تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,687 |
تبیین تجارب زیسته متخصصان آموزش سازمانی از انتقال یادگیری صفر | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
دوره 13، شماره 26، اسفند 1403، صفحه 245-270 اصل مقاله (595.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.28097.2314 | ||
نویسندگان | ||
محمد آتشک* 1؛ راضیه محققیان2 | ||
1عضو هیات علمی مرکز آموزش مدیریت دولتی | ||
2رئیس گروه ارزشیابی آموزش مرکز آموزش مدیریت دولتی | ||
تاریخ دریافت: 30 دی 1403، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1403، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: آموزش یکی از ابزارهای کلیدی برای بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. با این حال، در بسیاری از سازمانها، فرآیندهای آموزشی با چالشهایی مواجهاند که یکی از مهمترین آنها عدم انتقال مؤثر آموختهها به محیط کار است، که میتواند به کاهش اثربخشی آموزشها و هدررفت منابع منجر شود.از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری صفر در سازمانهای دولتی انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی متوالی است. در بخش کیفی، با هدف شناسایی عوامل آموزشی مؤثر بر انتقال یادگیری صفر، از رویکرد تجربه زیسته و ابزار مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. در این مرحله، تجارب ۱۲ نفر از متخصصان آموزش سازمانی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها از طریق روشهای کدگذاری باز و محوری انجام شد. در بخش کمی، با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی و ابزار پرسشنامه محققساخته، اهمیت و اولویتبندی یافتههای کیفی از دیدگاه متخصصان و مدیران آموزش بررسی شد و دادهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد که انتقال یادگیری صفر در آموزشهای سازمانی تحت تأثیر عواملی مانند چالشهای سیاستگذاری و ساختار آموزش در سازمانها، نبود رویکردی استراتژیک و جامع در فرآیند نیازسنجی آموزشی، ضعف در طراحی اصولی برنامههای آموزشی، موانع اجرای مؤثر آموزشها، نامناسب بودن محتوای آموزشی، کمبود دانش و تجربه کافی در مدرسان، و چالشهای مرتبط با سنجش و ارزشیابی آموزشی است. و بر اساس نتایج بخش کمی، «نبود رویکرد استراتژیک و جامع در نیازسنجی آموزش» با میانگین رتبه 66/4، بیشترین تأثیر را در انتقال یادگیری صفر دارد. همچنین، مشکلات در طراحی برنامههای آموزشی با میانگین رتبه 59/4 و چالشهای سیاستگذاری و ساختار آموزش با میانگین رتبه 57/4، از دیگر عوامل اصلی کاهش اثربخشی آموزشها در سازمانهای دولتی هستند. نتیجهگیری و پیشنهادها: انتقال یادگیری در سازمانهای دولتی به عوامل آموزشی وابسته است و غفلت از این عوامل میتواند انتقال یادگیری صفر را تداوم بخشد. برای رفع این چالش، رویکردهای آموزشی باید آیندهنگر، هدفمند و مبتنی بر اصول آموزش بزرگسالان باشند. نیازسنجی باید بهطور مستمر و همسو با تغییرات انجام شود، طراحی و اجرای آموزشها نیز متناسب با نیازهای شغلی و سبکهای گوناگون یادگیری صورت گیرد. علاوهبراین، ارائه محتوای کاربردی و تعاملی، تسلط مدرسان بر روشهای نوین و فناوریهای آموزشی، و استفاده بهینه از منابع و نتایج ارزشیابی، نقش مهمی در بهبود این فرآیند دارند. نوآوری و اصالت: این پژوهش با تمرکز بر عوامل آموزشی، سعی دارد بهطور دقیق و تخصصی تأثیر مؤلفههای مختلف آموزشی بر انتقال یادگیری را بررسی کند. همچنین این پژوهش از دیدگاه متخصصان حوزه آموزش سازمانی انجام میشود، که باعث میشود نتایج آن بر اساس تجربه و دانش عملی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال یادگیری صفر؛ آموزش سازمانی؛ محیط کار؛ اثربخشی آموزش؛ تجارب زیسته؛ برنامهریزی آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Lived Experiences of Organizational Training Experts on Zero Learning Transfer | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad atashak1؛ . .2 | ||
1تهران کریمخان ویلای شمالی مرکز آموزش مدیریت دولتی | ||
2رئیس گروه ارزشیابی آموزش مرکز آموزش مدیریت دولتی | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study explores the educational factors contributing to zero learning transfer in governmental organizations. Zero learning transfer occurs when knowledge and skills acquired through training fail to translate into improved workplace performance, resulting in wasted resources and diminished effectiveness of organizational training programs. Methodology: A sequential mixed-methods approach was adopted for this research. In the qualitative phase, the lived experience method and semi-structured interviews were utilized to identify educational factors influencing zero learning transfer. Insights from 12 organizational training experts, purposefully selected, were analyzed through open and axial coding. In the quantitative phase, a descriptive-survey method was applied. A researcher-designed questionnaire was used to evaluate and prioritize the qualitative findings based on the perspectives of training experts and managers. The data were ranked using the Friedman test. Results: The results revealed that zero learning transfer in organizational training is shaped by several factors, including challenges in educational policies and structures, a lack of strategic and comprehensive approaches in training needs assessment, weaknesses in designing effective training programs, obstacles in training implementation, inadequacies in training content, trainers' limited knowledge and experience, and deficiencies in assessment and evaluation processes. These issues undermine the effectiveness of training and prevent the practical application of learned skills in the workplace. Conclusions and suggestions: Addressing zero learning transfer requires forward-thinking, goal-oriented educational approaches that adhere to adult learning principles. Needs assessments should be continuous and adaptable to organizational and job-related changes. Training design and delivery must align with real job demands and accommodate diverse learning styles. Furthermore, training content should be practical, interactive, and relevant to real-world challenges. Trainers must be skilled in modern teaching methods and educational technologies, especially in virtual environments. Efficient resource allocation and utilizing evaluation results to drive continuous improvement are also critical. Innovation and originality: This study uniquely focuses on educational factors and thoroughly examines their impact on zero learning transfer. A key innovation is the integration of organizational training experts' perspectives, ensuring findings are grounded in both practical experience and expertise. This blend of scientific rigor and professional insights sets this research apart from prior studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Zero learning transfer, Organizational training, workplace, training effectiveness, lived experiences. Educational planning | ||
مراجع | ||
Birdi, K., Clegg, C., Patterson, M., Robinson, A., Stride, CB. (2008). The impact of human resource and operational management practices on company productivity: a longitudinal study. Pers. Psychol. 61(3), 467– 501. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2008.00136.x Blanchard, P. N., & Thacker, J. W. (2010). Effective Training: Systems, Strategies, and Practices. Pearson. Cark, R. C., Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning (4th ed.). Wiley. Chiaburu, D. S., Van Dam, K., Hutchins, H. M. (2010). Social support in the workplace and training transfer: A longitudinal analysis. International Journal of Selection and Assessment, 18(2), 187-200. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2010.00500.x CIPD. (2019). Learning and Development. Chartered Institute of Personnel and Development. Ford, J. K., Baldwin, T. T., Prasad, J. (2018). Transfer of training: Learning principles for instructional design. https://doi.org/10.1007/BF02769112 Grossman, R., & Salas, E. (2011). The transfer of training: what really matters. International journal of training and development, 15(2), 103-120. https://doi.org/10.1111/j.1468-2419.2011.00373.x Hawley, J. D., & Barnard, L. A. (2005). The transfer of training: A review and directions for future research. International Journal of Training and Development, 9(2), 113-127. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x Ho, M. )2016(. Investment in learning increases for the fourth straight year. Talent Development, Nov. 1. https://www.td.org/Publications/Magazines/TD/TD-Archive/2016/11/Investment-in-Learning- Increases-for-Fourth-Straight-Year. Khakrah, F., Malekian, F., Saeidipour, B., Kavyani, E. (2017) Designing the Pattern of Organizational Factors Affecting the Transfer of Learning to the Workplace Based on Grounded Theory. Journal of Research in Teaching, 6(4), 66-85. ]In Persian[ Khorasani, A., Abbaspour., A., VafaiiZadeh, M. (2015). Investigating the factors affecting training transfer in the in-service training of non-faculty staff at the University of Tehran using the Holton model. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 2(5),1-25. ]In Persian[ Kim, Y., & Ployhart, R.E. (2014). The effects of staffing and training on firm productivity and profit growth before, during, and after the Great Recession. J. Appl. Psychol. 99(3). 10.1037/a0035408 Kirkpatrick, D. L., Kirkpatrick, J. D. (2016). Evaluating training programs: The four levels. 3rd ed. Berrett-Koehler Publishers. Knowles, M. S., Holton, E. F., & Swanson, R. A. (2015). The adult learner: The definitive classic in adult education and human resource development. Routledge. Mansoori, S., Dehghani, E. (2021). Identification and leveling factors affecting on the quality of training courses in the industry based on Interpretative Structural Modeling. Journal of Educational Planning Studies, 10(19), 106-124. ]in Persian[ 10.22080/eps.2022.21605.2036 Mansoori, S., & Joneid, F. S. (2024). Synthesis of research on barriers to learning transfer in organizational training; an introduction to ideal organizational educational planning. Journal of Educational Planning Studies, 13(25), 46-66. ]in Persian[ 10.22080/eps.2024.27637.2275 Merriam, S. B., Bierema, L. L. (2014). Adult learning: Linking theory and practice. Jossey-Bass. Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Mokhtari, Z., Rasekh Jahahromi, A., Abedi, A., & Naseri Jahromi, R. (2016). An Evaluation of Effective Factors in Learning Transfer of Nursing On-the-Job Training Courses in Work-Environment Based on Holton’s Transfer Model. Journal of Medical Education Development, 9(23), 83-89. ]In Persian[ http://edujournal.zums.ac.ir/article-1-681-en.html Mulder, M., T. Weigel & K. Collins (2006). The concept of competence concept in the development of vocational education and training in selected EU member states. A critical analysis. Journal of Vocational Education and Training, 59,1, 65-85. https://doi.org/10.1080/13636820601145630 Mwamwenda, T. S. (2020). Transfer of learning. Journal of Critical Reviews, 7(12). Nijman, D. J. J. (2006). Exploring differential effects of supervisor support on transfer of training. University of Twente. https://doi.org/10.1108/03090590610704394 Noe, R. A. (2010). Employee Training and Development (5th ed.). McGraw-Hill. Noe, R. A., Clarke, A. D. M., & Klein, H. J. (2017). Learning in the Twenty-First-Century Workplace. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4(1), 245-275. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091321 Nur, Y. F. A., Ruhizan, M. Y., Bekri, R. M. (2015). Learning transfer in national occupational skill standard (NOSS) system and workplace learning: how training design affect it?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 156-163. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.641 Reinhold, S., Gegenfurtner, A., Lewalter, D. (2018). Social support and motivation to transfer as predictors of training transfer: testing full and partial mediation using meta‐analytic structural equation modelling. International Journal of Training and Development, 22(1), 1-14. https://doi.org/10.1111/ijtd.12115 Reiser, R. A., Dempsey, J. V. (2017). Trends and Issues in Instructional Design and Technology. Pearson. Rezaei-Zadeh, M., Mohagheghiaan, R., Vahidi-Asl, M. (2023). Critical meta-analysis of problem-solving serious games: Clear signs of pedagogists’ disengagement and over-optimistic expectations. International Journal of Serious Games, 10(2), 85-113. https://doi.org/10.17083/ijsg.v10i2.563 Rohollahi, A., Mahjoub, H., kheyandish, M., Mehri, D. (2017). Investigating the factors affecting the facilitation of training transfer to the workplace from the perspective of the organizational environment. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources, 3(11), 21-47. ]In Persian[ Saks, A. M., Belcourt, M. (2006). An Investigation of Training Activities and Transfer of Training in Organizations. Human Resource Management, 45(4), 629-648. https://doi.org/10.1002/hrm.20135 Salas, E., Tannenbaum, S. I., Kraiger, K., Smith-Jentsch, K. A. (2012). The science of training and development in organizations: What matters in practice. Psychological Science in the Public Interest, 13(2), 74-101. https://doi.org/10.1177/1529100612436661 Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). Jossey-Bass. Schmid, R. F., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Tamim, R. M., Abrami, P. C., Surkes, M. A., ... & Woods, J. (2014). The effects of technology use in postsecondary education: A meta-analysis of classroom applications. Computers & Education, 72, 271-291. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.11.002 Shahriyari, R., Taghipour Zahir, A., Shabannezhad Khas, R., Sahebalzamani, M. (2023). The Designing a model for the improvement of the non-governmental education system with an emphasis on the education of the third millennium at the elementary level (Case: Tehran city). Journal of Educational Planning Studies, 12(23), 1-18. ]In Persian[ 10.22080/eps.2023.24567.2152 Shams Murkani, Gh., Abbasi Kasani, H. (2016). Pathology and effectiveness of training transfer to the work environment (Based on Halton's Training Transfer Model). Training and development of human resources. 4(13),27-58. ]In Persian[ Statistical Yearbook of the Administrative System of the Country (2023). ]In Persian[ Sung, S.Y., Choi, J.N. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. J. Organ. Behav. 35,393–412. https://doi.org/10.1002/job.1897 Van den Bossche, P., Segers, M. (2013). Transfer of training: Adding insight through social network analysis. Educational Research Review, 8, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2012.08.002 Yuzbashi, A., Abili, Kh., Kharazi, S K., Sobhaninejad, M. (2016). Organizational factors that create the context of learning transfer to the environment (case study; National Gas Company of Iran). Human resources training and development journal. 3 (9), 21-45. ]In Persian[ Zumrah, A. R., Boyle, S. (2015). The effects of perceived organizational support and job satisfaction on transfer of training. Personnel review, 44(2), 236-254. https://doi.org/10.1108/PR-02-2013-0029 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |