تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,500 |
مقایسه قوه واهمه در فلسفه اسلامی با سیستم لیمبیک در علوم اعصاب | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 43-58 اصل مقاله (524.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.26994.1198 | ||
نویسندگان | ||
زهره سلحشور سفیدسنگی* 1؛ اسما معینی پناه2 | ||
1استادیار گروه آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مهندسی شیمی، پدیدههای انتقال، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 05 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
واهمه یکی از قوای باطنی انسان است که قابلیت ادراک معانی جزئی را داراست. این قابلیت در علوم اعصاب به سیستم لیمبیک نسبت داده شده است. از اینرو تعریف و کارکرد واهمه در فلسفه اسلامی و سیستم لیمبیک در علوم اعصاب شباهت زیادی دارد. سیستم لیمبیک در حافظه و احساساتی مانند ترس، خشم و لذت نقش ایفا میکند. بنابراین گرچه نامی متفاوت برای ادراک معانی در علوم اعصاب و فلسفه اسلامی وجود دارد اما تعریف آن مشترک است. البته جهت اشتراک صرفاً به تعریف محدود نمیشود، و کارکردهای واهمه در فلسفه نیز مورد تأیید علوم اعصاب میباشد. اما در فلسفه اسلامی یافتههای علوم اعصاب صرفا بعد مادی ادراکات واهمه را تبیین میکند. بر این اساس سوالی که در این پژوهش مطرح است این است که با توجه به یافته های علوم اعصاب آیا میتوان از نظریات فلسفه اسلامی در مورد ادراکات واهمه استفاده کرد. بنابراین در این نوشتار سعی بر این است با روش توصیفی تحلیلی استحکام نظریات فلسفه اسلامی در مورد واهمه با یافتههای علوم اعصاب مقایسه و بررسی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واهمه"؛ "سیستم لیمبیک"؛ "ادراک"؛ "مغز"؛ "معانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Faculty of Estimation in Islamic Philosophy with the Limbic System in Neuroscience | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohre Selahshor Sefid Sangi1؛ Asma Moini Panah2 | ||
1Assistant Professor, Theological Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Master of Chemical Engineering, Transition Phenomena, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
The estimative faculty is one of the concepts that has been addressed as evidence of partial meanings in Islamic philosophy. This faculty is functionally comparable to the limbic system in neuroscience, although the limbic system is functionally distinct from the estimative faculty. The limbic system plays an important role in the neural mechanisms related to emotions and memory. In Islamic philosophy, the estimative faculty is also responsible for the perception of emotions such as fear and love. Therefore, although there is a different name for the perception of meanings in neuroscience and Islamic philosophy, its definition is common. Of course, the commonality is not limited to the definition, and the functions of the estimative faculty in philosophy are also confirmed by neuroscience. According to Islamic philosophy, especially the philosophy of Mulla Sadra, neuroscience data about the limbic system is acceptable, but Mulla Sadra specifies that perception occurs after these stages. Based on this question that is raised in this research, according to the findings of neuroscience, can I use the theories of Islamic philosophy regarding the perceptions of the estimative faculty. Therefore, in this article, an attempt is made to compare and examine the strength of Islamic philosophy's theories about the estimative faculty with the findings of neuroscience using a descriptive analytical method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The estimative faculty, Limbic system, Perception, Brain, Meanings | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابن سینا، (2007)، رسالة احوال النفس، مقدمه و تحقیق از فواد الاهوان، پاریس: دار بیبلیون.
ابن سینا، (1375)، الاشارات و التنبیهات، چاپ اول، قم: نشر البلاغه.
ابنسینا، (1404ق)، التعلیقات، بیروت، مکتبة الاعلام الاسلامى.
ابن سینا، (1404ق)، الشفاء (الطبیعیات)، قم: مکتبة آیة الله المرعشى.
پژوهنده نجفآبادی، حسین، کرد فیروزجایی، یارعلی، سلیمانی امیری، عسکری، (1396) «بررسی ابعاد هستیشناختی و معرفتشناختی قوه واهمه از منظر ابنسینا و ملاصدرا»، حکمت اسلامی، سال چهارم، شماره اول، ص9-30.
سالاری، یاسر، نجاتی، محمد، (1400)، «تحلیل و بررسی استقلال وجودی و کارکردی قوه واهمه»، ذهن، شماره87، ص163-184.
سهروردی، شهابالدین، (1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، چاپ دوم، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
شهرزورى، شمسالدین، (1372)، شرح حکمة الاشراق، چاپ اول، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.
صدرالمتألهین، (1981م)، الحکمــة المتعالیــة فـى الاسفــار العقلیـة الاربعـة، بیــروت: دار احیــاء التراث.
صدرالمتألهین، (1360)، الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة، تصحیح و تعلیق از سید جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، مشهد، المرکز الجامعى للنشر.
صدرالمتألهین، (1354)، المبدأ و المعاد، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
صدرالمتألهین، (1363)، مفاتیحالغیب، چاپ اول، تهران، موسسه تحقیقات فرهنگى.
طوسی، خواجه نصیرالدین، (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات مع المحاکمات، قم: نشر البلاغ.
طوسی، خواجه نصیرالدین، حلی، (1371)، الجوهرالنضید، به تصحیح محسن بیدارفر، چاپ پنجم، قم: انتشارات بیدار.
Andrea E. Cavanna, Michael R. Trimble. (2006). The precuneus: a review of its functional anatomy and behavioural correlates, Brain, 129(3):564–583. Brodal, per, The Central Nervous System, 5th edition, USA: University Oxford press, 2016. Tyng, C. M., Amin, H. U., Saad, M. N. M., & Malik, A. S. (2017). The influences of emotion on learning and memory. Frontiers in Psychology, 8:1454. Joseph, R. (1990). The limbic system. Emotion, laterality, unconscious mind. In A. E. Puente and C. R. Reynolds (series editors). Critical Issues in Neuropsychology. Neuropsychology, Neuropsychiatry, Behavioral Neurology. Plenum, New York. Joseph, R. (1992). The limbic system: Emotion, laterality, and unconscious mind. Psychoanalytic Review, 79(3). Miller LA, Lai R, Munoz DG. (1998). Contributions of the entorhinal cortex, amygdala and hippocampus to human memory. Neuropsychologia. 36(11). 1247-56. Armony, J. L. (2013). Current Emotion Research in Behavioral Neuroscience: The Role(s) of the Amygdala. Emotion Review, 5(1), 104–115. Trimble, M. R. (1993). Neuropsychiatry or behavioural neurology. Neuropsychiatry, Neuropsychology, & Behavioral Neurology, 6(1), 60–64. Pickave, Martin, Shapiro, Lisa, (2012), Emotion and Cognitive Life in Medieval and Early Modern Philosophy, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |