تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
انتر بی لوطی صادق چوبک: تحلیل کارکرد فضا سازی روایی در داستان انتری که لوطی اش مرده بود | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آذر 1403 اصل مقاله (984.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2024.27447.1488 | ||
نویسنده | ||
سارا ساعی دیباور* | ||
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 29 تیر 1403، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در صدد توضیح اساس فلسفه اگزیستانسیالیستی تنیده شده در ساختار داستانی انتری که لوطی اش مرده بود صادق چوبک از منظر نظریه تلفیق فضاهای داستانی باربارا دنسیجییر است. این نظریه که برپایهی تلفیق بستههای مفهومی فوکونیه و ترنر استوار است برای مطالعه و تحلیل نحوهی تلفیق فضاهای روایی در جهت آشکار ساختن سبک و استراتژی نوشتار چوبک ضروری مینماید. در داستان چوبک، تلفیق فضاهای داستان باعث شده است اضطراب اگزیستانسیال همراه با حس استیصال انتر برای خواننده قابل لمس شود. به طور کلی میتوان گفت در داستان چوبک، استفاده از حوزههای مفهومی در ساخت فضاهای تلفیقی و انتقال معانی خاص به مخاطبان به صورت هدفمند صورت گرفته است تا استیصال مخمل و پیچیدگی دوگانه ارباب و برده، و چگونگی هدایت خواننده به سمت خوانش اگزیستانسیالیستی و بی-چارگی مخمل بدون لوطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. چوبک با بهره بردن از تلفیق این فضاهای جانبی با فضای اصلی روایت پیچیدگی رابطهی ارباب و برده را توضیح داده و نقد میکند و با برجسته ساختن آسیبپذیری مخمل بدون لوطی مفهوم و ارزش آزادی بدون عاملیت را زیر سوال میبرد. بدین ترتیب اضطراب موجود در متنِ روایت، اضطراب اگزیستانسیالیستی حاصل از تصمیم نیست بلکه اضطراب حاصل از بیتصمیمی و سرگردانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
انتری که لوطی اش مرده بود؛ لوطی؛ اضطراب؛ تلفیق فضاهای داستانی؛ اگزیستانسیالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Baboon without Its Buffoon: The Effect of Narrative Space Construction in Sadeq Chubak’s Story | ||
نویسندگان [English] | ||
- - | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This study attempts to explain the basis of the existential philosophy woven into the fabric of Sadeq Chubak’s “The Baboon Whose Buffoon Had Died” by making use of Barbara Dancygier’s Narrative Space Construction theory. Dancygier’s theory which builds on the earlier concepts of mental packages and blending developed by Fauconnier and Turner helps explain Chubak’s writing strategy. In Chubak’s story, I intend to discuss, blending of past mental spaces and present physical space have resulted in effective communication of Makhmal’s (the baboon’s) existential fear to the reader. Analysis of narrative space construction can also help reveal the complexity of master-slave relationship by following ideas like Makhmal’s injurability and vulnerability. Benefitting from space integration, Chubak has succeeded in highlighting Makhmal’s – the passive imitator’s – existential sense as not resulting from his choices, but from his lack of determination and his bewilderment in the new world he has to wander in without the protection of his buffoon. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sadeq Chubak, The Baboon Whose Buffoon Had Died, Story Space, Narrative Space Blending, Existentialism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |