تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,682 |
تأثیر بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزش غیرخطی بر مهارتهای حرکتی کودکان 11-10 ساله | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.23641.3765 | ||
نویسندگان | ||
مینا کشاورز* 1؛ حسن محمدزاده2 | ||
1tabriz | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: مداخلات مبتنی بر مدرسه یک فرصت کلیدی برای بهبود بسیاری از مهارتهای بنیادی دانشآموزان است. با این حال، شواهدی در مورد اینکه چگونه رویکردهای آموزش غیرخطی به یادگیری در تربیتبدنی ممکن است بر مهارتهای حرکتی و خلاقیت کودکان تأثیر بگذارد، وجود ندارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیهای بومی-محلی با روشهای آموزش غیرخطی بر مهارتهای حرکتی و خلاقیت کودکان 11-10 ساله انجام گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود که بهصورت نیمه تجربی و بهشکل میدانی انجام شد. پنجاه و پنج دانشآموز دختر (10-11 سال) بهصورت تصادفی به چهار گروه تدریس بازی برای فهمیدن، حس بازی، ترکیب تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی و گروه سنتی تقسیم شدند. آزمودنیها به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته مطابق رویکرد آموزشی گروه خود به تمرین پرداختند. از آزمون تبحر حرکتی برونیکس اوزورتسکی و خلاقیت تورنس به ترتیب برای ارزیابی مهارت حرکتی و خلاقیت کودکان استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب تفاوت معناداری را بین پیشآزمون و پسآزمون گروه تدریس بازی برای فهمیدن، حس بازی، ترکیب تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی در متغیرهای مربوطه نشان داد بهطوری که میتوان گفت احتمالاً 85% و 66% از تغییرات در مهارتهای حرکتی و خلاقیت کودکان تحت تأثیر آموزش دانشآموزان بر اساس رویکرد تدریس بازی برای فهمیدن بوده است. درحالیکه در آموزش سنتی در متغیرهای مربوطه تأثیر معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد تدریس بازی برای فهمیدن و حس بازی میتواند مهارتهای حرکتی و خلاقیت کودکان را به طور همزمان بهبود بخشد. مطالعه حاضر نشان میدهد که مدلهای آموزش غیرخطی در قالب بازیهای بومی-محلی روش تمرینی مناسبی برای ارتقاء مهارتهای حرکتی و خلاقیت دانشآموزان هستند و بهنظر میرسد این رویکردها قابلیت انتقال به سایر مقاطع تحصیلی را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای سنتی؛ آموزش غیرخطی؛ تبحر حرکتی؛ تفکر خلاق؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Native-Local Games with Nonlinear Teaching Methods on Motor Skills of Children Aged 10-11 years | ||
نویسندگان [English] | ||
mina keshavarz1؛ hasan mohammadzade2 | ||
1tabriz | ||
2Professor, Department of Motor Behavior and sport management, Faculty of Sport Sciences, Urmia University, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: School-based interventions are a key opportunity to improve many of students' basic skills. However, there is lake of evidence how nonlinear teaching approaches to learning in physical education may affect children's motor skills and creativity. Therefore, the purpose of this study was investigate the effectiveness of native-local games with nonlinear teaching methods on motor skills and creativity of children aged 10-11 years. Methodology: This research was semi-experimental study with pre-test, post-test design which was performed as a causal-comparative and field study. Fifty-five girl (10-11 years) were randomly divided into four groups: teaching game for understanding, game sense, hybrid of teaching game for understanding and game sense and traditional group. Subjects practiced 12 weeks, 3 sessions per week and 1 hour per session according to educational approach of their group. Bruininks-Oseretsky Motor Proficiency and Torrance Test of Creativity Thinking were used to assess children's motor skills and creativity, respectively. Results: The results of Mixed ANOVA showed that there was significant difference between pre-test and post-test of teaching game for understanding, game sense, hybrid of teaching game for understanding and game sense in the relevant variables. It can be said that probably 85% and 66% of the changes in children's motor skills and creativity were influenced by education based on the teaching game for understanding approach. While in the traditional education, no significant effect was observed in the relevant variables. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that using teaching game for understanding and game sense approach can improve children's motor skills and creativity at the same time. The present study shows that nonlinear teaching models in the form of local games are good practice method to improve motor skills and creativity in students and it seems that these approaches can be transferred to other educational levels. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Traditional games, Nonlinear teaching, Motor Proficiency, Creative thinking, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 |