تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 484 |
تعداد مقالات | 4,712 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,347,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,492,683 |
ظرفیتها ومحدودیتهای نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28556.1258 | ||
نویسنده | ||
نادر شکراللهی* | ||
دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 16 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 28 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
قانون اساسی و اسناد و قوانین و مقررات زیرمجموعه آن بر اسلامی بودن امور تصریح و تاکید دارد. در قانون اسلامی در اصل دوم و چهارم به این مساله تصریح شده است. سوال این نوشته آن است که کاربست نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی به عنوان نظریه پشتیبان اسلامی بودن قوانین و مقررات مستلزم توجه به چه نکاتی در این نظریه است؟ همة قوانین بر اثر دانشهای مرتبط در حوزه اقتصاد، سیاست، مدیریت، فقه... تنظیم میشود. بهرهبردن از کدام دانشها میتواند اسلامی بودن قوانین و مقررات را تضمین کند؟ در این نوشته ظرفیتها و محدودیتهای نظریه علم دینی/ دانشگاه اسلامی/جامعه اسلامی استاد جوادی آملی در قلمرو عام بررسی میشود. در این نظریه که از سوی یک عالم طراز اول اسلامی با سابقه طولانی در تصمیمگیریهای سیاسی و مدیریتی ارائه شده است، نکات مثبت فراوانی وجود دارد، مانند: توجه به همه منابع معرفتی؛ یعنی عقلهای چهارگانه و نقل در کنار هم، حفظ هویت معرفتی هر کدام از منابع، توجه به امکان خطا در همه منابع معرفتی در دسترس بشر اعم از نقل و عقل، نشان دادن شمای کلی شیوه و روشِ در کنار هم نشستن این منابع. اما از سوی دیگر با توجه به وضعیت موجود مراکز علمی و تصمیمگیری، مسیر طولانی در امکان عملیاتیشدن این نظریه وجود دارد. از مشکلات مسیر به این امور میتوان اشاره کرد: تثبیت معرفتبخشی عقل ناب و عقل تجریدی در محافل علمی و قرینه و منبع بودن آن برای معرفت علمی رایج دانشگاهی، حقانیت اسلام به معنای عام و منبع بودن آن برای کشف قواعد هستیشناسانه، حقوقی- اخلاقی، تثبیت منبع بودن یافتههای عقلی برای مباحث فقهی. علارغم این مشکلات این نظریه قابل سرمایهگذاری جدی در این وادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
علم دینی؛ عقل نظری؛ عقل ناب؛ عقل تجریدی؛ عقل نیمه تجریدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The potential and limitations of Ayatollah Javadi Amoli's theory of religious science | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Shokrollahi | ||
Associate Professor of Islamic Studies, University of Kharazmi, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The question of this article is that the application of Ayatollah Javadi Amoli's theory of religious science as a supporting theory of the Islamic nature of laws and regulations requires attention to which points in this theory? All laws are regulated by relevant knowledge in the fields of economics, politics, management, jurisprudence, etc. This article examines the potential and limitations of Ayatollah Javadi Amoli's theory of religious science/Islamic University/Islamic Society in the public domain. There are many positive points in this theory, which has been presented by a first-class Islamic scholar with a long history in political and managerial decision-making, such as: attention to all sources of knowledge; That is, the four intellects and narration together, maintaining the epistemological identity of each source, paying attention to the possibility of error in all sources of knowledge available to humans, including narration and reason, showing the general scheme of the method of sitting together of these sources. But on the other hand, considering the current situation of scientific and decision-making centers, there is a long way to the possibility of operationalizing this theory. Among the problems of the path, we can mention the following: establishing the knowledge-giving of pure reason and intuitional reason in scientific and related circles and its source for common academic scientific knowledge, the legitimacy of Islam in the general sense and its source for discovering ontological, legal-moral rules, establishing the source of rational findings for jurisprudential discussions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious science, theoretical reason, pure reason, abstract reason, semi-abstract reason | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |