تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,710 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,675 |
کاربست الگوی گردشگری ریلپایه برای کاهش اثرات محیطی و توسعه اقتصادی سکونتگاههای روستایی براساس مدل گان (مسیر ریلی تبریز – جلفا) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2025.28628.3967 | ||
نویسندگان | ||
نیما یوسفی1؛ رضا خیرالدین* 2؛ مرتضی باقری1 | ||
1گروه شهرسازی، دانشکده مهندسی شهرسازی و معماری ، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2گروه شهرسازی، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 29 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: گردشگری ریلی بهعنوان شکلی از گردشگری پایدار، امکان کاهش مصرف انرژی و اثرات زیستمحیطی را فراهم میکند. این پژوهش با هدف توسعه گردشگری ریلی در مسیر تبریز-جلفا، ارتقای کیفیت زندگی، افزایش پتانسیل راهآهن بهعنوان یک محصول گردشگری، و کاهش آلودگی محیطی انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و از روشهای مطالعات اسنادی، کتابخانهای و میدانی بهره برده است. برای تحلیل دادهها، مدل گان و روش طیف لیکرت به کار گرفته شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که مسیر ریلی تبریز-جلفا ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد. از جمله جاذبههای این مسیر میتوان به کلیسای سنت استپانوس، رود ارس، بازارچه مرزی جلفا و مناطق روستایی اشاره کرد. با این حال، چالشهایی مانند کمبود واگنهای مخصوص گردشگری، ضعف در بازاریابی، و نبود سرمایهگذاری کافی از سوی بخش خصوصی شناسایی شد. مسیر ریلی تبریز-جلفا بهعنوان تنها خط ریلی برقی ایران، زیرساخت مناسبی برای توسعه پایدار گردشگری دارد. نتیجهگیری و پیشنهادات: پژوهش پیشنهاد میکند که برای توسعه گردشگری ریلی در این مسیر، باید همکاری میان بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد، اقدامات بازاریابی گستردهتری انجام شود، و زیرساختهای گردشگری مانند امکانات رفاهی در ایستگاهها بهبود یابد. ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری، ساماندهی بازارچههای مرزی و تقویت حملونقل عمومی در این مسیر نیز پیشنهاد شده است. نوآوری و اصالت: این پژوهش با استفاده از مدل گان و روش تحلیل طیف لیکرت، به بررسی تخصصی ظرفیتهای گردشگری ریلی مسیر تبریز-جلفا پرداخته و راهکارهای جدیدی برای توسعه پایدار این نوع گردشگری ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری ریل پایه؛ مدل گان؛ میراث گردشگری؛ سکونتگاههای روستایی؛ قطار گردشکری تبریز به جلفا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of the Rail-Based Tourism Model to Reduce Environmental Impacts and Promote the Economic Development of Rural Settlements Based on Gunn’s Model (Tabriz–Jolfa Railway Corridor) | ||
نویسندگان [English] | ||
nima yousefi1؛ reza kheyroddin2؛ morteza bagheri1 | ||
1Department of Urban Planning, School of Urban Planning and Architecture Engineering, Iran University of Science and Technology | ||
2Department of Urban Planning, Faculty of Architectural and Urban Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Context and Purpose: Rail tourism, as a form of sustainable tourism, provides an opportunity to reduce energy consumption and environmental impacts. This study aims to develop rail tourism along the Tabriz–Jolfa route, enhance the quality of life, increase the railway’s potential as a tourism product, and minimize environmental pollution. Methodology: The present research is descriptive-analytical and utilizes documentary, library, and field study methods. For data analysis, Gunn’s model and the Likert scale method have been employed. Findings: The results indicate that the Tabriz–Jolfa railway has significant potential for tourism development. Key attractions along this route include St. Stepanos Monastery, the Aras River, the Jolfa border market, and surrounding rural areas. However, several challenges were identified, such as the lack of dedicated tourism carriages, weak marketing strategies, and insufficient private sector investment. As the only electrified railway line in Iran, the Tabriz–Jolfa route offers a well-established infrastructure for sustainable tourism development. Conclusion: The study suggests that greater collaboration between the public and private sectors, comprehensive marketing efforts, and improvements in tourism infrastructure, such as enhanced facilities at railway stations, are essential for developing rail tourism along this route. Additional recommendations include creating cycling paths, organizing border markets, and strengthening public transportation services along the railway corridor. Originality/value: By employing Gunn’s model and the Likert scale analysis, this research provides a specialized evaluation of the rail tourism potential along the Tabriz–Jolfa railway and presents new strategies for its sustainable development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rail-Based Tourism, Gunn', s Model, Tourism Heritage, Rural Settlements, Tabriz-Jolfa Tourist Train | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |