تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
تأثیر یک دوره برنامه ی تمرینی جابه جایی و دست کاری محور بر کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال توجّه/ بیش فعّالی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 17، شهریور 1392، صفحه 95-104 اصل مقاله (292.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2013.524 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بهرامی1؛ حسن خلجی2؛ معصومه دهقان3 | ||
1استادیار دانشگاه اراک | ||
2دانشیار دانشگاه اراک | ||
3کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه اراک | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1391، تاریخ بازنگری: 19 آذر 1392، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1391 | ||
چکیده | ||
علیرضا بهرامی، حسن خلجی، معصومه دهقان مقدمه و هدف: اختلال توجّه/ بیش فعّالی، یک اختلال رفتاری در کودکان است که 3 تا 7 درصد جمعیّت کودکان را درگیر میکند. هدف تحقیق، بررسی اثر برنامهی تمرینی جابهجایی و دستکاری محور بر کودکان با اختلال توجّه/ بیش فعّالی 7 تا 9 ساله شهر اراک است. روششناسی: این مطالعهی نیمه تجربی از نوع کاربردی است که با طرح پیش آزمون _ پسآزمون اجرا میشود. تعداد 30 کودک مبتلا به اختلال توجّه/ بیشفعّالی (سن 5/0±03/8 سال) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه برنامهی تمرینی جابهجاییمحور (10 نفر)، برنامهی تمرینی دستکاریمحور (10 نفر) و گروه گواه (10 نفر) تقسیم میشوند. گروههای تمرینی به مدّت 8 هفته به تمرین میپردازند و برنامهی تمرینی شامل 2 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه بازی است. نشانههای اختلال توجّه/ بیش فعّالی از طریق پرسشنامهی علائم مرضی کودکانCSI4) )، توسط والدین آنها، قبل و بعد از 8 هفته برنامهی تمرینی ارزیابی میشود. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تی وابسته، تحلیل واریانس و آزمون دانکن با استفاده از نرم افزار (SPSS) نسخه5/16 در سطح معناداری (0/05≥p) استفاده میشود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که پس از 8 هفته مداخلهی فعّالیّت بدنی بین برنامهی تمرینی جابهجایی و دستکاریمحور بر بهبود علائم این اختلال، تفاوت معناداری وجود ندارد. (05/0 > P) مقایسهی میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی نشان میدهد که برنامههای تمرینی موجب کاهش شدّت علائم اختلال توجّه/ بیش فعّالی در کودکان میشود. (05/0 < P) در حالی که بین میانگین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون گروه گواه، اختلاف معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: با توجّه به یافتههای تحقیق میتوان دریافت که برنامههای تمرینی جابهجایی و دستکاری محور منجر به کاهش علائم اختلال توجّه/ بیش فعّالی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال توجّه/ بیشفعّالی؛ برنامهی تمرینی جابهجایی و دستکاری محور؛ دانشآموزان پسر | ||
مراجع | ||
##Sadock B J. Sadock VA. Kaplan &Sadock’s.2007. (Synapsis of psychiatry. 10 edition. Philadelphia: Lippicot Williams &willkines; 1206ـ 1217. ##herman J. Rasmussen C. Baydala L. (2008). The impact of teacher factors on achievement and behavioral outcomes of children with Attention Deficit/HyperactivityDisorder (ADHD):a review of the literature.Educational research.##Kaplan HI.& Sadock B.J. (1988). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences andclinical psychiatry (5th ed.). Baltimore: Williams & Wilkins.##Gehan M. (2011). Ahmed and Samiha Mohamed.Effect of Regular Aerobic Exercises on Behavioral, Cognitive and Psychological Response in Patients with Attention DeficitـHyperactivity Disorder, Life Science Journal. 8 (2):366ـ371] (ISSN:1097ـ8135)##American Psychiatric Association, (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSMـIVـTR, 4th ed. American Psychiatric Association, Washington, DC.##Walker C. E. & Roberts M.C. (2001). Handbook of Clinical Childpsychology (third Edition). Canada, Toronto: John Wiley & Sons, Inc.##MaddiganB. Hodgason P. Health S. Dick B. John K. St. McwilliamـBurton T.snelgrove C. and White H. (2003).The effects of massage Therapy and Exercise Therapy on children/adolescents with attention deficit/hyperactivity disorder. Memorial University of Newfoundland.##Piek J.p Picher T.M. Hay D.A. Motor Coordination and Kinaesthesis in boys whth ateention defictـhyperactivity disorder. Developmental Medicine & Child Neurology 2003; 41: 159ـ165.## Rief S. (2005). How to reach and teach children with ADD/ADHD. San Francisco: JosseyـBass.## Azrin N. Ehle C. & Vinas V. (2006). Physical excercise as a reinforcer to promote calmness of an ADHD child. Behavior Modification, 30 (5), 564ـ570.##Harvey W.J. Reid G. Grizenko N. Mbekou V. Terـsepanian M. joober R. fundamental movment skills and chidren with attention –difect Hyperactivity Disorder: peer Comparisons and Stimulant Effect. J Abnormal Child Psychol 2007; 35: 871ـ882.##Harvey W.J, Reid G, Bloom G.A, Staples K, Grizenko N, Mbekou V, TerـStepanian M, Joober R. physical activity experience of boys with and without ADHD. Adapt phys active 2009; 26: 131ـ150. ##Pan. Chienـyu, Tsa.i ChiaـLiang, Chu. ChiaـHua. fundamental Movement Skills in Children Diagnosed with autism spectrum disorder and attention deficit hyperactivitye disorder. J AUTISM dev DISORD 2009; 39: 694ـ705. ##V. Zvalaktaf and Partners. Psychosocial adjustment in female athletes in team and individual (1387). Physiology Journal of Applied Sport. (8).4##Alijaniyan. Games for primary children. Esfahan. mashal Publication (1372). ## Dwyer T, Sallis J, Blizzard L, Lazarus R, Dean K. Relation of Academic Performance to Physical Activity and Fitness in Children. Pediatric Exercise Science 2001; 13: 225ـ238.##Weber W, Vander Stoep A, McCarty R L, Weiss N S, Biederman J, McClellan J. Hypericum perforatum (St. John’s Wort) for attentionـdeficit/hyperactivity disorder in children and adolescents. JAMA 2008; 299: 633ـ641. ##Levy F, Hay DA, Mc Stephen M, Wood C, Waldman I. Attention deficit hyperactivity disorder: A category or a continuum? Genetic analysis of a large – scale twin study. Journal of American Academy of child and Adolescent psychiatry 2006; 36: 737ـ744.##Jhnatiyan،Sima and Partners (1387). Effectiveness of play therapy approach based on cognitive ـ behavioral symptoms of hyperactivity disorder / attention deficit in boys aged 9 to 11 ADHD . Behavioral Sciences Research. 6 (2)##Miller P, Naglieri J, Gregoski M. (2007). Effects of aerobic exercise on overweight children's cognitive functioning: a randomized controlled trial, J Res. Exerc. Sport .78 (5): 510ـ9##Medina, J.A., Netto, L.B., Muszkat, M., et al., (2009). Exercise impact on sustained attention of ADHD children, methylphenidate effects. Atten. Defic. Hyperact. Disord. 2, 49–58.## Louise.Beliveau{at}umontreal.ca. (2010). A Physical Activity Program Improves Behaviour and Cognitive Functions in Children With ADHD: An Exploratory Study. Journal of Attention Disorders.##Coe D, Pivarnik J, Womck C, Reeves M, Malina R. Effect of Physical Education and Activity Levels on Academic Achievement in Children, MSSE 2006; 38: 155–159.##Moore DT. Eye exercises to increase attention and reduce impulsivity. [Cited 2000 Jun 20]. Available from: http://www.Altavista.com.##McKune, A.J., Puatz, J., Lombard, J., (2003). Behavioural response to exercise in children with attentionـdeficit/hyperactivity disorder. S. Afr. J. Sports Med. 15, 17–21.##BaileyE. (2009). the impact of physical activities on children with attention deficit hyperactivity disorder ability to focus.ohio university.##Gehan M. (2011). Ahmed and Samiha Mohamed.Effect of Regular Aerobic Exercises on Behavioral, Cognitive and Psychological Response in Patients with Attention DeficitـHyperactivity Disorder, Life Science Journal. 8 (2):366ـ371] (ISSN:1097ـ8135)## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,051 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,395 |