تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,410,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,529,324 |
تحلیل عملکرد نقاشی قهوه خانه ای در تقویت تجربه گردشگری هنری ایران | ||
پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/tmhr.2025.29291.1063 | ||
نویسندگان | ||
ندا شفیقی* 1؛ فتانه محمودی2 | ||
1استادیار، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2دانشیار، گروه صنایع دستی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 31 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: این مقاله با هدف بررسی ظرفیتهای نقاشی قهوهخانهای در پیوند با گردشگری هنری ایران، میکوشد از منظری زیباییشناختی و فرهنگی به امکان بهرهبرداری از این هنر برای ارتقاء تجربه گردشگران توجه کند. روش شناسی: با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی، دو اثر شاخص («نبرد رستم و دیو سپید» و «مصیبت کربلا») بر اساس مراحل سهگانه ابنهیثم (حس، تمایز، قضاوت) تحلیل شد و دادهها از طریق بررسی اسنادی و تحلیل محتوای بصری-روایی گردآوری و تجربه فرضی گردشگران داخلی و خارجی در مواجهه با این آثار از منظر زیباییشناختی و ادراکی بررسی شده است. یافته ها: تحلیل ها نشان میدهد که نقاشی قهوهخانهای، از طریق رنگهای زنده، روایتهای حماسی-مذهبی و نمادهای فرهنگی، ظرفیت ایجاد تجربهای چندلایه برای گردشگران دارد. گردشگران ایرانی به دلیل آشنایی فرهنگی، درکی عمیقتر از نمادها دارند، در حالیکه گردشگران خارجی بیشتر در سطح فرم و رنگ متوقف میمانند. ضعف در درک نمادها از سوی گردشگران غیرایرانی، لزوم استفاده از میانجیهای فرهنگی مانند راهنماهای تخصصی و فناوریهای تعاملی را برجسته میسازد. نتیجه گیری و پیشنهادها: نقاشی قهوهخانهای میتواند با طراحی تورهای تعاملی، مسیرهای داستانمحور و تلفیق با اجراهای زنده، از یک اثر ایستا به تجربهای فرهنگی و گردشگری بدل شود. همچنین، بهرهگیری از فناوریهای واقعیت افزوده و روایتهای چندزبانه، میتواند درک گردشگران خارجی را ارتقا بخشد. نوآوری و اصالت: این مطالعه با تلفیق نظریه کلاسیک زیباییشناسی اسلامی با مسئلهای معاصر در حوزه گردشگری هنری، چارچوبی مفهومی برای تحلیل ادراک هنری در بستر تجربه گردشگری ارائه میدهد و پیشنهادهایی عملی برای بهرهبرداری از هنرهای سنتی در طراحی محصولات گردشگری ارائه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی قهوه خانه ای؛ گردشگری هنری؛ نظریه ادراک زیبایی ابن هیثم؛ تجربه زیبایی شناختی؛ نمادهای فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Role of Qahvehkhaneh Painting in Enhancing Iran’s Art Tourism Experience | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Shafighi1؛ fataneh mahmoudi2 | ||
1Assistant Professor, Handicrafts Department, Faculty of Arts, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: This article aims to explore the potential of Qahvehkhaneh painting in connection with Iran’s art tourism. From an aesthetic and cultural perspective, it seeks to examine how this traditional art form can enhance the experiential dimension of tourism. Methodology: Employing a qualitative approach and a descriptive-analytical method, two prominent works — The Battle of Rostam and the White Demon and The Tragedy of Karbala — were analyzed based on Ibn al-Haytham’s three-stage model of perception (sensation, differentiation, judgment). Data were collected through document analysis and visual-narrative content analysis, focusing on the hypothetical experience of domestic and international tourists when encountering these artworks from an aesthetic and perceptual standpoint. Findings: The analysis reveals that Qahvehkhaneh painting, through its vibrant colors, epic-religious narratives, and rich cultural symbols, offers a multilayered experience for tourists. Iranian tourists, due to cultural familiarity, demonstrate a deeper understanding of the symbolic content, while international visitors tend to engage more with the visual form and color. This gap in symbolic comprehension among non-Iranian tourists underscores the need for cultural mediation tools such as expert guides and interactive technologies. Conclusion and Suggestions: Qahvehkhaneh painting can be transformed from a static artwork into an immersive cultural experience through the development of interactive tours, story-based pathways, and integration with live performances. Moreover, the use of augmented reality and multilingual storytelling can significantly enhance the understanding of foreign tourists. Innovation and Originality: This study bridges classical Islamic aesthetic theory with contemporary challenges in art tourism, offering a conceptual framework for analyzing artistic perception within the context of tourism experience. It also provides practical recommendations for integrating traditional arts into the design of tourism products. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qahvehkhaneh Painting, Art Tourism, Ibn al-Haytham’s Theory of Aesthetic Perception, Aesthetic Experience, Cultural Symbols | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |