تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,679 |
همبستگی ذهنی خبرگان در خصوص شاخص های توسعه مدارس فوتبال در کشور | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.25320.3836 | ||
نویسندگان | ||
کیانوش شجیع* 1؛ اعظم نخعی نیازی2؛ مصطفی دشتی مومن آبادی3؛ سمیه سمیعی4؛ رامتین بهشتی5 | ||
1عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی، موسسه آموزش عالی بینالود، مشهد، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی .مشهد | ||
3موسسه آموزش عالی بینالود | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
5دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر همبستگی ذهنی خبرگان در خصوص شاخص های توسعه مدارس فوتبال در کشور بود. روش شناسی: تحقیق حاضر بر اساس هدف و ماهیت، از نوع پژوهشهای کاربردی و اکتشافی، بهلحاظ گردآوری دادهها و اطلاعات، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ اکتشافی و با توجه به استفاده از روش شناسی کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی ـ کمی) میباشد. مصاحبه کیو برای استخراج دیدگاهها و تفکرات صاحبنظران استفاده شد. در بعد کمی، از روشهای آماری برای دستهبندی افراد مانند تحلیل عاملی کیو و تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. در بخش مصاحبه از میان خبرگان فوتبال ایران، در زمینه فوتبال پایه 10نفر به عنوان نمونه و در بخش مرتبسازی عبارات کیو از میان مربیان خبرگان حاضر در مدارس فوتبال کشور و دارای سابقه حضور در لیگ برتر 24 نفر به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش به کمک تلفیقی از نمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شد. تحلیل عاملی کیو با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام پذیرفت. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه با روش تعاملی و مشارکتی و در بخش کمی از نمودار کیو برای انتقال اطلاعات برآمده از بخش کیفی با توزیع نرمال و اجباری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی نیز توسط 10 تن از متخصصین مدیریت ورزشی به تایید رسید. جهت سنجش پایایی نمودار و کارتهای کیو از روش پایایی توسط 4 تن از مصححان استفاده شد که ضریب همبستگی 79/0 نشان دهنده پایایی مصححان میباشد. یافته ها: یافته ها نشان داد پنج الگوی ذهنی زیرساخت گرایان، برنامه مداران خدمات گرایان، آموزش گرایان، سرمایه انسانی گرایان از مهمترین شاخص های توسعه مدارس فوتبال در کشور می باشند. نتیجه گیری: برای توسعه مدارس فوتبال نیاز است تا زیرساخت ها ، برنامه استراتژیک، کیفیت خدمات و مربیان متخصص و تحصیل کرده و نهایتا آموزش سرمایه های انسانی در اولویت قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
خبرگان؛ روش کیو؛ شاخص های توسعه؛ فوتبال؛ همبستگی ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Subjective correlation of experts in the field of development indicators of football schools in the country | ||
نویسندگان [English] | ||
Kianoosh shajie1؛ aazam nakhaieniazi2؛ Mostafa Dashti momen abadi3؛ samiyeh samei4؛ Ramtin Beheshti5 | ||
1faculty memmber of sport sciences, binaloud instituation of higher education, mashhad, iran | ||
2هیات علمی پیام نور | ||
3Binaloud Institute of Higher Education | ||
4PhD student | ||
5Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Sports Sciences, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: The main objective of the present research was to investigate the mental coherence of experts regarding the indicators of development in football schools in the country. Methodology: The current study was conducted as an applied and exploratory research, using a descriptive-exploratory approach for data and information gathering. The Q methodology was employed, which is a mixed-methods approach combining qualitative and quantitative techniques. Q methodological interviews were used to extract the perspectives and thoughts of the participants. In the quantitative aspect, statistical methods such as Q factor analysis and principal component analysis were used for categorizing individuals. Among the football experts in Iran, 10 individuals were selected as samples for the interview section, which focused on grassroots football. Additionally, 24 experienced coaches from the country's football schools, who had previous experience in the top league, were chosen as participants for the Q-sorting phase, using a combination of purposive and non-probabilistic snowball sampling techniques. Q factor analysis was performed using SPSS version 22 software. The research tools included interactive and participatory interviews for the qualitative section and Q diagrams for transferring information derived from the qualitative section with a normal and forced distribution in the quantitative section. Formal and content validity was verified by 10 sports management experts. Reliability testing was conducted using the reliability method by four scorers, showing a correlation coefficient of 0.79, indicating scorer reliability. Results: The findings revealed five mental patterns: infrastructure-oriented, service-oriented program planners, educational-oriented, and human capital-oriented, which are among the most important indicators of development in football schools in the country. Conclusion: To develop football schools, it is necessary to prioritize infrastructure and standards, strategic planning, quality services, specialized and educated coaches, and ultimately, the training of human capital. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
experts, Q method, Development indicators, Football, Mental correlation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 |