تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 4,726 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,360,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,497,138 |
تاثیر تمرین مهارت ادراکی از طریق هدایت توجه بر مهارت پیشبینی جهت ضربهی تاس بدمینتون در ورزشکاران با سطوح مختلف مهارت | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
دوره 20، شماره 39، اردیبهشت 1403، صفحه 239-265 اصل مقاله (935.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2024.18968.3364 | ||
نویسندگان | ||
مهین عقدایی* 1؛ مریم خلجی1؛ علیرضا فارسی2؛ الساندرو پیراس3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و سلامتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2گروه علوم رفتاری و شناختی در ورزش- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی-دانشگاه شهید بهشتی | ||
3گروه علوم زیستی-پزشکی و علوم عصبی- حرکتی، بولوگنا، ایتالیا | ||
تاریخ دریافت: 14 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 29 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
هدف و زمینه: توانایی پیشبینی دقیق نتیجهی عملکرد حریف میتواند از طریق تمرینات ادراکی بهبود یابد. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین تاثیر استفاده از صدا جهت هدایت توجه بر پیشبینی ورزشکاران با سطوح مهارتی مختلف بود. روششناسی: روشپژوهش با توجه به اهداف از نوع نیمهتجربی و به لحاظ استفاده از نتایج کاربردی بود. شرکتکنندگان پژوهش حاضر 40 فرد مبتدی ، 40 ورزشکار نیمهماهر و 22 ورزشکار خبره که در رده ملی، بدمینتون بازی میکردند (میانگین سن: 64/2±26، راست دست، بینایی و شنوایی طبیعی)، بودند که به صورت تصادفی به دوگروه تمرین بینایی و بینایی-شنوایی تقسیم شدند. شرکتکنندگان در سه زمان پیشآزمون، یادداری فوری و یادداری تاخیری مقایسه شدند. جهت تمرین از 200 کلیپ ویدئویی استفاده شد. گروه بینایی فقط فیلم ضربهی تاس بدمینتون را مشاهده میکرد و به آنها به صورت کلامی گفته شد کدام نقاط را با چه ترتیبی نگاه کنند؛ در گروه بینایی- شنوایی برای جهتدهی توجه بصری به سمت نقاط، حرکات چشم شرکتکنندگان به صورت آنلاین به صوت تبدیل شد. پیشآزمون، یادداری فوری و یادداری تاخیری هر دو گروه، بدون هدایت توجه گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی رفتار خیرگی و مهارت پیشبینی افراد مبتدی پس از تمرین بینایی-شنوایی در مقایسه با گروه تمرین بینایی از پیشآزمون تا یادداری فوری و یادداری تاخیری پیشرفت داشت. همچنین الگوی رفتار خیرگی و مهارت پیشبینی بازیکنان نیمهماهر گروه بینایی-شنوایی در یادداری فوری و تاخیری نسبت به پیشآزمون پیشرفت داشت. اما تمرین اثری بر مهارت پیشبینی و رفتار خیرگی ورزشکاران ماهر نداشت. نتیجهگیری کلی: میتوان نتیجه گرفت استفاده از صوت به منظور برجسته کردن نشانههای مهم در تمرینات ادراکی، راهی برای بهبود مهارت پیشبینی در سطح مبتدی و نیمهماهر است. میتوان تمرین چندحسی را به عنوان روشی جدید و کارآمد، به منظور تسهیل در یادگیری رفتار خیرگی و مهارت پیشبینی به مربیان، ورزشکاران مبتدی و نیمهماهر معرفی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکات چشم؛ انسداد زمانی؛ بدمینتون؛ یادگیری چندحسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Perceptual Skill Training by Orienting Attention on Anticipation the Direction of Badminton Shot in Athletes with Different Level of Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
mahin aghdaei1؛ maryam khalaji1؛ Alireza Farsi2؛ Alessandro Piras3 | ||
1Department of Behavioral Sciences, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2shahidbeheshti university | ||
3Department of Biomedical Science and Neuromotor Sciences DIBINEM, Bologna, Italy | ||
چکیده [English] | ||
Background and purpose: The main component in expert sports performance, particularly racket sports, is an anticipatory skill. The capability to make accurate predictive or anticipatory judgments could be improved through perceptual training. The main purpose of this study was to determine the effect of using sound to guide attention on anticipation of the direction of badminton shot in athletes with different skill levels. Methodology: The present research method was quasi-experimental and in terms of the use of the results is applied research, which participants compare in the pre-test, immediate retention, and delayed retention. 40 novices, 40 semi-experts, and 22 expert players who play in the badminton national league (mean age: 26±2.64, right-handed, normal vision, and hearing) participated in the current study that randomly divided into visual and audio-visual groups. 200 video clips were employed to orient attention toward key stimuli. The visual group just observed video clips and were verbally instructed to which points to look at in which order for orienting attention toward key stimuli. In the audio-visual group, the participant’s eye movements convert to audio online. The pre-test, immediate retention, and delayed retention were taken without guided attention in both groups. Results: The results showed that badminton novices and semi-experts who trained with audio-visual training significantly improved their gaze behavior pattern and anticipatory skill between pretest, immediate-retention, and delay retention test compared with the visual group. Whereas training had no effect on expert national league players. Conclusion: It is concluded that using sound to highlight the most informative cues in perceptual training programs is a promising way to improve anticipatory skills. We can introduce multi-sensory training as a novel and efficient method to facilitate the learning of gaze behavior and anticipatory skills to coaches, novice, and semi-expert athletes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
eye movement, temporal occlusion, badminton, multi-sensory learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |