تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 494 |
تعداد مقالات | 4,808 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,448,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,560,098 |
بررسی اثرات توسعهای گردشگری ریل پایه با تأکید بر اثرات زیستمحیطی و اقتصادی بر مناطق روستایی | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 53، تیر 1404، صفحه 139-163 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2025.28628.3967 | ||
نویسندگان | ||
نیما یوسفی1؛ رضا خیرالدین* 2؛ مرتضی باقری3 | ||
1کارشناس ارشد شهرسازی، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه حملونقل ریلی، دانشکدۀ مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 29 اسفند 1403 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: گردشگری ریلی بهعنوان شکلی از گردشگری پایدار، امکان کاهش مصرف انرژی و اثرات زیستمحیطی را فراهم میکند. این پژوهش با هدف توسعۀ گردشگری ریلی در مسیر تبریز-جلفا، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش پتانسیل راهآهن بهعنوان یک محصول گردشگری و کاهش آلودگی محیطی انجام شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی است و از روشهای مطالعات اسنادی، کتابخانهای و میدانی بهره برده است. برای تحلیل دادهها، مدل گان و روش طیف لیکرت به کار گرفته شده است. قلمرو زمانی پژوهش بین سالهای 1400 تا 1403 است. در این پژوهش شاخصهایی همچون میزان دسترسی به زیرساختهای گردشگری، تأثیرات اقتصادی، میزان کاهش آلودگی زیستمحیطی و تأثیر بر توسعۀ پایدار سکونتگاههای روستایی بررسی شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهد که مسیر ریلی تبریز-جلفا ظرفیت بالایی برای توسعۀ گردشگری دارد. ازجمله جاذبههای این مسیر میتوان به کلیسای سنت استپانوس، رود ارس، بازارچۀ مرزی جلفا و مناطق روستایی اشاره کرد. بااینحال، چالشهایی مانند کمبود واگنهای مخصوص گردشگری، ضعف در بازاریابی و نبود سرمایهگذاری کافی از سوی بخش خصوصی شناسایی شد. مسیر ریلی تبریز-جلفا بهعنوان تنها خط ریلی برقی ایران، زیرساخت مناسبی برای توسعۀ پایدار گردشگری دارد. نتیجه گیری و پیشنهادات: پژوهش پیشنهاد میکند که برای توسعۀ گردشگری ریلی در این مسیر، باید همکاری میان بخش دولتی و خصوصی افزایش یابد، اقدامات بازاریابی گستردهتری انجام شود و زیرساختهای گردشگری مانند امکانات رفاهی در ایستگاهها بهبود یابد. ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری، ساماندهی بازارچههای مرزی و تقویت حملونقل عمومی در این مسیر نیز پیشنهاد شده است. نوآوری و اصالت: این پژوهش با استفاده از مدل گان و روش تحلیل طیف لیکرت، به بررسی تخصصی ظرفیتهای گردشگری ریلی مسیر تبریز-جلفا پرداخته و راهکارهای جدیدی برای توسعۀ پایدار این نوع گردشگری ارائه کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری ریل پایه؛ مدل گان؛ میراث گردشگری؛ سکونتگاههای روستایی؛ قطار گردشکری تبریز به جلفا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Impacts of Rail-Based Tourism Development with an Emphasis on Environmental and Economic Effects on Rural Areas | ||
نویسندگان [English] | ||
nima yousefi1؛ reza kheyroddin2؛ morteza bagheri3 | ||
1MSc in Urban Planning, Faculty of Architecture and Urban Planning Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Urban Planning, Faculty of Architecture and Urban Planning Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Department of Rail Transportation, Faculty of Railway Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Context and Purpose: Rail tourism, as a form of sustainable tourism, enables the reduction of energy consumption and environmental impacts. This study aims to develop rail-based tourism along the Tabriz–Jolfa railway corridor, enhance the quality of life, increase the potential of railways as a tourism product, and reduce environmental pollution. Design/methodology/approach: This study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. It utilizes documentary, library, and field studies. The Gunn model and Likert scale method were used for data analysis. The temporal scope of the research spans the years 2021 to 2024. Key indicators examined in this study include access to tourism infrastructure, economic impacts, reduction in environmental pollution, and effects on the sustainable development of rural settlements. Findings: The results indicate that the Tabriz–Jolfa railway corridor holds significant potential for tourism development. Key attractions along this route include St. Stepanos Monastery, the Aras River, the Jolfa border market, and rural areas. However, challenges such as a shortage of dedicated tourism train carriages, weak marketing strategies, and insufficient private sector investment were identified. As the only electrified railway in Iran, the Tabriz–Jolfa railway provides a suitable infrastructure for sustainable tourism development. Conclusion: The study suggests that increasing collaboration between the public and private sectors, implementing comprehensive marketing strategies, and improving tourism infrastructure, such as enhancing station facilities, are essential for developing rail-based tourism along this corridor. Additionally, the creation of bicycle routes, the organization of border markets, and the strengthening of public transportation systems are recommended. Originality/value: This research, using the Gunn model and Likert scale analysis, provides a specialized assessment of the potential for rail tourism development along the Tabriz–Jolfa railway and proposes new strategies for the sustainable growth of this sector. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rail-Based Tourism, Gunn', s Model, Tourism Heritage, Rural Settlements, Tabriz-Jolfa Tourist Train | ||
مراجع | ||
Blanca, A., Garza, C. G., & Morales, M. (n.d.). Heritage railway journeys: An opportunity to diversify tourism in Mexico. Bridel, L., Kheyroddin, R., & Ruegg, J. (2018). Theoretical and methodological innovations in the process of the problematic to research in urbanism & spatial planning studies. International Seminar and Workshop on the Methodology of Research in Urban & Regional Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran, November 5, 2018. Ghanbari, A., & Abdi, K. (2018). Tourism and environment. Conference on Civil Engineering, Architecture, and Urban Planning of Islamic Countries, Tabriz. [In Persian]. Goharian, M. E., & Ketabi, M. M. (2005). International tourism. Amir Kabir Publishing. [In Persian]. Kheyroddin, R., & Ghaderi, M. (2023). Railways and urban expansion: How does rail transport affect urban expansion in metropolitan areas? (Warsaw and Copenhagen case). International Planning Studies, 28(2), 124-141. Kheyroddin, R., Abbaspour Kalmarzi, M. (2021). The ecological tourism development model of impassable mountainous areas in the context of the ancient infrastructure of the railway network (Case study: Tehran-Mazandaran railway). Quarterly Journal of Urban and Regional Development Planning, 4(9), 1-36. [In Persian]. Kheyroddin, R., Forouhar, A., & Imani, J. (2014). Purposeful development of metro stations: From spatial segregation to urban integration in Tehran metropolis (Case studies: Shari'ati and Shohada metro stations). Bagh-E Nazar, 10(27), 15-26. Kheyroddin, R., Piroozi, R., & Soleimani, A. (2017). Metastatic spread of luxury second homes in rural areas: A new type of spatial development in the Tehran metropolitan region (A study of Damavand County, Iran). Journal of Architectural and Planning Research, 34(1), 71-88. Piroozi, R., & Kheyroddin, R. (2013). Rail-oriented transport development in metropolitan areas: A comparative study of the eastern Tehran corridor with the eastern Paris corridor. 3rd International Conference on Recent Advances in Railway Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran. [In Persian]. Safarzadeh, M., & Rezaei Arjeroudi, A. (2001). Strategies to reduce energy consumption in land transportation. Research and Training Center, Ministry of Roads and Transportation. [In Persian]. Taghvaee, A., Kheyroddin, R., & Forouhar, A. (2014). The influence of metro station development on neighbourhood quality: The case of Tehran metro rail system. International Review for Spatial Planning and Sustainable Development (IRSPSD, 2) (2), 64-75. Yousefi, N. (2023). Rail-Based Tourism Development Planning on the Tabriz–Jolfa Railway Corridor. Master's thesis, Faculty of Architecture and Urban Planning, Iran University of Science and Technology, Tehran. [In Persian]. Momenitabar, M., Bridjlal, R., Dehdari Ebrahimi, Z., & Arani, M. (2021). A review of the socio-economic and environmental impacts of high-speed rail worldwide. Sustainability, 13(21), 12231. Peira, G., Lo Giudice, A., & Miraglia, S. (2023). Railways and tourism: A systematic literature review. Tourism and Hospitality, 3(1), 5. Ren, X., Zhang, Y., Wang, L., & Chen, H. (2025). Adding fuel to the flames? The effects of railway development spatial convergence on the global tourism industry. Transport Policy, 162, 545-558. Salehi, P., & Khalaj, M. (2023). Short-term and long-term effects of factors influencing tourism development in Iran: An approach with emphasis on rail transport. Journal of Environmental Science Studies, 3(1), 1969. [In Persian]. Wu, J., Chen, X., & Wang, S. (2021). Passengers on the railway: A model of economic growth from transport infrastructure's impact on consumption and sustainable economic growth. Sustainability, 13(12), 6863. Zhuang, S., Xia, N., Gao, S., Zhao, S., Liang, J., Wang, Z., & Li, M. (2024). Coupling coordination analysis between railway transport accessibility and tourism economic linkages from 2010 to 2019: A case study of the Yangtze River Delta region. Research in Transportation Business & Management, 55, 10113 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |