تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,502 |
بازگشت ابدی نیچه به منزله تکرار ابدی تفاوت در اندیشه ژیل دلوز | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404، صفحه 181-199 اصل مقاله (393.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28835.1268 | ||
نویسندگان | ||
حسین زهدی صحت* 1؛ سید مسعود سیف2؛ علی نقی باقرشاهی2 | ||
1دکترای فلسفه معاصر- گروه معارف و الهیات، دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی و نقد خوانش دلوز از بازگشت ابدی نیچه میپردازد. بازگشت ابدی به مثابه امری مبهم در فلسفه نیچه مطرح شده است؛ بنابراین تفسیرهای فراوانی از آن صورتگرفته است که یکی از این تفاسیر، تفسیر دلوز است. این نوشتار با رویکردی توصیفی- تحلیلی - انتقادی به این تفسیر میپردازد. دلوز برای تکمیل مسأله زمانمندی در برگسون که نقش آینده را مبهم و کمرنگ میداند، سراغ نیچه و بازگشت ابدی وی میرود تا بلکه ضلع سوم مثلث گذشته، حال و آینده را به درستی رسم کند تا بستر لازم و مناسب برای "بیان" (اکسپرشن) اسپینوزایی فراهم گردد. بهنظر دلوز بازگشت ابدی، بازگشت آن چیزی است که میشود؛ یا عین شدن است؛ نه بودن و وجود داشتن؛ یعنی چیزی که در شدن تأیید میشود. درواقع بازگشت ابدی، بههیچوجه یک تفکر هویتی نیست، بلکه تفکری ترکیبی و کاملاً متفاوت است؛ لذا چنین بازگشتی بازگشت "همان" نیست که بهطور ابدی برمیگردد؛ به معنای تکرار تاریخ و توالیهایی از بودن نیز نیست؛ بلکه بازگشت خود است، خودی که به یک تنوع تعلق دارد، تنوعی که تفاوت دارد؛ بهعبارتدیگر بازگشت ابدی، تکرار تفاوت است. و آنچه ما همیشه با آن مواجهیم بازهم تفاوت است. این تفاوت، روح نیچهای دلوز است. البته دلوز بیشتر درپی بیان دیدگاه خود از زبان نیچه است؛ یعنی گاهی به دنبال توجیه نظر خویش است نه توضیح دیدگاه نیچه. | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ ژیل دلوز؛ بازگشت ابدی؛ تفاوت؛ تکرار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nietzsche's eternal return as the eternal repetition of difference in Gilles Deleuze's thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Zohdi Sehat1؛ Seyed Masoud Seyf2؛ Ali Naghi Baghershahi2 | ||
1PhD in Contemporary Philosophy - Department of Theology, Farhangian University, Hamedan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article examines and critiques Deleuze's reading of Nietzsche's eternal recurrence, which is presented as an ambiguous issue in Nietzsche's philosophy. Therefore, it has many interpretations, one of which is Deleuze's interpretation. This article explains this interpretation using a descriptive-analytical-critical approach. In order to complete the problem of temporality in Bergson, who depicts the role of the future vague and weak, Deleuze goes to Nietzsche and his eternal return in order to correctly draw the third side of the triangle of past, present and future, in order to provide the necessary and suitable platform for the Spinozian concept of "expression". According to Deleuze, the eternal return is the return of what becomes; or it is the same becoming same, rather than being and existing; It means something that is confirmed in becoming. In fact, the eternal return is not an identity thought at all, but a mixed and completely different thought, so such a return is not the return of the "same" that returns eternally; It does not mean repeating history and sequences of being; Rather, it is the return of the self, the self that belongs to a multiplicity, a multiplicity that is different; In other words, eternal return is the repetition of difference. And what we always face is the difference. This difference that constitutes Deleuze's Nietzschean spirit. Of course, Deleuze seeks to express his own view more through Nietzsche's language; that is, he seeks to justify his own view rather than explain Nietzsche's view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nietzsche, Gilles Deleuze, eternal return, difference, repetition | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- اصغری،محمد(1397). "نیچه؛ روح القدس فلسفه ژیل دلوز، نقدی بر کتاب نیچه و فلسفه". پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هجدهم، شماره هفتم، صص15-34.
- پیتون، پل(1401). خوانش انتقادی تفسیر و تاویل آثار ژیل دلوز. ترجمه: عبدالعلی دستغیب. نشر ماهریس، چاپ دوم تهران.
- دلوز، ژیل(1400). نیچه و فلسفه. ترجمه: عادل مشایخی. نشر نی، چاپ هشتم، تهران.
- دیو، ریدار(1396). دلوز. ترجمه: فریبرز مجیدی. انتشارات علمی فرهنگی. چاپ نخست.
- زمانی جمشیدی، محمدزمان. واعظی، اصغر(1397)."پاد-الهیات دلوزی وسیاست تخیل". غرب شناسی بنیادی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال نهم، شماره اول، صص 65-81.
- سیدی، سید محمدجواد(1393). "نیچه به روایت ژیل دلوز: نقد و بررسی کتاب نیچه و فلسفه اثر ژیل دلوز". فصلنامه نقد کتاب:کلام فلسفه عرفان، سال اول، شماره3و4، صص183-190.
- کولبروک، کلر(1398). ژیل دلوز. ترجمه: رضا سیروان. انتشارات مرکز، چاپ سوم، تهران.
- وارن اسمیت، دنیل(1399). فلسفه دلوز. ترجمه: سید محمد جواد سیدی. انتشارات علمی فرهنگی، چاپ نخست، تهران.
- وبونداس، کنستانتین(1381). دلوز-برگسون:”هستی شناسی باشنده به قوه واقعی”، ترجمه: عبدالعلی دستغیب. نامه فلسفه، صص 78-104.
Bogue, Ronald (1989), Deleuze and Guattari, London and New York: Routledge. Bryden, Mary (2001). Deleuze and Religion, London, New York, Rotledg. Colebrook, Claire (2002). GILLES DELEUZE, Taylor and Francis e-library, London. New York. Deleuze, Gilles (1984) Difference and Repetition, trans. P.Patton, New York: Columbia university Press. (1983). Nietzsche and Philosophy, trans. Hugh Tomlinson. New York: Columbia University Press, (first published 1962). (2001). Pure Immanence: Essays on a Life, trans. Anne Boyman. New York: Zone Press, (essay first published 1995). Hardt, Michael (1997). Deleuze, Gilles: An Apprenticeship in Philosophy, by the Regents of the University of Minnesota. London. Due, Reidar Andreas (2007). Deleuze, Polity Press, Cambridge, UK; Maiden,USA. Ebbatson, Roger (2016). Landscapes of Eternal Return: Tennyson to Hardy, Roger Ebbatson University of Lancaster Lancaster, United Kingdom. Eliade, Mircea (1953). The Myth of the Eternal Return, Trans: Willard R. Trask, Haeper Torchrooks, Harper & Brothers, New York. Grosz, Elizabeth (2004). The Nick of Time, Durham, NC: Duke University Press. James, Williams (2011). Gilles Deleuze’s Philosophy of Time, Edinburgh: Edinburgh University Press. Klosowski, Pierre (1998), Nietzsche and Vicious Circle, University of Chicago Press. Leiter, Brian (2002). Nietzsche on Morality, Routledge, London and New York. Negri, A. (1991b), The Savage Anomaly: The Power of Spinoza’s Metaphysics and Politics, trans. Michael Hardt, Minneapolis: University of Minnesota Press. Nietzsche, Friedrich (2001). The Gay Science, trans: Josefine Nauckhoff, Cambridge University Press. (1968). The Will to Power, trans: Walter Kaufmann, Vintage, New York. (2003). THUS SPAKE ZARATHUSTRA A Book For All And None. Trans: Thomas Wayne, Algora Publishing New York. Pearson, Keith Ansell (2006). A Companion to Nietzsche, Blackwell Publishing Ltd. Richardson, John (1996). Nietzsche's System, Oxford University Press, New York. Schacht, Richard (2002). NIETZSCHE, Routledge, London and New York. Spinks, Lee (2003). FRIEDRICH NIETZSCHE, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York. Stambaugh, Joan (1972). NIETZSCHE'S THOUGHT OF ETERNAL RETURN, The Johns Hopkins University Press,Baltimore and London. Todd May. (2005) Gills Deleuze An INTRODUCTION, Cambridge University Press, p:26-71. W.D. Paden (1942). Tennyson in Egypt, Lawrence: University of Kansas Press. Williams, James (2008), Gilles Deleuze's Logic of Sense, Edinburgh W. Lezecky, Robert, and W. Smith, Daniel (2023). Deleuze Conections: Deleuze and Time, Edinburgh University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |