تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,410,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,529,296 |
مقایسه و تطبیق تفسیر معاد جسمانی از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404، صفحه 97-122 اصل مقاله (447.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28715.1264 | ||
نویسندگان | ||
شمس الله سراج* 1؛ حسین امین پرست2؛ ملیحه احمدبایی3 | ||
1دانشیار گروه فلسفه دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه ایلام | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه ایلام | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 29 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1404 | ||
چکیده | ||
در حوزهی فلسفه اقامهی برهان برای اثبات مسائل از جایگاه ویژهای برخوردار است و اثبات معاد جسمانی همواره در طول تاریخ به عنوان یک چالش اساسی، فراروی فلاسفه و متکلمین قرار گرفته است تا جایی که برخی از فلاسفه بزرگ اسلام در اثبات آن با براهین عقلی ناتوان بودهاند و صرفا برای التزام به شرع؛ نسبت به تحقق آن اعتقاد داشتهاند. در این رهگذر فلاسفهی بزرگی همچون ملاصدرا و علامه طباطبایی سعی داشتهاند تا به موازات رعایت جانب شرع؛ برخی از اصول معاد جسمانی را با اقامه براهین عقلی اثبات نمایند و با وجود اینکه علامه در وادی فلسفه پیرو ملاصدرا میباشد؛ لکن در عرصه اثبات معاد جسمانی؛ برخی نظرات متمایز از وی را ارائه کرده است و بعضا تفاوت بنیادی در دیدگاه آنان برای اثبات معاد جسمانی نمایان است. ملاصدرا با تکیه بر نوآوریهای فلسفیاش و علامه با انتخاب شیوه تفسیر آیه به آیه معاد، مسائل مربوط به معاد جسمانی انسان را تبیین کردهاند و هر دو این ادعا را دارند که شیوهی آنها برای اثبات معاد جسمانی توسط فیلسوفان یا مفسران قبل از آنان مورد عنایت واقع نشده است. البته رهیافت آنان در حوزه معاد جسمانی، به صورت جامع و کامل تبیین کننده تمام مسائل مترتب بر آن نمیباشد و کماکان برخی از آرای آنان مورد بحث و نقد طالبان علم قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
معاد؛ معاد جسمانی؛ نفس؛ بهشت؛ جهنم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison and matching of the interpretation of the physical resurrection from the point of view of Mulla Sadra and Allameh tabatabai | ||
نویسندگان [English] | ||
Shamsollah Seraj1؛ Hosein Aminy2؛ Maliheh Ahmadbayi3 | ||
1Associate prof of philosophy Department, Faculty of Theology, University of Ilam. Iran | ||
2Master”s student of philosophy in university of Ilam | ||
3Ph.D student of philosophy in university of Ilam | ||
چکیده [English] | ||
In thefield of philosophy، making an argument to prove issues has a special place and the proof of physical resurrection has been faced by philosophers and theologians as a fundamental challenge throughout history، to the extent that some of the great philosophers of islam have been unable to prove it with rational proofs and believed in its realization just to adhere to the shariah.In this passage، great philosophers such as mulla sadra and Allameh tabatabai have tried to prove some of the principles of physical resurrection with intellectual proofs، In parallel with observance of the shria and even though Allameh is a follower of MollaSadras in the field of philosophy.But in field ofproving bodily resurrection؛ He has presented some different opinions from him and sometimes fundamental difference in their view to prove bodily resurrection is visible.By relying on his philosophical innovations، Mulla Sadra and Allameh have explained the issues related to the physical resurrection of man by choosing method of interpreting the resurrection verse by verse And both have this claim Their method to prove bodily resurrection hasnot been considered by philosophers or commentators before them. Of course، their approach in the field of physical development doesnot comprehensively and completely explain all the issues that follow from it and some of their opinions are still discussed and criticized by the seekers of knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: resurrection, physical resurrection, soul, heaven, hell | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 28 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |