تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,713 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,736 |
بداهت علم به وجود خداوند متعال در حکمت متعالیه | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28423.1252 | ||
نویسندگان | ||
حجت اسعدی* 1؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی2؛ عباس جوارشکیان3 | ||
1استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1403، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
طبق مبانی حکمی صدرالمتألهین، وجودِ متفرّد و متشخّص در شخص واحد، بذاته واجب الوجود است؛ از این رو، در فرایند ادراک آدمی بهعنوان تجلّی وجود واحد، نخستین مقوله معرفتی؛ «خدا وجود دارد» است که بهعنوان گزاره پایه معرفت برای انسان حاصل میباشد؛ بهگونهای که سایر بدیهیات و گزارههای ذاتی هم متوقف بر پذیرش آن است. سرّ مطلب این است که فقر وجودی و تعلق ذاتی انسان به مبدأ کل؛ واجب تعالی، در همه شئون آدمی ازجمله ساحت معرفتی او سریان دارد. این دیدگاه ثمرۀ تحلیل معرفتشناسانه پذیرش هویت ربطی آدمی به حق تعالی در حکمت متعالیه است که با گذر از وحدت تشکیکی به وحدت شخصی وجود اثبات میشود و ثمرۀ آن اثبات توقف علم موجود عین الربط، بهطور مطلق، بر علم به مربوط إلیه خود است. این پژوهش کیفی با روش تحلیلی-توصیفی با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است و در آن هفت دلیل مبتنیبر هویت ربطی ماسوی به واجبتعالی، شدّت وجودی و کمالی حقتعالی، علم بسیط به وجود واجب، علم مرکب به وجود حق، جهت ضرورت وجود واجب، تلازم تقدم ایجادی و معرفتی حق بر ماسوا و اقدمیت علم به حق بهدلیل سببیت حق نسبت به هر علمی در اثبات فرضیه تحقیق اقامه میشود که بعد از بررسی و تحلیل آرای صدرالمتألهین استنباط شده و به همراه شواهدی از بیانات ایشان بهعنوان مؤید ارایه میشود. همچنین شواهد نقلی برای اثبات ضرورت و اولیّت علمِ به وجود خداوند و لوازم آن ازجمله توقف ادراک هر چیزی بر ادراک خداوند متعال بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بداهت؛ علم بسیط؛ وحدت شخصی وجود؛ عین الربط؛ حکمت متعالیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The self-evidence of God's existence according toTranscendent Theosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Hojjat Asadi1؛ Seyed Morteza Hosseiny Shahrudi2؛ Abas Javareshkian3 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Professor of Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University, Mashhad. | ||
3Associate Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University, Mashhad. | ||
چکیده [English] | ||
According to Mulla Sadra's philosophical principles, the individual and distinct existence in a single person is essentially necessary existence. Therefore, in the process of human cognition, as the manifestation of the singular existence, the first epistemic proposition is "God exists," which serves as the foundational proposition of knowledge. This proposition is such that all other self-evident truths and essential propositions depend on its acceptance. The essence of the matter lies in the existential poverty and the intrinsic connection of humanity to the Source of all existence, which pervades all aspects of human life, including the epistemic dimension. This perspective is the result of an epistemological analysis of accepting the relational identity of the human being to the Divine in Transcendent Theosophy, which is demonstrated by transitioning from the hierarchical unity of existence to the personal unity, and its consequence is the proof that the knowledge of a contingent being, as an aspect of relation, is absolutely dependent on the knowledge of its related source. This qualitative research utilizes the method of content analysis through library resources, presenting five arguments inferred from the examination and analysis of Mulla Sadra's views, along with supporting evidence from his statements. Additionally, textual proofs are provided to demonstrate the necessity and priority of knowledge of God's existence, along with its implications, including the dependence of the cognition of anything on the cognition of the Divine. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-evidence, Simple cognition, Personal Unity of Existence, Relational Identity, Transcendent Theosophy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 |