تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
اثر آموزش غیرخطی بر کینماتیک اندام تحتانی در مهارت حرکتی راهرفتن در کودکان 3-5 سال | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.22942.3718 | ||
نویسندگان | ||
مریم قربانی1؛ رسول یاعلی* 2؛ امیر لطافت کار3؛ حسن صادقی3 | ||
1دانشجو | ||
2گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||
3گروه اسیب شناسی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی تهران تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 دی 1400، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تاثیر آموزش غیرخطی بر کینماتیک اندام تحتانی در مهارت حرکتی راهرفتن در کودکان 3-5 سال بود. بیست و چهار کودک 3-5 سال به طور تصادفی در دو گروه (گروه تجربی: 12 نفر و گروه کنترل: 12 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت شش هفته و هفتهای دو جلسه به تمرینات پرداختند. زوایای مفاصل ران، زانو و مچپا در صفحه ساجیتال در لحظه برخورد پاشنه با زمین و لحظه جدا شدن انگشت شست پا از زمین، قبل و پس از مداخله با استفاده از ویدئو آنالیز محاسبه شد (یعنی جهت ضبط حرکت از دوربین گوپرو (رزولوشن K 7/2 و سرعت 120 فریم بر ثانیه) و استخراج داده های کینماتیکی از نرم افزار کینوا استفاده شد). برای مقایسه درون گروهی از آزمون تی همبسته و جهت مقایسه بین گروهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. در گروه مداخله: در لحظه برخورد پاشنه با زمین میزان دورسیفلکشن مچپا بعد از اجرای مداخله 85/33% افزایش یافته، فلکشن زانو 19/17% و فلکشن ران 76/17% کاهش یافته است. همچنین در لحظه جدا شدن شست پا از زمین میزان پلانتارفلکشن مچپا بعد از اجرای مداخله 56/35% افزایش یافته، فلکشن زانو 83/14% کاهش یافته و اکستنشن ران 76/35% افزایش یافته است. بر اساس نتایج تحلیل واریانس چند متغیره، بین گروه تمرینی و کنترل در متغیرهای کینماتیکی راهرفتن، تفاوت معنا دار وجود داشت. نتایج نشان داد که یک دوره آموزش غیرخطی برای تغییر الگوی کینماتیکی راهرفتن در کودکان 3-5 سال اثر دارد. بنابراین توصیه می شود، جهت ارتقاء و پیشرفت کودکان در مهارتهای حرکتی بنیادی جابجایی از روش آموزش غیرخطی به منظور بهبود کینماتیک حرکتی و در نتیجه پیشگیری از سقوط در طی جابجایی در کودکان بهره گیریم. | ||
کلیدواژهها | ||
راهرفتن؛ آموزش غیرخطی؛ کینماتیک اندام تحتانی؛ کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of of nonlinear pedagogy on lower limb kinematics in walking motor skill in children 3-5 years old | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam ghorbani1؛ Rasoul Yaali2؛ amir letafatkar3؛ Hassan Sadeghi3 | ||
1student | ||
2Motor Behavior Department Physical Education & Sport Sciences Faculty Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3physical education and sport sciences faculty kharazmi university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was the effect of nonlinear pedagogy on lower limb kinematics in walking motor skill in 3-5 years old children. Twenty-four children aged 3-5 years old were randomly divided into two groups [experimental group: (n: 12), and control group: (n: 12)]. The intervention group practiced (repeat the correct walking pattern) for six weeks and two sessions per week. The angels of the hip, knee, and ankle joints were measured on the sagittal plane at the moment of heel-ground contact and the toe-off the ground, before and after the intervention, using video analysis (ie to record motion used from GoPro camera (2.7 K resolution and 120 frames per second) and kinematic data extraction used from Kinovea software). For intra-group comparison of paired t-test was used and inter-group comparison, MANOVA test was used at a significance level of 0.05. In the intervention group: in the moment of heel-ground contact, the amount of dorsiflexion of the ankle increased by 33.85% after the intervention, knee flexion decreased by 17.19% and hip flexion decreased by 17.76%. Also, in the moment of toe-off the ground, the amount of plantar flexion of the ankle increased by 35.56% after the intervention, knee flexion decreased by 14.83%, and hip extension increased by 35.76%. Based on the results of MANOVA analysis, there was a significant difference between the exercise and control groups in the kinematic walking variables. Given that a nonlinear pedagogy period had a significant effect on improving the kinematic pattern of gait; therefore, it is recommended to use nonlinear pedagogy along with other educational interventions in order to change the walking pattern and increase the level of activity in children and at the same time prevent non-contact injuries during movement at the age of 3-5 years. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
gait, nonlinear pedagogy, kinematics, lower limb, children | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 |