تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,671 |
مطالعه زیبایی شناسانه خطوط تصویری مبتنی بر آراء علامه محمّد تقی جعفری(ره)(نمونه موردی آثار جلیل رسولی) | ||
تاریخ هنر ایران دوره اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 229-252 اصل مقاله (958.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/hpai.2024.26294.1000 | ||
نویسندگان | ||
عارفه باغستانی* 1؛ همایون حاج محمد حسینی2 | ||
1دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران | ||
2دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران،بابلسر،ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 11 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
هر چند هنرمند در تلاش ذهنی خود، با تجسم واقعیات عینی و مفاهیم ذهنی، به خلق یک اثر هنری می پردازد، اما متأسفانه بسیاری از هنرمندان فقط به خود اثر هنری توجه دارند. هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی مؤلفه های نظام مند و مفید زیبایی شناختی علامه جعفری در آثار خطوط تصویری جلیل رسولی میباشد. روش پژوهش توصیفی_تحلیلی می باشد که با ابزار کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات نوشتاری و تصویری، آثار خطوط تصویری جلیل رسولی مورد تحلیل قرار می گیرد. مشخصات و ویژگی های آثار توصیف و با توجه به اطلاعات گردآوری شده به تحلیل صورت و محتوا آن پرداخته می شود. آثار مورد تحلیل را با توجه به مؤلفه های زیبایی شناختی علامه محمد تقی جعفری، به مقایسه تطبیقی آنها خواهیم پرداخت. از آنجا که هنر برای هنر در بین اکثر هنرمندان بهترین نوع هنر بشمار میاید، بحث هنر برای انسان در حیات معقول در بین هنرمندان کمرنگ شده است تطبیق نگرش زیبایی شناسی علامه جعفری با آثار جلیل رسولی ضروری بنظر میرسد. میتوان با تطبیق نگرش جلیل رسولی و علامه جعفری به این نتیجه رسید که هر دو انسان مذهبی و شیعه اهل بیت هستند و عشق وافر آنها به اهل بیت باعث شده هر دو نگرشی دینی و مذهبی به هنر داشته باشند . با توجه به پژوهش حاضر نگارنده بدنبال این پرسش است: چه نسبتی میان دیدگاه زیبایی شناسی علامه محمد تقی جعفری با آثارخطوط تصویری جلیل رسولی وجود دارد؟ | ||
کلیدواژهها | ||
خطوط تصویری؛ جلیل رسولی؛ زیبایی شناسی؛ علامه محمد تقی جعفری؛ خط_نقاشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An aesthetic study of picture writing based on the opinions of Allameh Mohammad Taghi Jafari (a case study Jalil Rasouli's works) | ||
نویسندگان [English] | ||
arefeh baghestani1؛ Homayun Haj Mohammad Hoseini2 | ||
1Mazandaran University Faculty of Art and Architecture | ||
2Faculty of Art and Architecture, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
the present research is to investigate the systematic and useful aesthetic components of Allameh Jafari (face, content, form ) in the works of picture writing of Rasouli. the author is looking for this question: 1- What is the relationship between the aesthetic view of Allameh Mohammad Taghi Jafari and the works of picture writing of Jalil Rasouli? The present research method is qualitative in nature and practical in terms of purpose. The community considered in this research is the picture writing of the contemporary era. The selection of samples from this studied community includes Tafannoni, Islamic and Jalil Rasouli picture writing from the fifties to the nineties of his artistic life.Since art for art's sake is considered the best type of art among most artists, the discussion of art for human beings in reasonable life has faded among artists, it seems necessary to match the aesthetic attitude of Allameh Jafari with the works of Jalil Rasouli. By comparing the attitudes of Jalil Rasouli and Allameh Jafari, we can come to the conclusion that both of them are religious people and their great love for the Ahl al-Bayt has caused them both to have a religious and religious attitude towards art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
picture writing, Jalil Rasouli, aesthetics, Allameh Mohammad Taghi Jafari, calligraphy _painting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |