تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,714 |
تاثیر تمرین لیوان چینی بر مهارتهای ادراک بینایی کودکان ابتدایی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.27532.3915 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه داوری* 1؛ الهام ملک محمدی2 | ||
1استادیار گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1403، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: اکثر مراحل رشد کودکان به مهارتهای ادراک بینایی بستگی دارد که نقش مهمی در رشد شناختی و حرکتی کودک دارد. در این مورد، نشان داده شده است که انجام فعالیتهای حرکتی ظریف میتواند به بهبود مهارتهای ادراک بینایی کودکان کمک کننده باشد. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرین لیوان چینی بر مهارتهای ادراک بینایی کودکان ابتدایی بود. روششناسی: در این پژوهش نیمه تجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین دختران با دامنه سنی 9 تا 11 سال به روش در دسترس، 37 دانشآموز دختر انتخاب و در دو گروه آزمایش (18 نفر و کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیش آزمون- مداخله و پس آزمون بود. در مرحله پیش آزمون، شرکتکنندگان اقدام به اجرای آزمون ادراک بینایی فراستیگ نمودند. مرحله مداخله در هشت هفته و هر هفته پنج جلسه متوالی و هر جلسه 30 دقیقه انجام گرفت که شرکت-کنندگان به اجرای تمرینات مربوطه پرداختند. اما گروه کنترل به اجرای فعالیتهای روزمره میپرداختند. بعد از اتمام مرحله تمرینی، مرحله پس آزمون همانند مرحله پیش آزمون انجام گرفت. دادهها به روش تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات لیوان چینی بر مهارتهای ادراک بینایی دانشآموزان دختر تاثیر معناداری دارد (05/0>P). نتایج حاکی از این بود که در اثر تمرینات لیوان چینی مهارتهای هماهنگی چشم و دست، ادراک شکل از زمینه، ثبات شکل، وضعیت در فضا و روابط فضایی دانشآموزان دختر افزایش معناداری یافت (05/0>P). نتیجهگیری: براساس نتایج مطالعه حاضر احتمالا میتوان با استفاده از تمرینات لیوان چینی به بهبود مهارتهای ادراک بینایی کودکان دختر کمک نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
: لیوان چینی؛ بازی؛ ادراک بینایی؛ کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Sport Stacking Training on Visual Perception Skills of Elementary School Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Davari1؛ Elham Malek Mohammad2 | ||
1Assistant Professor of Department of Physical Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Master's degree, Faculty of Sports Sciences, Islamic Azad University Branch of Isfahan (Khorasgan), Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpos: Most stages of children's development depend on visual perception skills, which play an important role in a child's cognitive and motor development. In this case, it has been shown that performing fine motor activities can help improve children's visual perception skills. The aim of the present study was the effect of sport stacking training on visual perception skills of elementary school children. Methodology: In this semi-experimental research, which was carried out with a pre-test-post-test design with a control group, 37 female students were selected from among girls with an age range of 9 to 11 years and divided into two experimental groups (n=18) and Control (n=19). The study included pre-test, intervention and post-test phases. In the pre-test phase, the participants took the Frostig visual perception test. The intervention phase was carried out in eight weeks and five consecutive sessions each week and each session lasted 30 minutes, and the participants performed the relevant training. But the control group was doing daily activities. After the intervention phase, the post-test phase was done like the pre-test phase. The data was analyzed by multivariate covariance analysis. Results: The results showed that eight weeks of sport stacking training have a significant effect on the visual perception skills of female students (P<0.05). The results indicated that as a result of the sport stacking training, hand-eye coordination skills, shape perception from the background, shape stability, position in space and spatial relationships of female students increased significantly (P<0.05). Conclusion: Based on the results of the present study, it is possible to improve the visual perception skills of female children by using sport stacking training. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sport stacking, Game, Visual perception, Children | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |