تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
بررسی و تحلیل عوامل موثر توسعه درس تربیت بدنی مدارس ایران | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.26513.3883 | ||
نویسندگان | ||
باران ورهرام1؛ سعید امیر نژاد* 2؛ معصومه السادات منانی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه شمال، معلم تربیت بدنی، آموزش و پرورش گرگان گلستان، ایران، | ||
2استادیار دانشگاه هنر ایران. | ||
3دکتری، معلم تربیت بدنی، آموزش و پرورش بابل، مازندران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 دی 1402، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل عوامل موثر توسعه درس تربیت بدنی در مدارس ایران بود که به روش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 18 نفر از خبرگان حوزه تربیت بدنی مدارس در نظام آموزشی ایران بود و تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. سپس با تهیه یک پرسشنامه این شاخصها به بخش دلفی فازی وارد شدند که با مشارکت 22 نفر از متخصصان انجام شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به شیوه کدگذاری و رویکرد گلیزر با نرمافزار مکس کیو دی ای 2020، در بخش دلفی فازی از نرمافزار اکسل 2016 استفاده گردید. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان حوزه تربیت بدنی مدارس در سازمان آموزش و پرورش کشور بودند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی و در دسترس انجام شد و با توجه بهاینکه 26 شاخص در بخش کیفی شناسایی شده بودند با تایید خبرگان260 پرسشنامه دریافتی (بهازای هرگویه پرسشنامه 10 نفر) وارد مرحله بررسی دادهها شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر ضرایب استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی با نرمافزارهای اس پی اس اس 27 و اموس 26 صورت گرفت. یافتهها نشان از آن داشت که 9 عامل شامل؛ مقوله انسانی، ابعاد آموزشی، تکنولوژیکی، مدیریتی، اقتصادی، آموزش معلمان، پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی از عوامل موثر توسعه درس تربیت بدنی در مدارس در نظام آموزشی ایران میباشند. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن و توجه بیشتر به عوامل شناسایی شده و اثرگذار بر درس تربیت بدنی مدارس، توسعه آن در آیندهای نزدیک دور از دسترس نیست. بنابراین به مدیران و برنامهریزان پیشنهاد میشود با در نظر گرفتن عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر سعی در بهبود وضعیت تربیت بدنی مدارس نسبت به گذشته داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه؛ تربیت بدنی؛ مطالعه ترکیبی؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An analysis of factors influential in development of physical education Lesson in Iranian schools | ||
نویسندگان [English] | ||
baran varahram1؛ Saeed Amirnejad2؛ Masoumeh Al-Sadat mannani3 | ||
1PhD Student in Sports Management, Shomal University, Amol, Iran. | ||
2Assistant professor, Iran University of Art. Iran University of Art, Tehran,Iran | ||
3PhD, Physical Education Teacher, Education Office, Babol, Mazandaran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The development of physical education and sport as a foundation for provision and training of sound and healthy human resources is considered a part of the national development plans. This research was a combined (qualitative-quantitative) study aiming at analyzing the factors influential on physical education Lesson development in Iranian schools. The data collection method was semi-structured interviews with 18 experts in the field of physical education of schools in Iran's educational system and continued until the theoretical saturation stage. Then, by preparing a questionnaire, these indicators were entered into the fuzzy Delphi section, which was done with the participation of 22 experts. The fuzzy Delphi part continued for two rounds and finally 26 indicators were identified and approved. The method of data analysis in the qualitative part was the fuzzy Delphi method, and Excel 2016 and Maxqda 2020 software were used. In the quantitative part, the statistical population included all the employees of the physical education field of schools in the country's education organization. The sampling method was done randomly and available. And considering that 26 indicators were identified in the qualitative section, with the approval of experts, 260 questionnaires received (10 people for each questionnaire item) entered the data review stage. To analyze the data in the quantitative part, confirmatory factor analysis and path analysis of standard coefficients were used. Data analysis was done in the quantitative section with SPSS 27 and AMOS 26 software. The results indicated that 9 factors: Human, educational Component, technological, managerial, economic, teacher training, research, cultural and social content are the factors influential in development of physical education in schools. Therefore, it is suggested that priincipals and planners make attempts to improve the physical education status of schools compared to the past by considering the factors identified in the current research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Development, Physical Education, mixed study, schools | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |