تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,498 |
بررسی تطبیقی معنای زندگی از نظر کرکگور و صدرالمتالهین | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 7-23 اصل مقاله (284.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.25169.1176 | ||
نویسنده | ||
لیلی خیدانی* | ||
استادیار -معارف اسلامی -پیام نور تهران- ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مسائل فلسفه ، پرسش از معنای زندگی است. چنین به نظر می رسد که مقصود از معنا در نظر کرکگور و ملاصدرا هدف زندگی است.لازم به ذکر است که هدف زندگی برای کسی مطرح می شود که دارای علم و اراده باشد و مصداق این امر صرفا انسان است. ملاصدرا و کرکگور با تمسک و توسل به باورهای دینی یا به تعبیر بهتر احساس دینی و در صدر آن ها خداوند، به تبیین معنا داری زندگی پرداختند .کرکگور معنا و هدف زندگی را در شورمندی و جهش به سوی ایمان به خداوند می داند و بدون این روحیه زندگی انسان را فاقد پشتوانه و فاقد معنا می داند .او استدلال عقلی را در بحث معنای زندگی انسان ، دخالت نمی دهد ،زیرا این روحیه (عقلی) نوعی انفعال است که ویژگی فعالیت دینی را از انسان می گیرد . باید اذعان داشت که آنچه که از نگاه او مورد غفلت قرار گرفته ساختار فطری انسان است در حکمت متعالیه با الهام از آموزههای دینی نوعی پیوستگی میان انسان، خدا و هستی وجود دارد که وجود خداوند هدف و غایت نهایی و عامل اصلی این پیوستگی تلقی میگردد و در اندیشه صدرا، فهم درست این رابطه معنادار و تلاش در این راستا، کلید معناداری زندگی انسان است..معناداری زندگی از نظر صدرالمتالهین منوط به وجود هدف ارزشمند است، هدفی که فراتر از مسائل مادی و حتی معنوی انسان است و آن یک امر متعالی است . وی انسان را متشکل از نفس و بدن می داند و آنچه انسان را به این هدف ارزشمند می رساند اراده و عقل آدمی است. در این مقاله تلاش گردیده ضمن بیان تفکرات این دو اندیشمند درباره معنای زندگی، به تثبیت سرچشمه بودن خداوند به عنوان یگانه بنیاد و مبدا معناداری در اندیشه ملاصدرا پرداخته و دیدگاه سورن کرکگور مورد نقادی قرار می گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
معنای زندگی؛ ملاصدرا؛ کرکگور؛ مرگ اندیشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the meaning of life according to Kierkegaard and Sadrul Matalhin | ||
نویسندگان [English] | ||
Leili Kheidani | ||
Assistant Professor, Islamic Studies Department - Payam Noor University, Tehran - Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important issues of philosophy is the question of the meaning of life. It seems that the purpose of meaning in the opinion of Kierkegaard and Mulla Sadra is the purpose of life. It should be noted that the purpose of life is for someone who has knowledge and will, and the example of this is only human. Mulla Sadra and Kierkegaard explained the meaning of life by clinging to and appealing to religious beliefs, or in a better word, religious feeling, with God at the head of them. Kierkegaard considers the meaning and purpose of life to be a leap towards faith in God, and without this He considers the spirit of human life to have no support and no meaning. He does not interfere with rational reasoning in the discussion of the meaning of human life, because this spirit (intellectual) is a kind of passivity that removes the characteristic of religious activity from man. take but it must be acknowledged that what has been neglected in his view is the natural structure of man. In the wisdom of the Supreme, inspired by religious teachings, there is a kind of connection between man, God and existence, and the existence of God is considered the ultimate goal and the main factor of this connection, and in Sadra's thought, the correct understanding of this meaningful relationship and efforts in this direction are the key to meaning. Life is human. According to Sadrul Matalhin, the meaning of life depends on the existence of a valuable goal, a goal that is beyond the material and even spiritual issues of man, and that is a transcendental matter. He considers man to consist of soul and body, and what brings man to this valuable goal is man's will and intellect. This article attempts to express the thoughts of these two thinkers about the meaning of life, while also establishing the source of God as the only foundation and source of meaning in Mulla Sadra's thought, and criticizes Soren Kierkegaard's view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meaning of Life, Mulla Sadra, Kierkegaard, Death Thinking | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم
اندرسون، سوزان لی(1387)، فلسفه کرکگور، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران، نشر نو.
آیت اللهی، حمیدرضا(1392)، معنای زندگی ،تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بیدهندی ،محمد (1391) "بررسی معناداری زندگی در اندیشه ملاصدرا و کیرکگور" ،قبسات ،دوره 17 شماره 64
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(1366)، تفسیر القرآن الکریم، ج1-7، چاپ دوم، قم، بیدار.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(1428)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج1-9، چاپ دوم، قم، طلیعه نور.
صدرالدین شیرازی،محمدبن ابراهیم(1361)، العرشیه، تهران، انتشارات مولی.
صدرالمتالهین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1378)، المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران، انتشارات انجمن فلسفه.
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبن ابراهیم(1386)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، تحقیق سیدجلال الدین آشتیانی، ویرایش دوم، چاپ چهارم، قم، بوستان کتاب.
فرجی ،علیرضا (1399) ایمان ،مرگ و معنای زندگی در اندیشه کیر کگور و سارتر،پژوهشهای مابعدالطبیعی ،شماره 2
کرکگور، سورن(1377)، بیماری به سوی مرگ، ترجمه رویا منجم، آبادان، نشر پرسش.
کرمی ،حسین (1385)انسان شناخت تطبیقی در آرای صدرا و یاسپرس ،تهران ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مستعان، مهتات (1386)، سورن کی یرکلگور متفکر عارف پیشه، آبادان، نشر پرسش.
مطهری ،مرتضی (1376) فلسفه اخلاق ،تهران ،انتشارات صدرا
وال، ورنو(1372)، پدیدار شناسی و فسلفه های هست بودن، ترجمه یحی مهدوی، تهران، خوارزمی.
Kier Kegaard, Soren (1948) Purity of Heart, Printed in the United States of America. Kierkegaard, soren (1990), Eighteen upbuilding Discourses ،Edited &Translated by Howard V.Hong and Edna H. Hong Published bx prineeTon university Press. Kierkegaard,soren (1987) Either/or, part1, Editedand Translated by Howard V.Hong& fdna HHony. Prineeton university press prineeton,New jersey. LippiTT, john (2003) Kierkegaard and Fear and Trembling. Routledge Taylor & Francis. Weston, W. (1994), Kierkegaard and modern Continental Philosophy, Rotledge London and Newyork. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |