تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,736 |
واکاوی تئوری پنجرههای شکسته در مدیریت اماکن و فضاهای ورزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.27792.3927 | ||
نویسندگان | ||
مریم فریدفتحی* 1؛ محمدرسول خدادادی2؛ فهمیه کلانتری3؛ مرتضی فتاح پور مرندی1 | ||
1دانشگاه مراغه | ||
2دانشگاه تبریز | ||
3رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1403، تاریخ بازنگری: 23 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
تقریباً 40 سال پیش، ویلسون و کلینگ از پنجرههای شکسته به عنوان استعارهای برای بینظمی در محلهها استفاده کردند و استدلال کردند که "اگر پنجرهای در ساختمان شکسته شود و تعمیر نشود، بقیه پنجرهها به زودی شکسته خواهند شد". این نظریه "پنجرههای شکسته" اکنون در محیطهای بستهتر مانند سازمانها نیز اعمال شده است؛ بدین منظور پژوهش حاضر با هدف واکاوی تئوری پنجرههای شکسته در مدیریت اماکن و فضاهای ورزشی دانشگاههای و موسسات آموزش عالی کشور انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع کیفی و کمی بوده و با طرح نظاممند نظریه داده بنیاد (رویکرد گلیزر) و در بخش کمی برمبنای رویکرد نگاشت شناختی فازی انجام شده است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان ورزش دانشگاهها، مدیران اماکن ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی بودند. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفته و با 19 نفر اشباع نظری حاصل یافت. از معیارهای قابلیت اعتماد تحقیقات کیفی برای بررسی روایی و از روش توافق دو کدگذار برای بررسی پایایی استفاده شد. برای رسم نقشههای شناختی فازی، محاسبه شاخصهای مربوط به آن و به منظور سنجش امکان تهیه نقشه ادغامی و اندازهگیری شباهت و تفاوت نقشههای 10 نفر از خبرگان از دو روش همبستگی QAP و شاخص نسبت فاصله زوجی استفاده شد. به منظور انجام تحلیلهای مربوطه، از نرم افزارهای ,Excel , Matlab UCINET، Fcmapperو Draw Net استفاده شد. یافتهها: کدگذاری نهایی مصاحبههای حاصل از پژوهش نشان داد سیگنال بیتفاوتی، رفتارهای کاری شکسته، مدیریت شکسته، نیروی انسانی شکسته، مشتریان شکسته، استاندارد شکسته، نظم شکسته، هنجارهای شکسته، فرهنگ سازمانی شکسته و سیستم کنترل شکسته به عنوان شاخصهای شیشههای شکسته اماکن ورزشی دانشگاهها شناسایی شدند. همچنین نتایج حاصل از نقشه شناختی فازی خبرگان نشان داد که سیگنالهای بیتفاوتی تاثیرگذارترین و رفتارهای کاری شکسته تاثیرپذیرترین عامل به عنوان شیشههای شکسته در مدیریت اماکن و فضاهای ورزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
اماکن ورزشی؛ بی نظمی؛ بی تفاوتی؛ پنجره شکسته؛ دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the theory of broken windows in the Sports facilities and spaces of universities and higher education institutions management | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam faridfathi1؛ mohammd rasoul Khodadadi2؛ fahimeh kalantari3؛ merteza fattah pour marandi1 | ||
1university of maragheh | ||
2University of Tabriz | ||
3University of Semnan | ||
چکیده [English] | ||
Background &Purpose: Almost 40 years ago, Wilson and Kling used broken windows as a metaphor for disorder in neighborhoods, arguing that "if a window in a building is broken and is left unrepaired, the rest of the windows will soon be broken". This "broken windows" theory has now been applied to more closed environments such as organizations. for this purpose, the present study aimed to analyze the broken windows theory in the Sports facilities and spaces of universities and higher education institutions managemen. Methodology: The present study is qualitative and quantitative and was conducted with a systematic design of grounded theory (Glazer approach) and in the quantitative part based on the fuzzy cognitive mapping approach. The statistical population was university sports managers and experts, sports facility managers, and sports management professors. Sampling was carried out using theoretical and snowball methods, and theoretical saturation was achieved with 19 people. Qualitative research reliability criteria were used to examine validity, and the two-coder agreement method was used to examine reliability. To draw fuzzy cognitive maps, calculate the related indices, . In order to perform the relevant analyses, Excel, Matlab, UCINET, Fcmapper, and Draw Net software were used. Results: The final coding of the interviews from the research showed that signals of indifference, broken work behaviors, broken management, broken human resources, broken customers, broken standards, broken order, broken norms, broken organizational culture, and broken control system were identified as indicators of broken glass in university sports venues. the results of the experts' fuzzy cognitive map showed that indifference signals are the most influential and broken work behaviors are the most influential factor as broken glass in the management of sports venues and spaces of universities and higher education institutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sports facilities, disorder, indifference, broken window, university | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 |