تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,963 |
کاربرد فناوریهای هوش مصنوعی در برنامه آموزشی استیم | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 13، شماره 26، اسفند 1403، صفحه 34-56 اصل مقاله (519.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.28359.2303 | ||
نویسندگان | ||
مریم پورجمشیدی* 1؛ امید مظفری2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرا ن | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 دی 1403، تاریخ بازنگری: 25 دی 1403، تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: فناوری هوش مصنوعی در تلفیق با رویکردها و برنامههای آموزشی، از رشد و توسعه چشمگیری برخوردار است. با این حال کاربرد هوش مصنوعی در برنامه آموزشی استیم هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. این پژوهش باهدف شناسایی مطالعات صورتگرفته در خصوص روند و تأثیر کاربرد فناوریهای هوش مصنوعی در برنامه آموزشی استیم محور انجام شد. روششناسی: این پژوهش به روش مرور نظاممند انجام شد. پس از جستجو در پایگاه دادههای خارجی Scopus، ProQuest، Science Direct، Wiley، Springer و Web of Science، و داخلی نورمگز، مگ ایران و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی بر اساس واژگان کلیدی و معیارهای ورود و خروج، مجموعاً 20 مقاله بررسی شد. یافتهها: رباتهای آموزشی رایجترین فناوری هوش مصنوعی در آموزش استیم محور بودند. کاربرد فناوریهای هوش مصنوعی در برنامه آموزش استیم محور، بر دانش برنامهنویسی، حل مسئله، همکاری، ارتباط و تصمیمگیری، تفکر انتقادی و تحلیلی، بهویژه تفکر محاسباتی، درک عمیق و افزایش انگیزه یادگیری تأثیر مثبت داشته است. 30% مطالعات مربوط به کاربرد فناوریهای هوش مصنوعی در برنامه آموزشی استیم محور در دوره تحصیلی ابتدایی، 25% آموزش عالی و 22% دوره کودکی بود. 50% از پژوهشها به روش کمی، 20% کیفی و 30% به روش ترکیبی انجام شده بود. نتیجهگیری و پیشنهادها: تلفیق هوش مصنوعی در برنامه آموزش استیم محور نتایج و پیامدهای مثبتی در یازهتحقق نای بههنگام نظامهای آموزشی دارد. با این حال نیاز به انجام پژوهشهای بیشتر به ویژه با استفاده از روش های ترکیبی احساس میشود. نوآوری و اصالت: این مطالعه شناخت منسجم و تازهای از روند و کاربرد فناوری هوش مصنوعی در آموزش مبتنی بر برنامه آموزش استیم محور بدست میدهد. همچنین میتواند راهگشای برنامهریزان آموزشی در بهرهمندی از فناوری هوش مصنوعی در آموزش و نیز هدایت پژوهشهای آتی دراین زمینه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استیم؛ برنامه آموزش؛ فناوری هوش مصنوعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Use of Artificial Intelligence Technologies in STEM Educational Programs | ||
نویسندگان [English] | ||
پورجمشیدی pourjamshidi1؛ omid mazafari2 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: Artificial intelligence technology, in conjunction with educational approaches and programs, has experienced significant growth and development. However, the application of artificial intelligence in STEM educational programs has not yet been fully identified. This research aims to identify studies conducted regarding the trends and impacts of artificial intelligence technologies in STEM-centered educational programs. Methodology: This research was conducted using a systematic review method. After searching external databases such as Scopus, ProQuest, Science Direct, Wiley, Springer, and Web of Science, as well as domestic databases like Noormags, MagIran, and the Scientific Information Center of Jihad University, a total of 20 articles were reviewed based on keywords and inclusion and exclusion criteria. Results: Educational robots were the most common artificial intelligence technology in STEM education. The application of artificial intelligence technologies in STEM-centered educational programs has positively impacted programming knowledge, problem-solving, collaboration, communication, decision-making, critical and analytical thinking, particularly computational thinking, as well as deep understanding and increased motivation for learning. Of the studies related to the application of artificial intelligence technologies in STEM educational programs, 30% were focused on elementary education, 25% on higher education, and 22% on early childhood education. Furthermore, 50% of the research was conducted using quantitative methods, 20% using qualitative methods, and 30% using a mixed-methods approach. Conclusions and suggestions: The integration of artificial intelligence in STEM-based educational programs has positive outcomes and implications for meeting the timely needs of educational systems. However, there is a pressing need for further research, particularly utilizing mixed-methods approaches. Innovation and originality: This study provides a coherent and novel understanding of the trends and applications of artificial intelligence technology in STEM-based educational programs. It can also serve as a guide for educational planners in utilizing artificial intelligence technology in education and directing future research in this area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
STEAM, Artificial Intelligence Technology, Educational program | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |