تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,672 |
عوامل موثر بر اجرای برنامه های تضمین کیفیت در آموزش عالی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 12، شماره 23، شهریور 1402، صفحه 210-225 اصل مقاله (443.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2024.26466.2234 | ||
نویسندگان | ||
زهرا صنعتی* 1؛ عزیزه پاشایی2؛ محمد حسنی3؛ وحید نژادمحمد4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
4دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، گروه آموزش زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی بود. روششناسی: این پژوهش با رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 22 نفر از اساتید، مدیران، کارکنان دانشگاهی و دانشجویان دکتری دانشگاه ارومیه بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی از طریق نرمافزار MAXQDA 20 انجام گرفت. یافتهها: با تحلیل و بررسی متن مصاحبههای انجام شده پس از شناسایی، استخراج و دستهبندی کدها بر اساس میزان تشابه مفهومی و وجه اشتراک آنها در 4 مضمون اصلی و 15 مضمون فرعی طبقه بندی شدند. نتیجهگیری و پیشنهادات: نتایج پژوهش نشان میدهد که منابع انسانی، فرایندها، زیرساختها و عوامل محیطی بر اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی موثر هستند. یافتههای پژوهش حاضر میتواند در حوزه اجرای برنامههای تضمین کیفیت در آموزش عالی، دیدگاه جدیدی به مسئولین مربوطه داده و در برنامهریزیها و تصمیمگیریها راهگشا باشد. نوآوری و اصالت: ارائه مدل مفهومی از شناسایی عوامل اثرگذار در اجرای برنامههای تضمین کیفیت در دانشگاه | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ اجرا؛ برنامه ها؛ تضمین کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting The Implementation Of Quality Assurance Programs In Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Sanati1؛ Azizeh Pashaei2؛ Mohammad hassani3؛ Vahid Nejad Mohammad4 | ||
1. Ph.D. Student in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
3Professor in Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran | ||
4Associate Professor in French language and literature, Department of French language and literature teaching, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aimed to identify the key factors influencing the implementation of quality assurance programs in higher education. Methodology: A qualitative approach, employing a phenomenological strategy, was used for this research. The participants included 22 professors, administrators, academic staff, and doctoral students from Urmia University, selected through purposive sampling. Semi-structured interviews were conducted until theoretical saturation was reached. Data analysis followed a qualitative content analysis process, involving open, axial, and selective coding, using MAXQDA 20 software. Results: Through the analysis of the interview transcripts, codes were identified, extracted, and grouped based on conceptual similarities. These were further categorized into 4 main themes and 15 sub-themes. Conclusion and Suggestions: The findings revealed that human resources, processes, infrastructure, and environmental factors significantly impact the successful implementation of quality assurance programs in higher education. These insights offer a fresh perspective for decision-makers and planners in higher education, providing a basis for informed decision-making and strategic planning in the development of quality assurance initiatives. Innovation and Originality: This study introduces a conceptual model that identifies the factors influencing the implementation of quality assurance programs in universities, offering a novel contribution to the field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher education, Implementation, Programs, Quality assurance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 67 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |