تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 495 |
تعداد مقالات | 4,813 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,450,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,561,418 |
بازگشت ابدی نیچه به منزله تکرار ابدی تفاوت در اندیشه ژیل دلوز | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404، صفحه 181-199 اصل مقاله (393.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.28835.1268 | ||
نویسندگان | ||
حسین زهدی صحت* 1؛ سید مسعود سیف2؛ علی نقی باقرشاهی2 | ||
1دکترای فلسفه معاصر- گروه معارف و الهیات، دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1403، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1404، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی و نقد خوانش دلوز از بازگشت ابدی نیچه میپردازد. بازگشت ابدی به مثابه امری مبهم در فلسفه نیچه مطرح شده است؛ بنابراین تفسیرهای فراوانی از آن صورتگرفته است که یکی از این تفاسیر، تفسیر دلوز است. این نوشتار با رویکردی توصیفی- تحلیلی - انتقادی به این تفسیر میپردازد. دلوز برای تکمیل مسأله زمانمندی در برگسون که نقش آینده را مبهم و کمرنگ میداند، سراغ نیچه و بازگشت ابدی وی میرود تا بلکه ضلع سوم مثلث گذشته، حال و آینده را به درستی رسم کند تا بستر لازم و مناسب برای "بیان" (اکسپرشن) اسپینوزایی فراهم گردد. بهنظر دلوز بازگشت ابدی، بازگشت آن چیزی است که میشود؛ یا عین شدن است؛ نه بودن و وجود داشتن؛ یعنی چیزی که در شدن تأیید میشود. درواقع بازگشت ابدی، بههیچوجه یک تفکر هویتی نیست، بلکه تفکری ترکیبی و کاملاً متفاوت است؛ لذا چنین بازگشتی بازگشت "همان" نیست که بهطور ابدی برمیگردد؛ به معنای تکرار تاریخ و توالیهایی از بودن نیز نیست؛ بلکه بازگشت خود است، خودی که به یک تنوع تعلق دارد، تنوعی که تفاوت دارد؛ بهعبارتدیگر بازگشت ابدی، تکرار تفاوت است. و آنچه ما همیشه با آن مواجهیم بازهم تفاوت است. این تفاوت، روح نیچهای دلوز است. البته دلوز بیشتر درپی بیان دیدگاه خود از زبان نیچه است؛ یعنی گاهی به دنبال توجیه نظر خویش است نه توضیح دیدگاه نیچه. | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ ژیل دلوز؛ بازگشت ابدی؛ تفاوت؛ تکرار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Nietzsche's eternal return as the eternal repetition of difference in Gilles Deleuze's thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Zohdi Sehat1؛ Seyed Masoud Seyf2؛ Ali Naghi Baghershahi2 | ||
1PhD in Contemporary Philosophy - Department of Theology, Farhangian University, Hamedan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article examines and critiques Deleuze's reading of Nietzsche's eternal recurrence, which is presented as an ambiguous issue in Nietzsche's philosophy. Therefore, it has many interpretations, one of which is Deleuze's interpretation. This article explains this interpretation using a descriptive-analytical-critical approach. In order to complete the problem of temporality in Bergson, who depicts the role of the future vague and weak, Deleuze goes to Nietzsche and his eternal return in order to correctly draw the third side of the triangle of past, present and future, in order to provide the necessary and suitable platform for the Spinozian concept of "expression". According to Deleuze, the eternal return is the return of what becomes; or it is the same becoming same, rather than being and existing; It means something that is confirmed in becoming. In fact, the eternal return is not an identity thought at all, but a mixed and completely different thought, so such a return is not the return of the "same" that returns eternally; It does not mean repeating history and sequences of being; Rather, it is the return of the self, the self that belongs to a multiplicity, a multiplicity that is different; In other words, eternal return is the repetition of difference. And what we always face is the difference. This difference that constitutes Deleuze's Nietzschean spirit. Of course, Deleuze seeks to express his own view more through Nietzsche's language; that is, he seeks to justify his own view rather than explain Nietzsche's view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nietzsche, Gilles Deleuze, eternal return, difference, repetition | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |