تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,588 |
جایگاه تجربه دینی در اندیشه ناتان سودربلوم | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 221-243 اصل مقاله (481.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.28031.1222 | ||
نویسندگان | ||
سیده سوزان انجم روز* 1؛ قربان علمی2 | ||
1استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد گروه ادیان و عرفان، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 07 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
مسئلة تجربة دینی یکی از مهمترین کنکاشهای دینپژوهی است. مکتب دینپژوهی اپسالا مدیون اندیشههای مؤثر ناتان سودربلوم در زمینۀ پدیدارشناسی دین است. وی که شخصیتی معنوی و علمی در عرصۀ دینپژوهی است، تمرکز بسیاری بر مفهوم امر قدسی دارد. از نگاه سودربلوم گوهر دین، تجربۀ دینی است که ویژگی اساسی آن، حضور قدسیت است. گرچه سودربلوم بر این باور است که خداوند خود را از طریق تجلیاتش در سیر تاریخیِ ادیان بهبشر مینمایاند و تاریخ در نگاه وی مساوی است با مکاشفۀ عام خداوند؛ اما مکاشفۀ خاص را از آنِ مسیحیت دانسته و مسیح را اوجِ تجلّیِ خداوند برای بشر میداند. با وجود این، سودربلوم در مقام اسقف اعظم کلیسای سوئد با بهچالش کشیدن انحصارگرایی کلیسا در موضوعِ مکاشفه، بهجای مفهوم غیرتاریخی و ثابتِ وحی از منظر کلیسا، بر مفهوم تاریخی و پویایی وحی از منظری عام و جهانشمول تاکید دارد. از چشمانداز سودربلوم تنها یک حقیقت واحد وجود دارد که در سیر تکاملی بهصُور متفاوتی پدیدار میشود. وی با روشِ نوعشناسی در پی تبیین این نکته است که آنیمیسم، عقیده بهمانا و باور بهخدای متعال، سه نوع مختلف اما موازیِ یکدیگر از تجربة دینی هستند. این پژوهش با تحلیل رویکرد تاریخی و پدیدارشناسانۀ سودربلوم بهصورتهای دینی، از سویی سبب از بین رفتن جمود و تعصب در زمینۀ انحصارگراییِ حقیقت دینی شده و از سوی دیگر با تأکید بر حقیقت یگانۀ هستی، امکان وحدت ادیان و تسامح بین بشر را نوید میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربة دینی؛ ناتان سودربلوم؛ امر قدسی؛ مکاشفۀ عام و خاص؛ خدای زنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The place of religious experience in Nathan Soderblom's thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyede Susan Anjomeruz1؛ Ghorban Elmi2 | ||
1Assistant Professor School of Theology and Islamic Studies University of Tehran | ||
2Professor School of Theology and Islamic Studies University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The problem of religious experience is one of the most important explorations in religious studies. The Uppsala School of Religious Studies is indebted to Nathan Söderblom's influential ideas in the field of phenomenology of religion. From Söderblom’s point of view the essence of religion is religious experience, the essential characteristic of which is the presence of holiness. Although Soderblom believes that God reveals Himself to humanity through His manifestations in the historical course of religions, and in his view, history is equal to God's general revelation, he considers special revelation to be that of Christianity and considers Christ to be the culmination of God's manifestation to humanity. Despite this, Söderblom, as the archbishop of the Church of Sweden, by challenging the exclusivity of the church in the subject of revelation, instead of the ahistorical and fixed concept of revelation from the perspective of the church, emphasizes the historical and dynamic concept of revelation from a general and universal perspective. From Soderblom's perspective, there is only one truth that appears in different forms in the course of evolution. By analyzing Soderblom's historical and phenomenological approach to religious forms, on the one hand, this research has caused the elimination of stagnation and prejudice in the field of religious truth exclusivity, and on the other hand, by emphasizing the single truth of existence, it promises the possibility of the unity of religions and tolerance between mankind. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious Experience, Nathan Suderblom, The Holy, general and special revelation, the living God | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Åkerberg, Hans. (1975). Omvändelse och kamp: En empirisk religionspsykologisk undersökning av den unge Nathan Söderbloms religiösa utveckling 1866–1894. Lund: Studentlitteratur. Andrae, Tor J.E. (1932). Nathan Söderblom. Uppsala University: Lindblads Förlag. Aulén, Gustaf. (1932). «Nathan Söderblom as a Theologian». Church Quarterly Review. 115. pp. 15-48. Bowker, John. (1997). The Oxford Dictionary of World Religion. New York: Oxford University Press. Brown, Stuart (2012). One hundred philosophers of the 20th century (One hundred twentieth - century philosophers) Translated by Abdolreza Salar Behzadi. Tehran: Phoenix [In Persian]. Cavallin, Clemens. (2018). Roman Forum. Gardone: Italy. Curtis, Charles J. (1967). Söderblom: Ecumenical Pioneer. Minneapolis: Augsburg Publishing House. Curtis, Charles J. (1967). «Nathan Söderblom: Pope John of Protestant Ecumenism». American Ecclesiastical Review. 156. 1-9. Dartigues, Andre (1373). What is phenomenology? (Quest-ce que la phenomenology?) Translated by Mahmoud Navali. Tehran: Samt [In Persian]. Ehnmark, Erland. (1949). Religionsproblemet hos Nathan Söderblom. Lund: Gleerups. Ehnmark, Erland. (1955). “General Revelation According to Nathan Soderblom”. The journal of Religion. Vol. 35. No. 4. pp 218-228. Eliade, Mircha (1375). religious studies (Study of Religion) Translated by Bahauddin Khorramshahi. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies [In Persian]. Elmi, Qurban (1377). An entry on the religious theory of Otto Clear "The concept of sacred matter". Articles and reviews. Number 64. From 89 to 101 [In Persian]. Ericer, Clive. (2015). "Phenomenological approaches to the study of religion", translated by Ali Shahbazi. Information and librarianship. Research. seventh year No. 26. Pages 142-182 [In Persian]. Grenz, Stanley and Olsen, Roger (2008). Christian theology in the 20th century (20th century theology: God and the world in a transitional age) Translated by Robert Assarian. Michel Aghamalian. Tehran: Nashre Mahi [In Persian]. Jonson, Jonas. (2014).” Jag är bara Nathan Söderblom satt till tjänst”: En biografi. Stockholm: Verbum. Lange, Dietz. (2014). Nathan Söderblom och hans tid. trans. Erik Aurelius and Ludvig Berggren. Skellefteå: Artos. Mathias, Jörg. (2014). “Unity in Christ or Pan-Europeanism? Nathan Söderblom and the Ecumenical Peace Movement in the Interwar Period”. Religion, State & Society 41. no. 1: 5–22. Mc Grath, Alister (2012). Christian theology: an introduction. Translated by Behrouz Haddadi. Qom: University of Religions and Religions [In Persian]. Mojtahedi, Karim (2013). Phenomenology of spirit according to Hegel’s view. Tehran: Scientific and Cultural Publications [In Persian]. Nelson, Derek R. (2007). “Encountering The World’s Religions: Nathan Soderblom and the Concept of Revelation”. Dialog: A Journal of Theology. Volume 46. Number 4. Winter. p.363- 370. Otto, Rudolf. (1917). Das Heilige. Breslau: Trewendt und Granier. Otto, Rudolph (1380). The Concept of Sacredness (The ldea of the holy) Translated by Homayun Hemmati. Tehran: Naqsh Jahan [In Persian]. Schimel, Annmarie (2009). Friedrich Hiller. Translated by Cambys Poornaji. The book of the month of religion. Number 159 [In Persian]. Sharpe, Eric J. (1986). Comparative Religion, A history (2nd Edition). Open Court. Sillen, Walter. (1948). “Nathan Söderblom” in: The Journal of Religion. Vol. 28. No. 1. pp. 37-50. Söderblom, Nathan. (1910). Religionsproblemet inom katolicism och Protestantism. Stockholm: Hugo Grebers förlag. Söderblom, Nathan. (1914). "Holiness; General and Primitive". in Encyclopedia of Religion and Ethics (vol. 6). James Hastings (ed.). Edinburg: T. & T. Clark. pp. 736-741. Söderblom, Nathan. (1919). ”Evangelisk katolicitet” in Enig Kristendom. Stockholm: Svenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag. Söderblom, Nathan. (1933). The Living God: Basal Forms of Personal Religion. The Gifford Lectures. London: Oxford University Press. Söderblom, Nathan. (1966). The Nature of Revelation. ed. Edgar Carlson. Philadelphia: Fortress. Stausberg, Michael. (2017). “The Sacred, The Holy, The Numinous and Religion: on the Emergence and Early History of a Terminological Constellation”. Religion 47. no. 4. Sundkler, Bengt G.M. (1968). Nathan Söderblom: His Life and Work. Uppsala: Gleerups. Waardenburg, Jacques. (1973). Classical Approaches to the Study of Religion. The Hague: Mouton & Co. N.V. https://www.britannica.com/topic/Roman-Catholicism/The-church-of-the-early-Middle-Ages. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |