تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,500 |
ریشهیابی نظریه اصالت وجود صدرائی در اندیشه ابنسینا و پیامد الهیاتی آن | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 205-220 اصل مقاله (471.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.28106.1228 | ||
نویسنده | ||
محمد مهدوی* | ||
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تبریز – تبریز – ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 24 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 07 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
اصالت وجود بهعنوان یکی از اصول بنیادین فلسفه اسلامی، بهویژه در مکتب فلسفی صدرالمتألهین، به معنای تقدم وجود بر ماهیت مطرح میشود. در این نظریه، وجود بهعنوان یک واقعیت مستقل و اصلی در نظر گرفته میشود که ماهیت موجودات از آن متأثر میگردد. در فلسفه اسلامی، اصالت به معنای منشأ اثر بودن است و تحقق خارجی شیء به واسطه آن امر اصیل میباشد. این مقاله با رویکرد تحلیلی- توصیفی و با بررسی آثار شیخالرئیس ابنسینا، به ریشهیابی نظریه اصالت وجود صدرایی در اندیشههای این حکیم پیشصدرایی پرداخته و نشان میدهد که بیانات شیخ میتواند راهگشای این نظریه باشد. شواهدی از قبیل تساوق وجود و خیر، استوای ماهیت نسبت به وجود و عدم، عروض وجود بر ماهیت، و مجعولیت بالذات وجود، نشاندهنده ریشههای نظریه اصالت وجود ملاصدرا در تفکر سینوی است. با این حال، تفاوتها و تمایزاتی میان اصالت وجود در حکمت متعالیه و اصالت وجود سینوی وجود دارد که در متن مقاله بهتفصیل بررسی شده است. پیامدهای الهیاتی این نظریه به طور کلی میتواند تأثیرات عمیقی بر فهم ما از هستی، خداوند، رابطه انسان با او، نبوت و امامت، تجسم اعمال و ... داشته باشد. این پیامدها نشاندهنده عمق و گستردگی تأثیرات این نظریه در حوزههای مختلف الهیات اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت وجود؛ واجب الوجود؛ پیامد الهیاتی؛ ملاصدرا؛ ابن سینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tracing the Roots of Avicenna's Existentialist Metaphysics and its Theological Implications | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mahdavi | ||
Associate Professor of Theology Faculty of Tabriz University - Tabriz – Iran | ||
چکیده [English] | ||
The principle of the priority of existence (asalat al-wujud), a fundamental tenet of Islamic philosophy, particularly in the transcendental theosophy (ḥikmat mutaʿāliya) of Mulla Sadra, posits the precedence of existence over essence. This theory considers existence as an independent and primary reality from which the essence of beings is derived. In Islamic philosophy, "asalat" signifies the source of effect, and the external realization of an object is through this primordial principle. This article, employing an analytical-descriptive approach and examining the works of Avicenna (Ibn Sina), traces the roots of Sadra's theory of the priority of existence in the pre-transcendental theosophical thought of this philosopher, demonstrating that Avicenna's statements can illuminate this theory. Evidence such as the equivalence of existence and goodness, the indifference of essence to existence and non-existence, the supervention of existence upon essence, and the inherent contingency of existence, indicates the roots of Mulla Sadra's theory of the priority of existence in Avicennan thought. However, differences and distinctions exist between the priority of existence in transcendental theosophy and Avicenna's concept, which are discussed in detail in the article. The theological implications of this theory can have profound effects on our understanding of being, God, the human relationship with God, prophethood, imamate, the embodiment of actions, and so on. These implications demonstrate the depth and breadth of this theory's influence on various areas of Islamic theology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Priority of Existence, Necessary Existent, Theological Implications, Mulla Sadra, Ibn Sina | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آشتیانی، سید جلال الدین، (1376). شرح رساله المشاعر، تهران: امیر کبیر. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1371)،. المباحثات، قم: بیدار. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1363): الشفاء، الهیات، تهران: ناصرخسرو. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1379). التعلیقات، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1363). المبداء والمعاد، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل با همکاری دانشگاه تهران. انصاری شیرازی، یحیی، (1387). دروس شرح منظومه، قم: بوستان کتاب. بطحایی، سید حسن، محمدرضا ضمیری، محمد جواد طالبی چاری، (1393). بررسی رابطة خیر و شرّ با اصالت وجود از منظر ملاصدرا، آیین حکمت، سال 6، شماره 21. بهمنیار، ابوالحسن، (1375). التحصیل، تهران: دانشگاه تهران. حائری یزدی، مهدی، (1361). کاوشهای عقل نظری، تهران: امیر کبیر. سبزواری، ملاهادی، (1361). اسرارالحکم، تهران: مولی. سبزواری، ملاهادی، (1290)، شرح منظومه ی حکمت، قم: مکتبه مصطفوی. سعیدی، حسن. (1386). آثار فلسفی و کلامی اصالت وجود. آینه معرفت، دوره 5، شماره 10، صص 14-19. شیروانی، علی، (1391). ترجمه و شرح بدایة الحکمة، قم: دارالفکر. دیناتی، غلامحسین ابراهیمی،(1388) ارتباط اصالت وجود با وحدت وجود در اثبات توحید واجب الوجود، اندیشه نوین دینی، سال پنجم، شماره 16، صص33-59. صدرالمتألهین شیرازی، ابراهیم، (1981). الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی. صدرالمتألهین شیرازی، ابراهیم، (1360). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیه، مشهد: دانشگاه مشهد. صدرالمتألهین شیرازی، ابراهیم، (1381). المبدا و المعاد فی الحکمة المتعالیة، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. صدرالمتألهین شیرازی، ابراهیم، (1363). المشاعر، تهران: طهوری. طباطبایی، محمدحسین، (1390ه.ق). بدایةالحکمة، قم: موسسه مطبوعاتی دارالعلم. طباطبایی، محمد حسین، و حقانی، حسین، ( ۱۳۷۸). شرح نهایة الحکمة علامه طباطبائی، ۲ ج. تهران: دانشگاه الزهراء (س). مطهری، مرتضی، (1369). درسهای الهیات شفاء، تهران: حکمت. مصباح، مجتبی(1389). عبدالرسول عبودیت، ج1، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). نصر، سید حسین، (1371). سه حکیم مسلمان، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |