تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,680 |
تأثیر خودگفتاری هدفمند بر دقت دریافت سرویس والیبال در دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر جویبار | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.26465.3881 | ||
نویسندگان | ||
رقیه اسمعیل پور جویباری* 1؛ سارا باقری* 2؛ علی اصغر مهرپور3 | ||
1کارشناسی ارشد، تربیت بدنی،پردیس نسیبه تهران،دانشگاه فرهنگیان،شهر تهران،ایران | ||
2دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران،ایران | ||
3دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران ، تهران ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1402، تاریخ بازنگری: 06 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 23 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: آموزش مهارتهای ذهنی میتواند سطح عملکرد حرکتی را بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر خودگفتاری هدفمند بر دقت دریافت سرویس والیبال در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر جویبار بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر، نیمه تجربی، نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح آن پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. 40 دانشآموز دختر از شهرستان جویبار (15- 13 سال) در پژوهش شرکت کردند که بهطور تصادفی بهعنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از آموزشهای مقدماتی و آشنایی با دریافت سرویس، پیشآزمون را انجام دادند و بر اساس نمره کسبشده و انتساب تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، آزمون دریافت سرویس در پنج منطقه زمین والیبال بود. گروه تجربی، مهارت دریافت سرویس والیبال را آموزش دید (چهار هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 20 کوشش) و خودگفتاری هدفمند را در هر کوشش اجرا کرد؛ بهعبارتی بعد از هر دریافت ناموفق، با خود صحبت میکرد، آنرا بهخاطر میسپرد و یادداشت میکرد. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در انتها از کلیه آزمودنیها پسآزمون، آزمون یادداری و انتقال به-عمل آمد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مرکب با طرح 2 (گروه کنترل و تجربی) در 2 (مراحل پیشآزمون و پسآزمون) نشان داد، بین گروهها در پیشآزمون تفاوتی وجود ندارد (95/0=p)؛ اما نتایج پسآزمون، یادداری و انتقال نشاندهنده پیشرفت در دریافت سرویس بود و گروه تجربی نسبت به گروه کنترل عملکرد بالاتری را نشان داد (001/0= p). نتیجهگیری: این نتایج از خودگفتاری هدفمند بهعنوان ابزاری مؤثر در اجرای مهارتهای نیازمند دقت حمایت میکند؛ بهبیان دیگر خودگفتاری هدفمند در کنار راهبردهای فراشناخت، با رویکرد حل مسئله و خودتنظیمی میتواند به پیشرفت بهتر در مراحل ابتدایی یادگیری حرکتی منجر شود و در کنار تمرین بدنی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودگفتاری هدفمند؛ خودتنظیمی؛ فراشناخت؛ حل مسئله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Goal-Directed Self-Talk on the Accuracy of Volleyball Serves-Receiving in Jouibar Junior School Students Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
roghayeh smailpoor1؛ Sara Bagheri2؛ Aliasghar Mehrpour3 | ||
1Physical Education, Nasibeh Tehran Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 888-56441, Tehran, Iran | ||
3Tehran Shahid Chamran Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and purpose: mental skills training can improve the motor performance level. The present study was aimed to determine the effect of goal-directed self-talk on the accuracy of volleyball serve receiving in Jouibar junior school students. Methodology: The current research method was semi-experimental; its type in terms of purpose was practical and its design was pre-test, post-test with a control group. 40 female students from Jouibar city (13-15 years) participated in the research and were randomly selected as available samples. After the preliminary training and getting to khow the serve receiving, the subjects performed the pre-test and were placed in two experimental and control groups based on the obtained score and random assignment. The research tool was serve-receiving test in five regions of volleyball court. The experimental group trained the volleyball serve-receiving skill (4 weeks, 2 sessions per week and 20 trails per session) and performed goal-directed self-talk in each trail; In other words, after every unsuccessful recieving, she would talk to herself, memorize it and write it down. The control group did not have any intervention. At the end, all the subjects did a post-test, a retention test and a transfer test. Results: The mixed ANOVA with design 2 (control and experimental groups) in 2 (pre-test and post-test stages) results showed that there is no difference between the groups in the pre-test (p=0.95); But the results of the post-test, retention and transfer showed improvement in service-receiving and the experimental group showed higher performance than the control group (p=0.001). Conclusion: These results support goal-directed self-talk as an effective tool in the performing of skills that require precision; In other words, goal-directed self-talk along with metacognition strategies, with a problem-solving and self-regulation approach can lead to better progress in the motor learning initial and can be utilised together with physical exercise. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
goal-directed self-talk, self-regulation, metacognition, problem solving | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |