تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,410,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,529,285 |
تبیین وضعیت و عوامل مؤثر در توسعۀ کسبوکارهای مرتبط با صنایع دستی (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان) | ||
پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، آذر 1403، صفحه 139-157 اصل مقاله (928.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/tmhr.2025.28192.1031 | ||
نویسندگان | ||
حجت صادقی* 1؛ مینا علی حسن2؛ زهرا قضاوی2؛ فرنوش احمدپور2؛ الناز ربیعی2 | ||
1استادیار، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 28 دی 1403، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: شناخت و برنامهریزی درست صنایع دستی میتواند در راستای توسعۀ کسبوکارهای گردشگری و ایجاد فضای اقتصادی پایدار برای بخش گردشگری مؤثر باشد. هدف پژوهش، شناخت وضعیت کسبوکارهای مرتبط با صنایع دستی و تبیین عوامل مؤثر در این زمینه است. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر گردآوری دادههای پیمایشی است. در این پژوهش از روش کمی (پرسشنامه) جهت گردآوری دادهها استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش را شاغلین بخش کسب و کارهای صنایع دستی در شهر اصفهان تشکیل دادهاند. حجم نمونه با توجه به محدودیتهای موجود از جمله هزینهای، ۱۰۰ نفر تعیین شد. روایی و پایایی پرسشنامه تأیید و تحلیلها با استفاده از آزمونهای آماری انجام شد. یافتهها: نتیجۀ آزمون در ارتباط با شاخصهای مرتبط با صنایع دستی نشان داد که به جز دو شاخص اصالت و خلاقیت با میانگین 3/72 کیفیت عرضه با میانگین 3/64، وضعیت دیگر شاخصهای ارزیابی صنایع دستی ازجمله، اشتغالزایی، صادرات، برندسازی، بستهبندی و.... نامناسب ارزیابی شده است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع سه عامل کلان تحت عنوان بازاریابی، آموزش و برندسازی صنایع دستی؛ بهبود حمایت، دانش افزایی و کارایی صنایع دستی؛ کیفیت و قیمت صنایع دستی با تبیین 62/89 درصد، میتوانند در توسعۀ کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی و بهبود شرایط موجود تأثیرگذار باشند. نتیجهگیری و پیشنهادات: در مجموع وضعیت کسبوکارهای مرتبط با صنایع دستی شهر اصفهان، ضعیف ارزیابی میشود. پیشنهاد میشود با حمایت دولت، برخی از هزینههای این نوع صنایع کاهش یابد تا میزان استقبال توسط گردشگران افزایش پیدا کند. نوآوری و اصالت: این پژوهش از لحاظ موضوعی روی حوزۀ کسبوکارهای صنایع دستی از دریچۀ گردشگری متمرکز شده که در نوع خود دارای نوآوری و اهمیت بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کسب و کار؛ صنایع دستی؛ گردشگری؛ توسعه؛ شهر اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Situation and Factors Affecting the Development of Businesses Related to Handicrafts (Case Study: Isfahan City) | ||
نویسندگان [English] | ||
hojat sadeghi1؛ Mina alihasan2؛ Zahra Ghazavi2؛ Farnoosh Ahmadpoor2؛ Elnaz Rabie2 | ||
1Assistant Professor.Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan , Isfahan, Iran | ||
2Student of Geography and Tourism Planning, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Context and Purpose: Proper understanding and planning of handicrafts can be effective in developing tourism businesses and creating a sustainable economic environment for the tourism sector. The purpose of the research is to understand the status of businesses related to handicrafts and to explain the effective factors in this field. Design/methodology/approach: The research method is descriptive-analytical and based on collecting survey data. In this study, a quantitative method (questionnaire) was used to collect data. The statistical population of the study consisted of employees of the handicrafts business sector in Isfahan. Due to existing limitations, including cost, the sample size was determined to be 100 people. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed, and the analyses were performed using statistical tests. Findings: The results of the test in relation to the indicators related to handicrafts showed that except for the two indicators of originality and creativity, with an average of 3.72, and the quality of supply, with an average of 3.64, the status of other indicators of handicrafts evaluation, including employment generation, export, branding, packaging, etc., was assessed as inappropriate. The results of the factor analysis showed that three macro factors, namely marketing, education, and branding of handicrafts; improving support, knowledge-building, and efficiency of handicrafts; and quality and price of handicrafts, with an explanation of 89.62 percent, can be effective in developing businesses related to handicrafts and improving the current conditions. Conclusion: Overall, the status of handicraft businesses in Isfahan is poor. It is suggested that with government support, some of the costs of this type of industry be reduced to increase the level of acceptance by tourists. Originality/value: This research focuses on the field of handicraft businesses from the perspective of tourism, which is innovative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Business, Handicrafts, Tourism, Development, Isfahan City | ||
مراجع | ||
انصاری، منوچهر؛ خلیلی، اکبر.(۱۴۰۰) طراحی بستۀ خط مشی برای نیل به توسعۀ توریسم پایدار در ایران. مدیریت دولتی،۱۳(۴)، 765-738. doi: 10. 2059/jipa.2021.333199.3049 رمضانی، مینا؛ رمضانی، میترا. (1397). نقش صنایع دستی و گردشگری در توسعۀ پایدار کشور، سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، کرج،https://civilica.com/doc/787228 شجاع نوری، فروغ الصباح؛ جمالی، معصومه؛ شجاع نوری، نیکو؛ هنربخش، فرزانه. (1395). عوامل مؤثر بر توسعۀ کسبوکار صنایع دستی (مطالعۀ موردی: کلاش، گیوه کردستان)، مجلۀ پژوهش و برنامهریزی روستایی، 5(2)، 92-79. https://civilica.com/doc/663934/ شجاع نوری، نیکو. (1393). بررسی رابطه گردشگری و صنایع دستی در استان کردستان. هنرهای کاربردی، 3(5)، 67-78. صادقی، حجت الله. (1402). ارزیابی تطبیقی مدلهای همپوشانی فازی جهت تعیین پهنههای مستعد ایجاد اماکن اقامتی-گردشگری در منطقۀ دزپارت با مدلهای Gamma،Sum ، مجلۀ برنامهریزی فضایی، 13(4)، 22-1. doi:10. 2108/sppl.138669.1759 صفاریه، بیتا. (1395). تعیین عوامل مؤثر بر برندسازی صنایع دستی (مورد مطالعه: پارچۀ قلمکار اصفهان)، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدۀ پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، اصفهان. قنبری، عباس؛ عزیز آبادی فراهانی، فاطمه؛ رضایی، علی اکبر؛ صالحی امیری، سیدرضا. (۱۴۰۲). استراتژی، راهبردها چالشها و پیامدهای صنایع دستی مبتنی بر توسعۀ گردشگری با استفاده از روش دادهبنیاد گردشگری در هنگه، مجلۀ گردشگری فرهنگ، ۴(۱۴)، 29-18. doi: 10.22034/toc.2023.387024.1111 موسوی، سیدنجم الدین؛ غفوریان شاگردی، امیر؛ سرشومی، علی؛ سپهوند، رضا. (1397). توسعۀ صنعت گردشگری از طریق برندسازی صنایع دستی (مورد مطالعه: صنایع دستی استان اصفهان). گردشگری و توسعه، 7(4 )، 226-24. https://sid. r/paper/227739/fa نرگس وزین؛ زمانی، فاطمه. (1398). مقایسۀ عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع دستی بین گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان، برنامهریزی و توسعۀ گردشگری،8(31)، 95-73. Available: https://sid.ir/paper/375083/fa Anh Thu, L., Fang, S., & Kessani, S. S. (2019). Factors influencing Vietnam’s handicraft export with the gravity model. Journal of Economics and Development, 21(2), 156-171. https://doi.org/10.1108/JED-08-2019-0021 Belotti, S. (2019). “Sharing” tourism as an opportunity for territorial regeneration: the case of Iseo Lake, Italy. Hungarian Geographical Bulletin, 68(1), 79-91. doi.org/10.15201/hungeobull.68.1.6 Bouziane, F., & Hassan, A. (2016). Strategic determinants for the development of traditional handicraft industry of Algeria. International Journal of Managing Value and Supply Chains (IJMVSC), 7(1),1-12. DOI:10.5121/ijmvsc.2016.7101 Deb, S. K., Mohanty, P. P., & Valeri, M. (2022). Promoting family business in handicrafts through local tradition and culture: an innovative approach. Journal of Family Business Management.13(2),1-18. ttps://doi.org/10.1108/JFBM-10-2021-0131 Ezzat, M., Mostafa, M., & Farrag, M. (2023). Assessing the Role of Handicrafts as a Tourist Attraction in the New Valley. Minia Journal of Tourism and Hospitality Research MJTHR, 16(2), 108-126. doi:10.21608/mjthr.2024.258851.1133 Ferreira, J., Sousa, B. M., & Gonçalves, F. (2019). Encouraging the subsistence artisan entrepreneurship in handicraft and creative contexts. Journal of Enterprising Communities: people and places in the global economy, 13(1/2), 64-83. doi.org/10.1108/JEC-09-2018-0068 Forero, J. A. M., & Mejía, A. N. (2023). Creative tourism based on handicrafts in the municipality of Ráquira, Boyacá. In International Conference on Tourism Research,6(1),220-225. Grobar, L. M. (2019). Policies to promote employment and preserve cultural heritage in the handicraft sector. International Journal of Cultural Policy, 25(4), 515-527. doi.org/10.1080/10286632.2017.1330887 Hassan, H., Tan, S. K., Rahman, M. S., & Sade, A. B. (2017). Preservation of Malaysian handicraft to support tourism development. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 32(3), 402-417. DOI: 10.1504/IJESB.2017.10007375 Huyen, D,T., Trong,N.P. (2022).Solutions to Improve the Quality of Tourism Activities for Some Trade Villages Rural Rural District Can Gio District, Ho Chi Minh City, Journal of economics, finance and management studies, 5(12),3715-3719. doi:10.47191/jefms/v5-i12-31. Kianpour, M., Kuravand, H. (2017). Investigating the effect of handicraft marketing on the development of the tourism industry (case study of Izeh city) , the 12th National Congress of Pioneers of Progress, Tehran. (In Persian) Markwick, M. C. (2001). Tourism and the development of handicraft production in the Maltese islands. Tourism Geographies, 3(1), 29-51. doi.org/10.1080/14616680010008694 Markwick, M. C. (2001). Tourism and the development of handicraft production in the Maltese islands. Tourism Geographies, 3(1), 29-51. doi/abs/10.1080/14616680010008694 Mohammed, I., Mahmoud, M. A., & Hinson, R. E. (2024). Marketing horti-tourism and rural development for leveraging tourism agenda 2030: a perspective article. Tourism Review, 79(3), 635-639. doi.org/10.1108/TR-04-2023-0270 Nason, J. D. (1984). Tourism, handicrafts, and ethnic identity in Micronesia. Annals of tourism research, 11(3), 421-449. doi.org/10.1016/0160-7383(84)90030-6 Pulukuri, H., Kumar, S., & Rao, P. P. (2023). Role Of Handicrafts And Handlooms In Promoting Entrepreneurship In Andhra Pradesh. Boletin de Literatura Oral-The Literary Journal, 10(1), 1526-1542. https://www.boletindeliteraturaoral.com/index.php/bdlo/article/view/347 Sadeghi, H. O., & Seidaiy, S. (2023). Tourism and Rural Development. Rural areas—Development and Transformations. doi:10.5772/intechopen.111400 Shoja Nouri, N. (2013). Investigating the relationship between tourism and handicrafts in Kurdistan Province, Journal of Applied Arts, 3(5), 67-78. magiran.com/p1744120 (In Persian) Song, X., Yang, Y., Yang, R., & Shafi, M. (2023). How are Chinese traditional handicraft skills inherited from master to apprentice?. International Journal of Technology and Design Education,10(2), 1-17. https://link.springer.com/article/10.1007/s10798-023-09867-1 Souca, M. L. (2020). Revitalizing rural tourism through creative tourism: The role and importance of the local community. Marketing–from Information to Decision Journal, 2(2), 43-50. Tapfuma, M. M., Musavengane, R., & Magwaza, R. (2024). The role of creative tourism through arts and crafts in promoting inclusive tourism in Zimbabwe. Journal of Tourism and Cultural Change, 22(1), 1-20. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/64542 Upadhyay, P. (2019). Handicraft Tourism in Pokhara: Connecting the Past Tradition to the Present. Journal of Nepalese Business Studies, 12(1), 33-44. https://pncampus.edu.np/OnlineJournal/jnbs_vol_12/03.pdf Yadav, U. S., Tripathi, R., Tripathi, M. A., Kumar, A., & Mandal, M. (2023). Evaluation of factors affecting entrepreneurship: a case of Indian women in the handicraft industry. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-17. https://www.nature.com/articles/s41599-023-01882-w Yang, Y., Shafi, M., Song, X., & Yang, R. (2018). Preservation of cultural heritage embodied in traditional crafts in the developing countries. A case study of Pakistani handicraft industry. Sustainability, 10(5), 1-18. doi.org/10.3390/su10051336 Zeng, L., Li, R. Y. M., Nuttapong, J., Sun, J., & Mao, Y. (2022). Economic development and mountain tourism research from 2010 to 2020: Bibliometric analysis and science mapping approach. Sustainability, 14(1), 1-18. https://doi.org/10.3390/su14010562 Zhang, J. (2023). Tourism and rural income inequality: Empirical evidence for China. Current Issues in Tourism, 26(1), 153-170. doi.org/10.1080/13683500.2021.2010674 Zhang, Y., & Xie, H. (2021, February). Study on the Marketing Operation Rules of Tourism Handicraft. In 6th International Conference on Economics, Management, Law and Education (EMLE 2020) (pp. 207-210). Atlantis Press.doi. 10.2991/aebmr.k.210210.033
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |