تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,683 |
اثربخشی انواع مختلف هدفگزینی بر یادگیری مهارتهای ورزشی؛ با تمرکز بر اصل SMART | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.25955.3861 | ||
نویسندگان | ||
سعید شکری* 1؛ محمدتقی اقدسی2؛ بهزاد بهزادنیا2 | ||
1رفتارحرکتی، علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه: تمرینات ذهنی بخش جداییناپذیر از تمرینات بدنی بوده و ورزشکارانی موفق هستند که بیشترین بهره را از مهارتها و تکنیکهای ذهنی برده باشند. یک از مهمترین تکنیکهای ذهنی هدفگزینی است. هدف تحقیق حاضر تعیین تاٌثیر هدفگزینی فرآیند به دو روش خودکنترل و مربیکنترل بر یادگیری مهارت پاس بغل پا؛ با تمرکز بر اصل SMART بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی و هدف آن کاربردی است که به صورت میدانی انجام شد. شرکتکنندگان 30 نفر پسر با دامنه سنی 18 تا 28 بودند که به صورت سازمانیافته در تمرینات فوتبال شرکت نداشتند. ابتدا پیشآزمون از شرکتکنندگان گرفته شد و سپس در یک طرح نیمهتجربی در یکی از سه گروه هدفگزینی فرآیند خودکنترل، هدفگزینی فرآیند مربیکنترل و کنترل شرکت کردند. نتایج: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که در آزمون اکتساب عملکرد گروهها بهبود یافته اما تفاوت معناداری بین آنها وجود ندارد. همچنین تحلیل واریانس یک سویه نشان داد که در هر دو مراحل یادداری و انتقال بین گروهها تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروههای مداخله هدفگزینی خودکنترل و مربیکنترل تفاوتی باهم نداشتند ولی نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند و تفاوتشان معنیدار بود. نتیجهگیری: بر پایهی یافتههای پژوهش حاضر، هدفگزینی فرآیند به روش خودکنترل و مربیکنترل بر یادگیری مهارت پاس بغل پای فوتبال، با تمرکز بر اصل SMART موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
پاس بغل پا؛ خودکنترل؛ مربیکنترل؛ هدفگزینی؛ SMART | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of different types of goal setting on learning sports skills; Focusing on the SMART principle | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed shokri1؛ Mohammad Taghi Aghdasi2؛ Behzad Behzadnia2 | ||
1Motor Behavior, Shahid Beheshti, Tehran, Iran | ||
2. Motor Behavior Department, Faculty of Physical Education,Tabriz University,Tabriz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background: Mental exercises are an inseparable part of physical exercises and successful athletes are those who have benefited the most from mental skills and techniques. One of the most important mental techniques is goal setting. The aim of the present research is to determine the effect of the goal setting process by two methods of self-control and coach-control on learning the skill of side-foot pass; It was focused on the SMART principle. Methodology: The current research is a semi-experimental study and its purpose is applied, which was conducted in the field. The participants were 30 boys who did not participate in organized football training. First, a pre-test was taken from the participants, and then they participated in a semi-experimental design in one of the three groups of self-control process goal setting, coach control process goal setting, and control. Results: The results of the analysis of variance showed that the performance of the groups improved in the acquisition test, but there was no significant difference between them. Also, one-way analysis of variance showed that there is a difference between the groups in both retention and transfer stages, and Tukey's post hoc test showed that the intervention groups of self-control goal setting and coach control did not differ from each other, but they performed better than the control group and the difference was significant. Conclusion: Based on the findings of the present research, self-control and coach-control process goal setting is effective on learning the skill of side-foot pass in football, focusing on the SMART principle. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Coach-Control, Goal Setting, Self-Control, side-foot pass, SMART | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 |