تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,502 |
تبیین مسأله شر بر مبنای وحدت شخصی وجود در فلسفهی ملاصدرا | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، بهمن 1402، صفحه 145-160 اصل مقاله (466.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.27270.1200 | ||
نویسندگان | ||
کوکب دارابی* 1؛ حامد علیزاده2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 31 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
مسأله شر تا کنون یا بر مبنای اصالت ماهیت مطرح بوده یا اصالت وجود؛ و در صورت دوم؛ یا مبتنی بر تباین وجودات بوده است یا تشکیک وجود. اما با طرح و برهانینمودن نظریهی وحدت شخصی وجود توسط ملاصدرا، بسیاری از مسائل فلسفی؛ از جمله، مسألهی شرور، تحتالشعاع آن قرار گرفتند. بر مبنای این نظریه، از آنجاییکه وجود، حقیقت واحد شخصی است، لذا؛ عالم هستی، عینالربط به خداوند و شأنی از شئون او میباشد. تفسیر شر انگاری موجودات، فرع بر این است که وجود، مصادیق متعدد داشته باشد، درحالیکه طبق وحدت شخصی وجود، هستی مصداق دوم ندارد. وقتی وجود فقط یک مصداق داشته باشد، شر، سالبه به انتفاء موضوع خواهد شد. مطابق دیدگاه صدرا، پاسخ مناسب به معضل شرانگاری موجودات، از رهگذر معرفت شایسته نسبت به ماهیات و اعیان ثابته و احکام مختص بدانها حاصل خواهد شد. ماهیاتی که فاقد هستی می باشند، با بخشش کریمانه حق، واجد آن می گردند. لذا بازگشت امور نکوهیدهی متکثر به همراه شرور و گناهان به همان ماهیات و اعیان ثابته بوده و از لوازم ذاتی آن-هامحسوب می گردند که در سیر نزولی حقیقت هستی، موجب تزاحم میان آنها و وقوع شرور گردیده است. بنابراین؛ بازگشت تمام امور خیر، به جود پروردگار بوده و بخشش الهی عاری از کاستیهاست و نقائص، به ماهیت اشیاء و جنبهی ذاتی آنها بازمیگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
شر؛ ملاصدرا؛ وحدت شخصی وجود؛ ماهیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation of the Problem of Evil Based on the Personal Unity of Existence in Mulla Sadra's Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Kokab Darabi1؛ Hamed Alizadeh2 | ||
1Assistant professor of Islamic philosophy and theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Ph.D Student of Hikmat Mutaaliah, University of Ferdowsi | ||
چکیده [English] | ||
So far, the problem of Evil has been raised based on nature's originality or existence. In the second case, it was either based on the explanation of entities or the establishment of existence. However, many philosophical issues, such as the problem of Evil, were covered with the design and proof of Mulla Sadra's theory of personal unity of existence. Based on this theory, since existence is the truth of a personal unit, the world of existence is related to God and is one of his affairs. The evil interpretation of beings is based on the fact that existence has multiple instances, while according to the personal unity of existence, existence does not have a second instance. When existence has only one instance, Evil will be negated. According to Sadra's point of view, the appropriate answer to the problem of classification of beings will be obtained through proper knowledge about fixed essences and entities and the rules specific to them. The essences that lack existence will possess it with the generosity of God. Therefore, the return of numerous condemned things along with evils and sins are fixed to the same essences and nobles and are considered one of their essentials, which, in the downward course of the truth of existence, has caused conflict between them and the occurrence of Evil. Therefore, the return of all good deeds is due to God, and God's forgiveness is free from shortcomings, and the defects return to the nature of things and their inherent aspect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evil, Mulla Sadra, Personal Unity of Existence, Nature | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم نهج البلاغه، (1374)، تصحیح صبحی صالح، بیروت: بینا. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1370)، الهیات نجات، ترجمهی یحیی یثربی، تهران: فکر روز. ابن عربی، محمد بن علی، (1365)، فصوص الحکم، تصحیح ابوالعلاء عفیفی، بیروت: بینا آشتیانى، سید جلالالدین، (1351)، پاورقى منتخباتى از آثار حکماى الهى ایران، ج 4، مشهد: نشر دانشگاه مشهد. پیلین، دیوید، (1383)، مبانی فلسفهی دین، ترجمهی گروه مترجمان، قم: بوستان کتاب. راغب اصفهانى،(1412)، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیقِ صفوان عدنان داود، بیروت، دمشق: دارالعلم، الدارالشامیه. سبزوارى، ملاهادى،(1369)، شرح منظومه، جلد اول، تهران: ناب. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم،(1981)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعه، جلد اول و دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی. (بیتا)، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الأربعه، جلد هفتم، قم: مکتبة المصطفوی. (1368)، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الأربعه، جلد سوم، قم: مکتبة المصطفوی. (1380)، الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الاربعه، جلد دوم، تصحیح و تحقیق مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. (1379)، الأسفارالأربعه، جلد اول، تهران: حکمت. (1363)، المشاعر، به اهتمام هانری کربن، تهران: کتابخانهی طهوری. (1354)، المبدأ و المعاد، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه. (1362)، مفاتیح الغیب، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى. طباطبایی، سیدمحمدحسین، (1981)، تعلیقه بر الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، جلد ششم، بیروت: داراحیاءالتراث العربی. کاکایی، قاسم، (1378)، «نظریهی وحدت وجود و برهانی بودن آن از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره اول، صص55-77. جوادیآملی، عبدالله، (1386)، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، جلد دوم، قسمت پنجم، قم: نشر اسراء، چاپ سوم. مصباح یزدی، محمدتقی، (1366 )، آموزش فلسفه، جلد دوم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی. مکی، جی. ال، (۱۳۷۰)، ترجمهی محمدرضا صالحنژاد، «شر و قدرت مطلق»، مجلهی کیان، دورهی چهارم، شمارهی۳، صص5-11. نبویان، محمدمهدی، (1392)، «وحدت وجود از دیدگاه صدرا»، فصلنامهی آیین حکمت، سال پنجم، شمارهی 18، صص177-207. نصری، عبدالله؛ اعتمادینیا، مجتبی، (۱۳۹۲)، «صورتبندیهای مسألهی شر در آثار فیلسوفان مسلمان»، آموزههای فلسفهی اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شمارهی ۱۲، صص117-140.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |