تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,689 |
نقش ایمان در معنادهی به زندگی از منظر کی یر کگور و ابن عربی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1403، صفحه 21-42 اصل مقاله (338.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jre.2024.27494.1208 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه عباس زاده چاری1؛ سیده اکرم اصحابی* 2؛ علی رحمانی فیروزجاه3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل | ||
2استادیار گروه فلسفه، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 01 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
دور شدن دنیا از ارزش های معنوی و حذف مفهوم خدا از زندگی، انسانِ مدرن را به سمت پوچی و بی معنایی سوق می دهد؛ از همین رو نقش "ایمان" به عنوان یکی از مولفه های معنابخش به زندگی، موضوعی است که در این نوشتار با روش اسنادی- کتابخانه ای قصد پرداختن به آن را داریم. لذا مساله ایمان و نقش آن در معنادهی به زندگی را از نگاه دو متفکر خداباورِ مسیحی و مسلمان- کرکگور و ابن عربی- مورد بررسی و مقایسه قرار داده ایم. کرکگور در جهت معرفی زندگی معنادار به تبیین مراحل سه گانه حیات انسانی می پردازد و زندگی معنادار را مترادف با زندگی ایمانی معرفی میکند. وی برای ایمان ویژگی هایی از قبیل عشق، شور، خطر، ضد عقل و پارادوکس را بر می شمارد. ابن عربی نیز گرچه همچون کرکگور برای "ایمان" نقشی پر رنگ در معنادار کردن زندگی قائل است و به مساله معنا بطور غیرمستقیم در قالب سعادت و شقاوت می پردازد؛ نگرش عارفانه ی ابن عربی که معرّف بهره مندی های عمیق وی از آموزه های دین اسلام است، نسبت به ایمان گراییِ عقل ستیز کرکگور، از اعتدال بیشتری برخوردار می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمان؛ معنا؛ معناداری زندگی؛ کرکگور؛ ابن عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of faith in giving meaning to life from the point of view Kirer Kegaard and Ibn Arabi | ||
چکیده [English] | ||
The world moving away from spiritual values and removing the concept of God from life leads modern man to emptiness and meaninglessness; Therefore, the role of "faith" as one of the components that give meaning to life is a topic that we intend to address in this article with a document-library method. Therefore, we have examined and compared the issue of faith and its role in giving meaning to life from the perspective of two Christian and Muslim God-believing thinkers - Kierkegaard and Ibn Arabi. In order to introduce a meaningful life, Kierkegaard explains the three stages of human life and introduces a meaningful life as synonymous with a life of faith. For faith, he lists characteristics such as love, passion, danger, anti-reason and paradox. Even though like Kierkegaard, Ibn Arabi assigns a colorful role to "faith" in giving meaning to life and deals with the issue of meaning indirectly in the form of happiness and misery; Ibn Arabi's mystical attitude, which shows his deep benefits from the teachings of Islam, is more moderate than Kierkegaard's anti-rationalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faith, Meaning, Meaning of life, Kierkegaard, Ibn Arabi | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابن عربی، محیی الدین (1370)، فصوص الحکم، بی جا: انتشارات الزهرا.
ـــــــــــــــــــــ(بی تا)، الفتوحات المکیه، 4جلدی، بیروت: دار صادر.
ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم( بی تا)، لسان العرب، بیروت: دار احیاء الثرات العربی.
ازهری، محمد(1387ق)، تهذیب اللّغه، ج 15، قاهره: الدار المصریه.
اسکروتن، راجر(1382)، تاریخ مختصر فلسفه جدید، ترجمه اسماعیل سعادتی خمسه، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
اندرسون، سوزان لی(1398)، فلسفه ی کی یر کگور، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: فرهنگ نشر نو، چاپ دوم.
آرام، علیرضا و فاضلی، سید احمد(1399)، نسبت سعادت اخلاقی و جاودانگی در اندیشه ابن عربی و کی یر کگور، نقد و نظر، فصلنامه علم- پزوهشی فلسفه و الاهیات، سال بیست و پنجم، شماره2.
بیدهندی، محمد و ذریه، محمد جواد(1391)، بررسی معناداری زندگی در اندیشه ملاصدرا و کی یر کگور، قبسات، سال هفدهم.
پاپکین، ریچارد و استرول، آوروم(1378)،کلیات فلسفه، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، تهران: انتشارات حکمت.
جولیان، یانگ(1396)، فلسفه ی قاره ای و معنای زندگی،ترجمه بهنام خداپناه، تهران: انتشارات حکمت.
جوهری، اسماعیل(بی تا)، صحاح اللّغه، بیروت: دارالعلم.
خلیل بن احمد(بی تا)، العین، ج8، قم: دارالهجره.
خوارزمی، تاج الدین(1363) شرح فصوص الحکم، به اهتمام نجیب مایل هروی، تهران: نشر مولی.
رضانیا شیرازی، حمید و اعتمادی نیا، مجتبی(1395)، تاملی بر مفهوم آزادی و اختیار از منظر اگزیستانسیالیسم( با تکیه بر آراء کی یر کگور)، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش های اعتقادی-کلامی، سال پنجم، شماره22.
شیرازی، صدرالدین(1981م)، الحکمه المتعالیه، ج2، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
صلواتی، عبدالله و لطفی، زهرا و پوربهرامی،اصغر(1399)، معنادارای زندگی بشر بر مبنای توصیف کی یر کگور از سه قلمرو زیبایی شناسی، اخلاق و دین، فلسفه و کلام اسلامی، سال پنجاه و سوم، شماره اول.
عزیزی، میلاد و علیزمانی، امیرعباس(1394)، بررسی دیدگاه اروین یالوم درباره ی ارتباط دغدغه های وجودی مرگ اندیشی و معنای زندگی، پژوهش های هستی شناختی دوفصلنامه علمی-پژوهشی، سال چهارم، شماره8.
علیزمانی، امیرعباس(1386)، معنای معنای زندگی، نامه حکمت، سال پنجم، شماره1.
فرانکل، ویکتور(1375)، خدا در ناخودآگاه، ترجمه ابراهیم یزدی، تهران: انتشارات رسا، چاپ اول.
فرانکل، ویکتور(1400)، انسان در جستجوی معنا، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، تهران: انتشارات لیوسا، چاپ شصت و چهارم.
فرجی، علیرضا(1399)، ایمان، مرگ، و معنای زندگی در اندیشه ی کی یر کگور و سارتر، پژوهش های مابعدالطبیعی، سال اول، شماره2.
فرغانی، سعیدالدین(بی تا)، مشارق الدراری، تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
قنبری،حسن و رستمی، یدالله(1396)، بنیانگذاران ایمان گرایی جدید: کی یرکگور و ویتگنشتاین، مجله علمی تخصصی دین پژوهی، سال سوم، شماره5.
کاپلستون، فردریک چارلز(1399)، تاریخ فلسفه، ج7، ترجمه داریوش آشوری، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، چاپ دهم.
کامو، آلبر ( 1381)، طاعون، ترجمه رضا سید حسینی، تهران: انتشارات نیلوفر، چاپ هفدهم.
کامو، آلبر (1398)، افسانه سیزیف، ترجمه علی صدوقی، محمد علی سپانلو و اکبر افسری، تهران: نشر دنیای نو، چاپ سوم.
کامو، آلبر(1349)، فلسفه پوچی، ترجمه محمد تقی غیاثی، تهران: انتشارات پیام.
ــــــــــــ (1366)، بیگانه، ترجمه جلال آل احمد و علی اصغر خبره زاده، تهران: نشر نگاه.
کسایی زاده، مهدیه و علیزمانی، امیرعباس و وکیلی، هادی(1391)، سعادت و معنا در مکتب ابن عربی، سال سوم، شماره هشتم.
کسایی زاده، مهدیه(1392)، معنای زندگی از دیدگاه ابن عربی، فصلنامه علمی-پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال پنجم، شماره8.
کی یر کگور، سورن(بی تا)، انفسی بودن حقیقت است، ترجمه مصطفی ملکیان، نقد و نظر، سال اول، شماره سوم و چهارم.
کی یرکگور، سورن(1399)، ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی، چاپ بیست و یکم.
کیوپیت، دان(1376)، دریای ایمان، ترجمه حسن کامشاد، تهران: انتشارات طرح نو.
مرتضوی، سید محمد و مهرابی، ابراهیم(1389)، نوسان ایمان و کفر از نظر ابن عربی و ملاصدرا، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی35.
مستعان، مهتاب(1386)، کی یرکگور متفکر عارف پیشه، آبادان: نشر پرسش.
مصلح، علی اصغر(1384) ، تقریری از فلسفه های اگزیستانس، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
معین، محمد(1376)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ یازدهم.
نصیری، منصور و شریفیان، محدثه(1392)، معنای زندگی از دیدگاه آلبر کامو، فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات، سال هجدهم، شماره سوم.
نقیب زاده، میر عبدالحسین(1387)، نگاهی به نگرش های فلسفی سده بیستم،تهران: انتشارات طهوری.
نوالی، محمود(1373)، فلسفه های اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
وارنوک، مری(1386)، اگزیستانسیالیسم و اخلاق، ترجمه مسعود علیا. تهران: نشر ققنوس.
وال، ژان و ورنو، ژوزه(1372)، پدیدار شناسی و فلسفه های هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: نشر خوارزمی.
والتر. ت. استیس(بی تا)، در بی معنایی معنا هست، ترجمه اعظم پویا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
وایت، گراهام(1386)، درآمدی بر فلسفه مدرن اروپایی، آبادان: نشر پرسش.
ولف، سوزان(بی تا)، معنای زندگی، ترجمه محمدعلی عبداللهی، نقد و نظر، سال هشتم، شماره اول و دوم.
یزدان پناه، سید یدالله و رزمخواه، احمد(1390)، ماهیت ایمان از دیدگاه ابن عربی و کی یر کگور، فصلنامه ی فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، دانشگاه شهید بهشتی.
Kierkegard,Soren(1987); Philosophical Fragments, Ed and trans by: Howard V. Hong and Edna H. Hong; Princeton university press, second edition. Kierkegard,Soren(1941);Concluding Unscietific pastscript, translated by David F Swenson. Introduction notes and completion of translstion by walter Lowrie,USA: Princeton: Princeton university press. Kierkegard,Soren(1990); Eighteen Upbuilding Discourses, Edited & Translated by Howard V. Hong and Edna H. Hong, published Princeton University press. Thomson,Garrett(2003); on the Meaning of life, Melborne: Wadsworth. Freud Sigmund(1961); letters of Sigmund Freud, London, Hogarth. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |