تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,778 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,410,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,529,321 |
واکاوی تفسیرگرایانه و طراحی مدل آموزش اکوتوریسم | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2025.29317.3991 | ||
نویسنده | ||
بهزاد سوکی* | ||
گروه مدیریت دولتی، واحد کنگاور، دانشگاه آزاد اسلامی، کنگاور، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1404، تاریخ بازنگری: 04 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 06 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: با توجه به نقش فزاینده اکوتوریسم در توسعه پایدار، این پژوهش با هدف طراحی مدل بومی آموزش اکوتوریسم در ایران انجام شد تا کیفیت آموزش را ارتقا داده و فعالان این حوزه را توانمند کند. روششناسی: پژوهش با رویکرد کیفی و در پارادایم تفسیری انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۲۰ خبره اکوتوریسم جمعآوری و با تحلیل مضمون و کدگذاری سهمرحلهای (باز، محوری، انتخابی) تحلیل شدند. اعتبار دادهها با بازبینی مشارکتکنندگان، بررسی همکار و ثبت دقیق مراحل تضمین شد. یافتهها: تحلیل اولیه ۱۷۶ شاخص در هفت بُعد شناسایی کرد: هوشمندی بومشناختی، رهبری بوممحور، همافزایی پایدار، وجدان طبیعتمدار، نوآوری سبز، داستانسرایی بومی و فرهنگ طبیعتگرا. در مرحله دلفی، ۳۸ شاخص به دلیل پیچیدگی اجرایی یا هزینه بالا حذف و ۲۴ شاخص به دلیل همپوشانی ادغام شدند. در نهایت، ۱۳۲ شاخص متناسب با اهداف اکوتوریسم (آموزش، حفاظت، مشارکت محلی) و شرایط بومی ایران (تنوع زیستی، فرهنگی و محدودیتهای زیرساختی) در مدل نهایی حفظ شدند. نتیجهگیری و پیشنهادات: آموزش اکوتوریسم نیازمند رویکردی چندبعدی است که همکاری بین دولت، جوامع محلی، دانشگاهها و ذینفعان گردشگری را تقویت کند. مدل پیشنهادی میتواند چارچوبی برای سیاستگذاران و مراکز آموزشی در طراحی برنامههای اکوتوریسم باشد. نوآوری: این پژوهش الگویی بومی برای آموزش اکوتوریسم در ایران ارائه میدهد که در سیاستگذاری آموزشی، تدوین سرفصلهای دانشگاهی و توانمندسازی جوامع محلی کاربرد دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش اکوتوریسم؛ گردشگری؛ توسعه پایدار؛ داستان سرایی بومی؛ رهبری بوم محور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Interpretive Analysis and Design of an Ecotourism Education Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Behzad Souki | ||
Department of Public Administration, Kangavar Branch, Islamic Azad University, Kangavar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: Given ecotourism’s growing role in sustainable development, this study aims to design a localized ecotourism education model for Iran to enhance educational quality and empower stakeholders. Methodology: Conducted within an interpretive qualitative paradigm, data were collected through semi-structured interviews with 20 ecotourism experts. Thematic analysis with three-stage coding (open, axial, selective) was employed. Data validity and reliability were ensured through participant review, peer checking, and detailed documentation. Findings: Initial qualitative analysis identified 176 indicators across seven dimensions: ecological intelligence, eco-centric leadership, sustainable synergy, nature-oriented conscience, green innovation, indigenous storytelling, and nature-centric culture. In the Delphi phase, 38 indicators were excluded due to implementation complexity, high costs, or low priority for general education. Additionally, 24 indicators were merged due to conceptual overlap, resulting in 132 indicators aligned with ecotourism goals (education, conservation, local participation) and Iran’s biodiversity, cultural diversity, and infrastructural constraints. Conclusion and Recommendations: Ecotourism education requires a multidimensional approach fostering collaboration among government, local communities, academia, and tourism stakeholders. The proposed model serves as a strategic framework for policymakers, planners, and educational institutions in designing ecotourism training programs in Iran. Originality: This research offers an innovative, localized ecotourism education model for Iran, applicable to educational policy, university curricula, local community empowerment, and sustainable tourism enhancement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ecotourism Education, Tourism, Sustainable Development, Indigenous Storytelling, Eco-centric Leadership | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |