تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
تاثیر بازیهای بومیمحلی و رشدی بر آگاهیهیجانی کودکان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.26009.3864 | ||
نویسندگان | ||
پرستو قادرمزی1؛ حسن خلجی* 2؛ جلیل مرادی2 | ||
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 26 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: بازی ابزاری آموزشی بسیار مهم برای پرورش ظرفیتهای ذهنی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی کودکان به شمار میآید. هدف، پژوهش حاضر بررسی اثر بازیهای رشدی و بومیمحلی بر آگاهیهیجانی کودکان بود. روششناسی: در این پژوهش نیمهتجربی جامعه آماری این تحقیق را کودکان 9 تا 11 ساله دانش آموزان شهرستان دهگلان تشکیل دادند، از آنها 28 نفر به صورت غیرتصادفی و در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در قالب دو گروه بازیهای بومیمحلی (14نفر) و بازی رشدی (14نفر) توزیع شدند. هر دو گروه بازیهای منتخب را به مدت 6 هفته، هفتهای سه جلسه انجام دادند. برای اندازهگیری آگاهیهیجانی قبل و بعد از مداخله پژوهشی از پرسشنامه ریف (2008) و برای تشخیص طبیعی-بودن دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمودن فرضیههای تحقیق از آزمون استنباطی تی گروههای مستقل استفاده شد. تمام تحلیلهای آماری در سطح آلفای 05/0 با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و همچنین برای رسم نمودارها از نرم افزار اکسل استفاده گردید. نتایج: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بازیهای بومیمحلی و رشدی بر آگاهیهیجانی با زیرمقیاسهای تمایز هیجانات، ابراز هیجانات، توجه به هیجانات دیگران، آگاهیبدنی، و تحلیل هیجانات به طور معناداری موثر بوده و منجر به افزایش آگاهی هیجانی کودکان گردیده است (05/0P≤ ). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر به دستاندرکاران تعلیم و تربیت یادآوری میکند که از بازیهای رشدی و بومیمحلی میتوان به عنوان روش مداخلهی مناسب برای بهبود آگاهیهیجانی کودکان استفاده کرد و آگاهیهیجانی کودکان را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی بومیمحلی؛ بازی رشدی؛ آگاهیهیجانی؛ کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of local and developmental games on emotional awareness of children | ||
نویسندگان [English] | ||
Parastoo Ghadermazi1؛ Hasan Khalaji2؛ Jalil Moradi2 | ||
1M. A of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran | ||
2Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Play is an essential educational tool for nurturing children's cognitive, physical, emotional, and social capacities. The aim of the present study was to investigate the effect of local and developmental games on emotional awareness of children. Methodology: In this semi-experimental research, the statistical population of this research was made up of 9-11-year-old students of Dehgolan city, 28 of them were selected non-randomly and available as a sample and randomly in the form of two groups of local games (N=14) and developmental games (N=14) were distributed. Both groups played the selected games for 6 weeks and three sessions every week. Rief (2008) questionnaire was used to measure emotional awareness before and after the research intervention. The Shapiro-Wilk test was used to determine the normality of the data related to the research variables. Independent t-test was used to analyze the data and test the research hypotheses. All statistical analyzes were performed at the alpha level of 0.05 using SPSS version 19 software. Results: The results of the present study showed that local and developmental games on emotional awareness with the subscales of distinguishing emotions, expressing emotions, paying attention to the emotions of others, body awareness, and analyzing emotions were significantly effective and led to an increase in Children's emotional awareness has increased (P≤0.05). Conclusion: The results of the present study remind the education professionals that developmental and local games can be used as a suitable intervention method to improve and increase emotional awareness of children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
local game, developmental game, Emotional awareness, Children | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 |