تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,739 |
مقایسه اثر تمرینات ژیمناستیک رشدی و حرکات ریتمیک بر عملکرد کنترل پاسچر کودکان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.26906.3895 | ||
نویسندگان | ||
سعید ارشم* 1؛ مرضیه آرمان2؛ انسیه سادات عسکری تبار3 | ||
1دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1402، تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 25 بهمن 1403 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: بخش زیادی از رشد و عملکرد مهارتهای حرکتی بنیادی وابسته به تجارب ادرکیحرکتی است که کنترل پاسچر را به چالش میکشند. با اینکه برخی مطالعات تاثیر مثبت تمرین ژیمناستیک بر کنترل پاسچر را نشان داده اند اما، کمتر به مقایسه برنامههای مداخله مختلف پرداخته شده است. هدف از این پژوهش مقایسه اثر تمرینات ژیمناستیکرشدی و حرکات ریتمیک بر کنترل پاسچر کودکان 5-7 ساله بود. روش-شناسی: جامعه آماری شامل دختران 5-7 ساله منطقه 2 تهران بود که با توجه به شرایط ورود به پژوهش از جمله مشکلات بینایی، اسکلتی، شاخص توده بدن و ...، تعداد 45 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و پس از پیشآزمون به صورت تصادفی در 3 گروه (ژیمناستیک-رشدی، حرکات ریتمیک، کنترل) تقسیم شدند. در پیشآزمون، تعادل ایستا و پویا با استفاده از آزمونهای لکلک، راه رفتن تاندم و Yاندازهگیری شد. سپس، گروه تمرینات ژیمناستیکرشدی و حرکات ریتمیک به مدت 16 جلسه، 3 جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقیقه برنامه تمرینی خود را انجام دادند. در این مدت، گروه کنترل فقط به انجام فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. یافتهها: نتایج تحلیلواریانس یکراهه درسطح معنیداری 05/0 نشان داد که هر دو مداخله تمرینات ژیمناستیکرشدی و حرکات ریتمیک منجر به بهبود تعادل آزمودنیها میشود (001/0=p و 000/0=p)؛ اما گروه تمرینات ژیمناستیکرشدی نسبت به دو گروه دیگر، در هر دو تعادل ایستا و پویا عملکرد بهتری داشت. نتیجهگیری: هر دو روش تمرین، ابزار مفیدی برای بهبود تعادل و مهارتهای حرکتی کودکان به شمار میروند. از آنجا که این تمرینات ضمن جذابیت بالا برای کودکان، به فضا و امکانات زیادی نیاز ندارند و تمریناتی کمهزینه، کمخطر و غیرتهاجمی هستند، توصیه میشود که برای بهبود شاخصهای آمادگی حرکتی و تعادل کودکان مورد توجه و استفاده قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ژیمناستیک رشدی؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا؛ حرکات ریتمیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effect of developmental gymnastics exercises and rhythmic movements on children's postural control performance | ||
نویسندگان [English] | ||
saeed arsham1؛ Marziyeh Arman2؛ Ensieh Sadat Askari Tabar3 | ||
1Associate Professor of Motor Behavior, Kharazmi University | ||
2Department of Motor Behavior, Kharazmi University | ||
3Department of Motor Behavior, Ferdowsi of Mashhad University | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: A large part of the development and performance of fundamental movement skills depends on perceptual-motor experiences that challenge posture control. Although some studies have shown the positive effects of gymnastics training on posture control, there has been little comparison of different intervention programs. The purpose of this research was to compare the effects of developmental gymnastics and rhythmic movements on the posture control of 5–7-year-old children. Methodology: The statistical population included 5-7-year-old girls in the 2nd district of Tehran, according to the conditions of entry into the research, such as vision problems, skeletal problems, body mass index, etc., 45 of them were available. After selection and pre-test, they were randomly divided into 3 groups: gymnastics-developmental, rhythmic movements, and control. In the pre-test, static and dynamic balance was measured using stork, tandem walking, and Y tests. Then, the group of developmental gymnastics and rhythmic movements did their training program for 16 sessions, 3 sessions a week, and each session was 45 minutes. During this time, the control group only did their normal daily activities. Results: The results of a one-way analysis of variance at a significance level of 0.05 showed that both interventions of developmental gymnastics and rhythmic movements led to an improvement in the subjects' balance (p=0.000 and p=0.001). However, the group that performed gymnastics-developmental exercises demonstrated better performance in both static and dynamic balance compared to the other two groups. Conclusion: Both training methods are useful tools for improving children's balance and movement skills. Since these exercises are highly attractive to children, do not require a lot of space and facilities, and are low-cost, low-risk, and non-invasive exercises, it is recommended that they be considered and used to improve the movement readiness and balance indicators of children. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
developmental gymnastics, static balance, dynamic balance, rhythmic movements | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |