تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,973 |
اثربخشی مداخلات حرکتی بر مهارتهای حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم: نقش هوش عمومی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.20124.3471 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شجاعی* 1؛ محبوبه کربلائی2؛ عبدالله قاسمی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 08 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: امروزه مطالعات زیادی نشان دادند که کودکان دارای اختلال طیف اتیسم دارای اختلالات حرکتی مانند مهارت حرکتی درشت و ظریف و تعادل ضعیفی میباشند. اما مطالعات محدودی پیرامون اثرات مداخلات حرکتی بر روی این گروه از کودکان وجود دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازیهای حرکتی بر روی مهارتهای حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روششناسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کودکان 7 تا 10 سال کودکان با اختلال طیف اتیسم شهر زاهدان بودند که 30 کودک (21 پسر، 9 دختر) به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت هدفمند در سه گروه مداخله بازیهای حرکتی با بهره هوشی پایین، متوسط و بالا قرار داده شدند. به منظور بررسی مهارت حرکتی کودکان، از ویرایش دوم آزمون ارزیابی حرکات کودکان (MABC-2) استفاده شد. برنامه بازیهای حرکتی به مدت 24 جلسه، سه جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمونهای تحلیل کوواریانس و تعقیبی بونفرونی نشان دادند بازیهای حرکتی باعث بهبود مهارتهای چالاکی دستها، دستکاری شیء و تعادل در این کودکان شده است (05/0>P) و به ترتیب در گروههای با هوش بالا، متوسط و پایین بیشترین اثر را داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد میتوان از اثربخشی بازیهای حرکتی بر روی مهارتهای حرکتی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، به عنوان روشی جهت بهبود مهارتهای حرکتی این کودکان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اتیسم؛ بازیهای حرکتی؛ مهارتهای حرکتی؛ هوش عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of motor interventions on motor skills of children with autism spectrum disorder: the role of general intelligence | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Shojaei1؛ mahboobeh Karbalaie2؛ Abdollah Ghasemi3 | ||
1Department of motor behavior, Faculty of sport sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D student of motor behavior and motor development, Department of Physical Education and Sport Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor at Science and Research Branch Islamic Azad University, Department of Motor Behavior, Facullty of Humanities, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: There is growing evidence for motor impairments in children with autism spectrum disorder (ASD), including poor gross and fine motor performance and poor balance. However, there is limited evidence on the effects of motor interventions for this population. Therefore, this study was conducted to investigate the effectiveness of Game-centered interventions on motor skills in children with autism spectrum disorder. Methodology: The present study was an experimental study with pretest and posttest. The statistical population of this study included all of the children 7-10 years with autism spectrum disorder in Zahedan city. The sample of this study included 30 children who were selected by available sampling method (21 boys, 9 girls). Participants were purposefully divided into three groups of motor games intervention with low, medium and high IQ. In order to evaluate children's motor skills, the second edition of the children's movement assessment test (MABC-2) was used. The program of Game-centered interventions was performed for 24 sessions, three sessions per week and each session for 45 to 60 minutes. Results: Findings from analysis of covariance and Bonferroni post hoc tests showed that this program improved manual dexterity, aiming and catching, and balance in these children (P | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autism Spectrum Disorder, Motor Games, Motor Skills, general intelligence | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |