تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
تأثیر راهبردهای فراشناخت برعملکرد و یادگیری دقت شوت فوتسال در دانشآموزان هنرستان تربیتبدنی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.24672.3806 | ||
نویسندگان | ||
سارا باقری* 1؛ معصومه شجاعی2؛ نازیلا خیابانچیان3؛ طلایه خادم3 | ||
1استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2رفتار حرکتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا | ||
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 19 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 31 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: فراشناخت کلیدی است برای توانایی شناختی، که به افراد اجازه میدهد تا افکارشان را کنترل و بازسازی کنند و نقش اساسی در یادگیری ایفا میکند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهبردهای فراشناخت بر عملکرد و یادگیری شوت فوتسال در دانشآموزان هنرستان تربیتبدنی بود. روششناسی: این پژوهش نیمهتجربی، از نظر هدف کاربردی و طرح آن پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش را 45 دانشآموز دختر نیمهماهر پایۀ یازدهم (17-16سال) از تنها هنرستان تربیتبدنی استان گیلان تشکیل داد. شرکتکنندگان پس از همگن شدن بر اساس نمرات پیشآزمون بهصورت تصادفی ساده در سه گروه 15 نفره (دو گروه تجربی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای مداخله تجربی، 6 جلسه در نظرگرفته شده بود؛ 1 جلسه پیشآزمون، 4 جلسه تمرین و 1 جلسه آزمون یادداری و انتقال بود. برنامۀ تمرین به صورت 2 جلسه در هفته، هر جلسه 10 بلوک و هر بلوک 6 کوشش شوت فوتسال بود. گروه تجربی مصاحبۀ نوشتاری نیمهساختار یافته را قبل و بعد از انجام بلوکهای مرحلۀ اکتساب تکمیل کرد و گروه کنترل نیز به فعالیتهای منظم خود در کلاسهای درس تربیتبدنی ادامه داد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد راهبردهای فراشناخت بر اکتساب و یادگیری دقت شوت شرکتکنندگان تأثیر معناداری دارد (مرحلۀ اکتساب، 0001/0 P=، مرحلۀ یادداری، 004/0 P=و مرحلۀ انتقال، 0001/0 P=). نتیجهگیری: استفاده از راهبرد فراشناخت با افزایش درگیری شناختی (مهارت حل مسآله و بازداری از پاسخهای نامناسب)، میتواند عملکرد و یادگیری حرکتی افراد را بهبود ببخشد. بهعبارتی کنترل شناختی سهم مهمی را در ارتقاء عملکرد و یادگیری مهارتهای حرکتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناخت؛ شوت فوتسال؛ دانشآموز؛ یادگیری حرکتی؛ عملکرد حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Metacognitive Strategies on Performance and Learning of Futsal Shot Accuracy in Students of Physical Education School | ||
نویسندگان [English] | ||
Sara Bagheri1؛ Masoumeh Shojaei2؛ Nazila Khiabanchian3؛ Talayeh Khadem3 | ||
1Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Farhangian University | ||
2Motor behavior, physical education and sports sciences, Al-Zahra University | ||
3Department of Physical Education and Sports Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Metacognition is a base for cognitive ability, allows people to control and reconstruct their thoughts and plays an essential role in learning. The purpose of the current study was to determine the effect of metacognition strategies on the performance and learning of futsal shot in students of physical education school. Methodology: This research was semi-experimental and practical in terms of purpose, which was carried out using a pre test-post test with a control group design. The statistical sample of the research was 45 semi skilled eleventh grade (16-17 years old) female students from the only physical education school in Gilan province. After being homogenized based on the pre-test scores, the participants were randomly divided into three groups of 15 people (two experimental groups and one control group). To experimental intervene, 6 sessions were considered; consist of one pre-test session, 4 practice sessions and one retention and transfer test session. The training program consisted of 2 sessions per week, each session consisted of 10 blocks and each block had 6 futsal shot trails. The experimental group filled the semi-structured written interview before and after performing the acquisition phase blocks and the control group continued their regular activities in physical education classes. Results: The results of mixed ANOVA showed that metacognition strategies have a significant effect on the acquisition and learning of shot accuracy of the participants (acquisition phase, P=0.0001, retention phase, P=0.004 and transfer phase, P=0.0001). Conclusion: Applying metacognition strategy by increasing cognitive engagement (problem solving skills and inappropriate response inhibition) can improve people's motor performance and learning. In other words, cognitive control plays an important role in enhancing performance and learning motor skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metacognitive strategies, Futsal shot, Student, Motor Learning, Motor Performance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 |