, regardless of the training method, can affect the learning of basketball shooting skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Command teaching, Reciprocal teaching, Gentile&rsquo, s Model, Motor learning, Basketball | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 |