تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,984 |
تاثیر آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی بر ماندگاری مفاهیم و مطالب درس ریاضی(مدل تونی بوزان) | ||
توسعه برنامه درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/dc.2025.27838.1075 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا جیدرزادگان* 1؛ وحید ریگی حسین ابادی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات تهران | ||
تاریخ دریافت: 13 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 12 دی 1403، تاریخ پذیرش: 20 دی 1403 | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی بر ماندگاری مفاهیم و مطالب درس ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم ناحیه یک و دو دوره دوم متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1402 پرداخته است. روش تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل اجرا شد. نمونهها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی و گروه کنترل آموزش مرسوم را دریافت کردند. ابتدا پیشآزمونی برای ارزیابی سطح دانش اولیه هر دو گروه انجام شد. سپس آموزش آغاز و پس از اتمام، پسآزمون اجرا گردید. دو هفته بعد از آموزش نیز آزمون تثبیت یادگیری برای سنجش ماندگاری مفاهیم برگزار شد. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که ماندگاری مفاهیم ریاضی در هر دو گروه دختر و پسر پس از آموزش تصویرسازی ذهنی بهطور معناداری افزایش یافته است .(p-value < 0.05)آنالیز کواریانس نیز تأثیر مثبت و معنادار آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی بر ماندگاری مفاهیم ریاضی را تایید کرد (p-value < 0.0001). این یافتهها نشان دادند که آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی در مقایسه با روشهای مرسوم، تأثیر بیشتری بر ماندگاری مفاهیم و مطالب درس ریاضی دارد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی؛ ماندگاری مفاهیم؛ درس ریاضی؛ دانشآموزان؛ مدل تونی بوزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of training based on mental imagery on the permanence of concepts and contents of mathematics course (Tony Buzan model) | ||
نویسندگان [English] | ||
alireza heydarzadegan1؛ Vahid rigihosseinabadi2 | ||
1Member of the Faculty of Sistan and Baluchistan University | ||
2Member of the Board of Trustees of Tehran University of Research Sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |