تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,972 |
تاملی فلسفی در هنر اسلامی، قابلیتهای گذشته و مشکلات پیشرو | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1403، صفحه 101-119 اصل مقاله (315.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2025.28074.1225 | ||
نویسنده | ||
قدرت الله قربانی* | ||
استاد گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1403، تاریخ بازنگری: 15 دی 1403، تاریخ پذیرش: 17 دی 1403 | ||
چکیده | ||
هنر اسلامی واجد ارزش های نهفته مهمی است، از جمله منشا وحیانی، الهی، تقدس و تعالی آن، انسجام عناصر بکار رفته، و دعوت به وحدت با خدا را می توان نام برد. بهره مندی هنر اسلامی از توانمندی های مکاتب هنری پیشین و تلفیق آنها با استفاده از آموزه های اسلامی نیز اهمیت خاصی دارد. بنابراین ویژگی برجسته هنر اسلامی بیان وحدت الهی از طریق بکارگیری روش های بیان زبانی از جمله نمادین، استعاری، تمثیلی و نظایر آن است. به همین دلیل می توان از اصالت تاریخی هنر اسلامی در چهارچوب تمدن اسلامی سخن گفت. اما تحولات اخیر گفتمان جهانی و عقب ماندگی تمدن اسلامی از چنین تحولاتی موجب عقب ماندگی هنر اسلامی نیز شده است. براین اساس هنر اسلامی دچار مشکل عقب و عدم کارآیی شده است؛ به این معنا که از توجه به پرسش ها، نیازها، دغدغه ها و مشکلات انسان مسلمان معاصر غافل مانده است. به همین دلیل هنر اسلامی، بیشتر از اینکه هنر اکنون ملل مسلمان باشد، به میراث تمدنی گذشته مسلمانان تعلق دارد و با واقعیت های کنونی زندگی آنها تناسب ندارد. راه برون رفت از بحران هنر اسلامی، توجه به پرسش ها و دغدغه های کنونی انسان مسلمان، استفاده از قابلیت های هنر مدرن غربی، و پیوند هنر با دیگر مقولات زندگی انسان معاصر، از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، دین و بویژه مسائل اجتماعی و نهایتا تلفیق توانمندی های نهفته هنر اسلامی با قابلیت های کنونی هنر غربی برای پاسخگویی به نیازهای هنری انسان مسلمان معاصر است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر اسلامی؛ تقدس؛ تعالی؛ هنر مدرن غربی؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Philosophical Approach on Islamic Art: Past Potentials and Future Challenges | ||
نویسندگان [English] | ||
Qodratullah Qorbani | ||
Professor of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Islamic art possesses significant latent values, including its divine and revelatory origins, sanctity, transcendence, coherence of employed elements, and its invitation to unity with God. The ability of Islamic art to incorporate the strengths of previous artistic schools and integrate them with Islamic teachings is of particular importance. Hence, the prominent feature of Islamic art is its expression of divine unity through linguistic modes of expression such as symbolism, metaphors, allegories, and similar methods. For this reason, one can speak of the historical authenticity of Islamic art within the framework of Islamic civilization. However, recent developments in global discourse and the backwardness of Islamic civilization in keeping up with such transformations have led to the decline of Islamic art. Consequently, Islamic art has faced challenges of inefficiency and obsolescence, failing to address the questions, needs, concerns, and problems of contemporary Muslims. As a result, Islamic art is more aligned with the cultural heritage of past Muslim civilizations than with the realities of their present lives. The way out of the crisis in Islamic art involves addressing the current questions and concerns of Muslims, utilizing the potentials of modern Western art, and linking art with other aspects of contemporary human life, including culture, politics, economy, religion, and especially social issues. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Art, Sanctity, Transcendence, Modern Western Art | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |