تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,498 |
نگاهی به معضلات علیت ذهنی از منظر حکمت متعالیه | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404، صفحه 79-96 اصل مقاله (433.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28218.1236 | ||
نویسندگان | ||
سید عباس حکیم زاده خرد* 1؛ علیرضا حسن پور2؛ سید محمد موسوی بایگی3 | ||
1دانشجوی دکتری ، فلسفه و کلام اسلامی ، دانشکده الهیات ، ایلام ، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی ، دانشکده الهیات ، ایلام ، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، مشهد ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 آذر 1403، تاریخ بازنگری: 17 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
یکی از مسائلی که از دیرباز در میان فلاسفه مورد توجه قرار داشته است، شناخت ابعاد وجودی انسان و در نتیجه ارائه تعریفی جامع از هویت انسان است. این بحث تحت عنوان مسئله ذهن و بدن در فلسفه غرب از زمان دکارت آغاز گردید و او قائل به ترکیب هویت انسان از دو جوهر متمایز مادی و مجرد بود. ناتوانی دکارت در دفع شبهاتی نظیر چگونگی ارتباط یک جوهر ممتد با جوهر ناممتد سبب شد تا در دورههای بعد فیلسوفان تحلیلی غرب عمدتا به فیزیکالیسم متمایل شوند. اما در فلسفه اسلامی بحث رابطه نفس و بدن از قدیمیترین و در عین حال جذابترین مباحث بهشمار میآمده است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی گردآوری شده است در ابتدا مسئله رابطه نفس و بدن از نگاه فیلسوفان تحلیلی بررسی شده است و سپس ضمن بیان سیر مسئله در فلسفه اسلامی، رای ملاصدرا در حکمت متعالیه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. نگارنده در پایان به این نتیجه رسیده است که براساس یگانهانگاری تشکیکی ملاصدرا اشکالات وارد شده بر رابطه نفس و بدن، قابل پاسخگویی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
علیت ذهنی؛ رابطه نفس وبدن؛ حکمت متعالیه؛ دوگانهانگاری؛ فیزیکالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A look at the problems of mental causality from the perspective of transcendental wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Abbas Hakimzadeh kherad1؛ alireza hasanpour2؛ Seyyed Mohammad Mousavi Baygi3 | ||
1PhD student, Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, Ilam, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology, Ilam, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Razavi University of Islamic Sciences, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the issues that has long been of interest among philosophers is the recognition of the existential dimensions of man and, as a result, the provision of a comprehensive definition of human identity. This discussion, under the title of the mind-body issue, began in Western philosophy at the time of Descartes, who believed that human identity is composed of two distinct substances: material and abstract. Descartes' inability to dispel doubts such as the relationship between an extended substance and an impermanent substance caused Western analytical philosophers to lean mainly towards physicalism in later periods. However, in Islamic philosophy, the discussion of the relationship between the soul and the body is considered one of the oldest and most interesting topics. In this article, which has been compiled using a descriptive-analytical method, the issue of the relationship between the soul and the body is first examined from the perspective of analytical philosophers, and then, while explaining the course of the issue in Islamic philosophy, Mulla Sadra's opinion on transcendental wisdom is given special attention. The author has finally concluded that based on Mulla Sadra's skeptical monism, the problems with the relationship between soul and body can be answered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mental causality, soul-body relationship, transcendental wisdom, dualism, physicalism | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابنسینا، حسین بن عبدالله(1404ق) التعلیقات، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله(1403ق) شرح الاشارات و التنبیهات، قم: دفتر نشر کتاب.
ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1376ش) الالهیات من کتاب الشفا، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1404ق) الطبیعیات من کتاب الشفا، قم: مرعشی نجفی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1387) النفس من کتاب الشفا، قم: بوستان کتاب.
آشتیانی، سید جلال الدین(1381ش) شرح بر زاد المسافر، قم: بوستان کتاب.
پوراسماعیل، یاسر(1393ش) نظریه حذفگرایی در فلسفه ذهن، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه. ص271-272
حسن زاده آملی، حسن(1371ش) عیون مسائل النفس، تهران: انتشارات امیر کبیر.
خوشنویس، یاسر(1394ش) نوخاستگی و آگاهی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
سبزواری، ملاهادی(1383ش) اسرار الحکم، قم: مطبوعات دینی.
سبزواری، ملاهادی، حسن زاده آملی، حسن(1379ش) شرح منظومه همراه با تعلیقات حسن زاده آملی، تهران: نشر ناب.
صدرا، محمدبن ابراهیم (1360ش) الشواهد الربوبیه، تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
صدرا، محمدبن ابراهیم(1368ش) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم: مکتبه المصطفوی.
مطهری، مرتضی(1390ش) مجموعه آثار استاد مرتضی مطهری، تهران: صدرا.
کاپلستون، فردریک، ترجمه غلامرضا اعوانی(1388ش) تاریخ فلسفه ج4، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
Anscombe, G. E. M. & P. T. Geach (trans. & eds.), (1954) Descartes: Philosophical Writings, Indianapolis: Bobbs-Merrill Company. Churchland, P., (1986) Neurophilosophy: Toward A Unified Science of the Mind-Brain, Cambridge, MA: MIT Press Davidson, Donald, (1991), “Mental Events” in David. M Rosenthal(ed), Nature Of Mind. New York & Oxford: Oxford University Press. Kim, J., (2001) “Lonely Souls: Causality and Substance Dualism” reprinted in O’Connor, T. & Robb, D. (eds.), 2003, Philosophy of Mind Contemporary Readings, Routledge publishing, pp. 65-78 Kim, J., (1995) Supervenience and Mind: Selected Philosophical Essays:, Cambridge University Press. Shapiro, lisa, (2007) The correspondence between Princess Elisabeth of Bohemia and Rene Descartes, The University of Chicago. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |