تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,497 |
تحلیل «ناترازی لذت و سعادت» با تکیه بر دیدگاه استاد مطهری(ره) | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، تیر 1404، صفحه 219-235 اصل مقاله (399.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.29115.1277 | ||
نویسندگان | ||
بهروز اسدی1؛ حامده راستایی2؛ محمد کرمی* 3 | ||
1دانشیار گروه دروس عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار موسسه آموزش عالی آل طه، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه دروس عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
انسان ذاتاً سعادتجو و لذتطلب است. اما این که نسبتِ میان سعادت و لذت چگونه است، مسئله اصلی این پژوهش و مورد مطالعاتی آن، دیدگاه شهیدمطهری(ره) است. این پژوهش، درجمعآوری اطلاعات بهشیوه اسنادی و کتابخانهای و در پردازش آنها از روش توصیفیتحلیلی بهره برده است. در مرحله اول، رابطه سعادت با قوه عاقله و عینیت ادراک با لذت تبیین شده است و در ادامه، رابطه معاوضهای بین دنیا و آخرت و همچنین، همترازی سعادت با مفاهیمی از قبیل سُرور، آرزو، رضایت و لذت بهعنوان«ملغیها» از منظر ایشان تبیین و تحلیل شده است. ایشان باتوجه به خصائص انسانی و مصادیق لذت، بین سعادت و لذت، تمایز معناداری قائل شده است. نتایج بیانگر این است که نه تنها نسبت لذت با سعادت، مساوی و همتراز نیست، بلکه میان آنها، اولاً مراتبی از جدایی و بینونت وجود دارد؛ ثانیاً سعادت از نظر مصداق، أعم از لذت است؛ ثالثاً سعادت، عقلانی و جنبه مصلحتی دارد؛ یعنی سعادت هر چه بیشتر باشد، بهتر است، اما گرایش به برخی از انواع لذت، محتاطانه و در سایه حاکمیت عقل و به سمتوسوی مصلحت باشد، نه منفعت؛ رابعاً سعادت حقیقی، هم دارای لذت پایدار است و هم، جنبه عقلانی و روحانی دارد. بنابراین، غوطهور شدن در برخی از مراتب لذت، نه تنها موجب سعادت نیست، بلکه سبب لغزش انسان در دنیا و شقاوت او در آخرت خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
لذت و ألم؛ سعادت و شقاوت؛ قوه عاقله؛ ملغیها؛ ناترازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the "imbalance between pleasure and happiness" based on the perspective of Motahari | ||
نویسندگان [English] | ||
Behrouz Asadi1؛ Hamedeh Rastaei2؛ Mohammad Karami3 | ||
1Associate Professor of Department of General Studies, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
2Assistant Professor, Al-Taha Institute of Higher Education, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of General Studies, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Man is naturally happy and pleasure-seeking. But what is the relationship between happiness and pleasure, the main issue of this research and its study is the view of Martyr Motahari. This research has used the descriptive and analytical method in collecting information in a documentary and library manner, and in processing them. According to the findings, a group of principles as "cancellations" such as the alignment of happiness with the Lord, desire, satisfaction, pleasure, as well as the relationship of happiness with the intellect and the objectivity of perception with pleasure, are involved in explaining the misalignment of happiness and pleasure. According to human characteristics and examples of pleasure, Ostad Motahari has made a meaningful distinction between happiness and pleasure. Therefore, not only is it not necessary that the ratio of pleasure and inclination to it is equal and on par with happiness itself, but also, first of all, there is a level of separation between them; Secondly, happiness is all about pleasure; Thirdly, happiness has a rational and expedient aspect; That is, the more happiness, the better, but the tendency towards some types of pleasure should be moderate and in the direction of expediency; not profit, and avoided indulging in some pleasures; Fourthly, true happiness has a rational and spiritual aspect. Therefore, immersing in some levels of pleasure (sensual, imaginary and illusory) and overdoing them, not only does not lead to happiness, but will also cause man to slip in this world and his misery in the hereafter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pleasure and Pain, Happiness and Misery, Intellectual power, Disharmony | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم. ابن سینا، حسین بن عبدالله (۱۳۷۵). الاشارات و التنبیهات. چاپ اول. قم: نشر البلاغه. ابن منظور، جمالالدین (1414ق). لسان العرب. ج۳ و ۱۲. چاپ سوم. بیروت: دار احیاء، التراث العربی. شریف الرضى، محمد بن حسین (۱۳۷۹). ترجمه و شرح نهج البلاغة فیض الاسلام اصفهانى. ۲جلد. تهران: مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام. سجادی، سیدجعفر (۱۳۷۳). فرهنگ معارف اسلامى. ۳جلد. چاپ سوم. تهران: انتشارات دانشگاه. (۱۳۷۹). فرهنگ اصطلاحات فلسفى ملاصدرا. چاپ اول. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى. جعفرى تبریزی، محمدتقى (۱۳۹۵). مجموعه آثار(ج۸). چاپ۱. تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامهجعفرى. ( ۱۳۹۴). مجموعه آثار(ج۶). چاپ۱. تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامهجعفرى. دهقانپور، علیرضا (1401). بررسی تطبیقی جبر و اختیار در سعادت و شقاوت از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله مجتبی قزوینی، نسیم خرد، ۸ (۱)، ۱۰۳-۱۱۶. صلیبا، جمیل؛ صانعی درهبیدی، منوچهر (۱۳۶۶). فرهنگ فلسفى. چاپ اول. تهران: انتشارات حکمت. صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (۱۳۷۸). المظاهر الالهیه فى اسرار العلوم الکمالیه. چاپ اول. تهران: حکمت اسلامی صدرا. (۱۳۶۳). مفاتیح الغیب. چاپ اول. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى. (۱۴۱۷ق). الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة (مقدمه عربى). 2جلد، چاپ اول. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. (۱۹۸۱). الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة (حاشیه علامه طباطبائى). ۹جلد. چاپ ۳. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. طباطبایی، محمدحسین (۱۴۰۲). اصول فلسفه و روش رئالیسم(۵ج). چاپ ۴. شارح مرتضی مطهری. تهران: صدرا. طریحی، فخرالدین (۱۳۶۲). مجمع البحرین(ج۲). چاپ دوم. تهران: کتاب فروشی مرتضوی. غفاری، سید محمد خالد (۱۳۸۱). فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق. چاپ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى. (۱۳۸۰). فرهنگ نامه فلسفى. چاپ اول. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى. فاضلی و سایرین (۱۴۰۱). تبیین علل و حکمت تضادها و تقابلات در جهان آفرینش از نگاه استاد مطهری. نسیم خرد، ۸ (۲)، ۵۷-۷۴. گنجیپور و سایرین (۱۴۰۰). رابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا. مجله پژوهش های فلسفی, ۱۵ (۳۵)، ۲۶۸-۲۹۲. مصباح یزدی، محمدتقی (۱۴۰۱). اخلاق در قرآن چاپ دوازدهم. نگارش محمدحسین اسکندری. قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى. مطهری، مرتضی (۱۳۷۶). آشنایی با قرآن. چاپ ۷.تهران: صدرا. (۱۳۷۶)الف. تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ ۷. تهران: صدرا. (۱۳۷۶)ب. جامعه و تاریخ در قرآن. چاپ ۷. تهران: صدرا. (۱۳۷۶). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا. (۱۳۷۶). مجموعه آثار، تهران: صدرا. (۱۴۰۱). احیاى تفکر اسلامى. چاپ ۵۴. تهران: صدرا. (۱۴۰۲)الف. درسهای اشارات و نجات. چاپ ۲. تهران: صدرا. (۱۴۰۲)ب. انسان و ایمان. چاپ ۶۷. تهران: صدرا. (۱۴۰۲)ج. فلسفه اخلاق. چاپ ۴۹. تهران: صدرا. (۱۴۰۲). فلسفه تاریخ. تهران: صدرا. نصری، عبدالله (۱۳۹۰). فلسفه آفرینش. قم: نشر معارف. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |