تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,682 |
تأثیر آموزش به شیوه کلاس درس معکوس بر عملکرد تحصیلی و نگرش نسبت به درس علوم در دانش آموزان پایه ششم | ||
توسعه برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1403 اصل مقاله (357.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2024.26340.1064 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر محمدی1؛ محسن حاجی تبار* 2؛ میمنت عابدینی بلترک2 | ||
1کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 09 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 18 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش به شیوه کلاس درس معکوس بر عملکرد تحصیلی و نگرش نسبت به درس علوم در دانشآموزان پایه ششم میباشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ساری میباشد که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی جایگزینی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 64 نفر در دو گروه کنترل(32 نفر) و گروه آزمایش(32 نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) و پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه کلاس درس معکوس بر عملکرد تحصیلی و مولفههای آن و همچنین بر نگرش بهدرس علوم و مؤلفه های آن تأثیر مثبت و معنیداری داشت. بنابراین میتوان گفت که با آموزش به شیوه کلاس درس معکوس میتوان عملکرد تحصیلی و نگرش دانشآموزان نسبت به درس علوم را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ عملکرد تحصیلی؛ نگرش؛ نگرش به درس علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Flipped Classroom Teaching on Academic Performance and Attitude toward Science Lessons in Sixth-Grade Students | ||
نویسندگان [English] | ||
aliasghar mohammadi1؛ mohden hajitabar firozjaee2؛ meimanat abedini baltork2 | ||
1w | ||
2Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences , University of Mazandaran ,Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to investigate the effect of flipped classroom teaching on academic performance and attitude toward science lessons in sixth-grade students. The research method was semi-experimental, with pre-test and post-test designs and a control group. The statistical population included all male students in the sixth grade of primary school in the city of Sari. Using the replacement random sampling method and the Cochran formula, 64 people were place into a control group (32 people) and an experimental group (32 people). In order to collect data, Pham and Taylor's (1999) academic performance questionnaire and Akpiner et al.'s (2009) science attitude questionnaire were used. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that teaching in the flipped classroom style had a positive and significant effect on students’ academic performance and its components, as well as on their attitude toward science lessons and its components. Therefore, it can be said that by teaching in a flipped classroom, the academic performance and attitude of students toward science lessons can be increased. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flipped teaching, academic performance, attitude, attitude towards science course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |