تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,863 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
مؤلفه های مکتب نئوفرمالیسم در غزلیات فاضل نظری | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1403 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2025.28148.1517 | ||
نویسنده | ||
فریده محسنی هنجنی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد تهران جنوب ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 03 دی 1403، تاریخ پذیرش: 12 دی 1403 | ||
چکیده | ||
نئوفرمالیسم یک جنبش شعری در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیستویکم در ایالات متحده بود که خواهان بازگشت به شعرهای متری (وزندار)، مقفی (قافیهدار) و روایی بود. این جنبش معتقد بود که این عناصر برای بازگرداندن محبوبیت شعر در میان مردم آمریکا و رقابت آن با رمانها ضروری هستند. مکتب نئوفرمالیسم در نقد ادبی، با تأکید بر فرم، ساختار و زبان اثر ادبی در پی آن بود تا مفاهیم موجود در آثار را از درون ساختار آنها استخراج کند. رویکرد بازگشت به فرمهای سنتی شعری و احترام به وزن و قافیه در غزلیات فارسی چند دهه اخیر، نمود و بروز یافته است. فاضل نظری، از جمله شاعرانی است که میتوان اصول و مؤلفههای نئوفرمالیسم را در غزلیات وی، مورد بررسی و تحلیل قرار داد. شعرهای فاضل نمونهای از پیوند سنت و مدرنیته هستند این پژوهش، با روش توصیفی – تحلیلی، در پی بررسی مؤلفههای این مکتب در غزلیات فاضل نظری است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که فاضل نظری، با دقت در فرم و ساختار شعر، زبان را بهعنوان ابزاری برای خلق معنا به کار گرفته است و غزلیات وی، با وجود نوآوری در محتوا و همراه ساختن شعر با نیاز جامعه امروز، به فرم و قالب سنتی و پایبندی به وزن و قافیه کلاسیک نیز توجه داشته است. در غزلیات فاضل نظری، میتوان مؤلفههای مختلف نئوفرمالیسم را بهوضوح مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فاضل نظری؛ نئوفرمالیسم؛ سنتگرایی؛ ساختار؛ فرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Components of New Formalism in Fazel Nazari’s Ghazals | ||
نویسندگان [English] | ||
farideh mohseni hanjani | ||
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
New Formalism is a poetic movement from the late 20th and early 21st centuries in the United States that advocated a return to metrical, rhymed, and narrative poetry. Proponents of this movement argued that such elements were essential for reviving poetry’s popularity among Americans and enabling it to compete with novels. In literary criticism, New Formalism emphasizes form, structure, and language, aiming to derive meanings from within the work’s internal structure. Over the past few decades, the interest in returning to traditional poetic forms and respecting meter and rhyme has emerged in Persian ghazals. Fazel Nazari is among the poets whose ghazals can be analyzed through the principles and components of New Formalism. His poetry exemplifies a fusion of tradition and modernity. This study, using a descriptive-analytical method, explores the components of New Formalism in Nazari’s ghazals. Findings suggest that Nazari meticulously employs form and structure, using language as a tool for creating meaning. His ghazals, while innovative in content and addressing contemporary societal needs, remain committed to traditional forms and classical meter and rhyme. Nazari’s ghazals clearly exhibit various New Formalist components. By returning to classical forms, respecting meter and rhyme, honoring poetic traditions, using classical language and themes, and balancing form and content, he presents his poems to the audience in a contemporary yet profound manner. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fazel Nazari, New Formalism, Traditionalism, Structure, Ghazal | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 97 |