تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,716 |
تبیین معنوی انسانشناسی شناختی، الزام معماری نوین علوم ترویج و آموزش محیطزیست | ||
جامعه و محیط زیست | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، اردیبهشت 1404، صفحه 93-119 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsn.2025.28647.1086 | ||
نویسنده | ||
منصور شاه ولی* | ||
استاد بازنشسته ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 28 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
پیشنیاز الزام بومی معماری نوین علوم ترویج و آموزش محیطزیست، واکاوی واژه زیستبوم است که در مغرب زمین، پنج قرن سابقه دارد ولی، دیرهنگام و با آغاز قرن حاضر انسان عامل تخریب آن اعلام شد. در همین راستا، مطالعات حوزههای کشاورزی، توسعهروستائی و محیطزیست دهههای 1990 تا 2020 داخل و خارج از کشور واکاوی شدند و نتایج نشان داد انسانشناسیشناختی، کانون توجه این مطالعات بوده است. متناسب با بوم معرفتی و فنی کشور و روش قرآنی تبیین، انسانشناسی شناختی سه حوزه مذکور بازخوانی شد به طوری که شناخت حقیقت طبیعت نسبت به واقعیت محیط انسان =1 باشد؛ یعنی این نسبت متعادل تبیین شده است؛ چنانچه این نسبت >1 تبیین شود، به شناخت حقیقت طبیعت بیش از شناخت واقعیت محیط انسان پرداخته شده که به توهّم و بالعکس آن، به توقّف معنویت در محیط انسانی میانجامد زیرا تبیان معنوی انسانشناسیشناختی، غایت انسان را مدّنظر دارد تا نقش فاعلیّت خلیفهاللهی او را در اداره محیطزیست انسان به او یادآور شد. دراین مقاله، چگونگی تبینن معنوی انسانشناسی شناختی ارائه شده است و به دستاندرکاران علوم ترویج و آموزش محیطزیست توصیه میشود با فراگیری فلسفه ملاصدرا شیرازی و علم انسانشناسی شناختی، فرصت تحقق معنویت را در حوزه محیطزیست فراهم سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین معنوی؛ انسانشناسی شناختی؛ محیط زیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Spiritual Interpretation of Cognitive Anthropology: A Necessity for the Modern Architecture of Environmental Education and Extension Sciences | ||
نویسندگان [English] | ||
Mansoor Shahvali | ||
Professor Emeritus of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The prerequisite for the modern architecture of environmental education and extension sciences is an in-depth analysis of the term "environment," which has a history of four centuries in the Western world. However, it was not until the beginning of the present century that humans were considered the primary factor in its destruction. In this regard, studies in the fields of agriculture, rural development, and the environment from the 1990s to 2020, both domestically and internationally, were examined. The results indicated that cognitive anthropology has been the focal point .In alignment with the epistemological and technical context of the country, cognitive anthropology in the environmental domain was revisited using the Quranic method of explanation. This approach ensures that the ratio of understanding the essence of nature to the reality of the human environment remains balanced at 1. If this ratio exceeds 1, it means that more emphasis is placed on the essence of nature than on the reality of the human environment, leading to illusion. Conversely, if the ratio is less than 1, it results in the stagnation of spirituality in the human environment. This is because the spiritual explanation of cognitive anthropology considers the purpose and ultimate goal of human beings, reminding them of their role as the divine vicegerent in managing the human environment.This paper presents the method for explaining spiritual cognitive anthropology to enable experts in environmental education and extension sciences to cultivate spirituality in this field by learning from the philosophy of Mulla Sadra and cognitive anthropology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
spiritual Explanation, cognitive anthropology, environment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |