تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 491 |
تعداد مقالات | 4,782 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,412,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,530,418 |
تحلیل «ناترازی لذت و سعادت» با تکیه بر دیدگاه استاد مطهری(ره) | ||
کاوشهای فلسفه و دین | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل (Original Article) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jepr.2025.29115.1277 | ||
نویسندگان | ||
بهروز اسدی1؛ حامده راستایی2؛ محمد کرمی* 3 | ||
1استادیار، گروه دروس عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار موسسه آموزش عالی آل طه، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه دروس عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1404، تاریخ بازنگری: 01 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
انسان ذاتاً سعادتجو و لذتطلب است. اما این که نسبتِ میان سعادت و لذت چگونه است، مسئله اصلی این پژوهش و مورد مطالعاتی آن، دیدگاه شهیدمطهری(ره) است. این پژوهش، درجمعآوری اطلاعات بهشیوه اسنادی و کتابخانهای و در پردازش آنها از روش توصیفیتحلیلی بهره برده است. در مرحله اول، رابطه سعادت با قوه عاقله و عینیت ادراک با لذت تبیین شده است و در ادامه، رابطه معاوضهای بین دنیا و آخرت و همچنین، همترازی سعادت با مفاهیمی از قبیل سُرور، آرزو، رضایت و لذت بهعنوان«ملغیها» از منظر ایشان تبیین و تحلیل شده است. ایشان باتوجه به خصائص انسانی و مصادیق لذت، بین سعادت و لذت، تمایز معناداری قائل شده است. نتایج بیانگر این است که نه تنها نسبت لذت با سعادت، مساوی و همتراز نیست، بلکه میان آنها، اولاً مراتبی از جدایی و بینونت وجود دارد؛ ثانیاً سعادت از نظر مصداق، أعم از لذت است؛ ثالثاً سعادت، عقلانی و جنبه مصلحتی دارد؛ یعنی سعادت هر چه بیشتر باشد، بهتر است، اما گرایش به برخی از انواع لذت، محتاطانه و در سایه حاکمیت عقل و به سمتوسوی مصلحت باشد، نه منفعت؛ رابعاً سعادت حقیقی، هم دارای لذت پایدار است و هم، جنبه عقلانی و روحانی دارد. بنابراین، غوطهور شدن در برخی از مراتب لذت، نه تنها موجب سعادت نیست، بلکه سبب لغزش انسان در دنیا و شقاوت او در آخرت خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
لذت و ألم؛ سعادت و شقاوت؛ قوه عاقله؛ ملغیها؛ ناترازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the "imbalance between pleasure and happiness" based on the perspective of Motahari | ||
نویسندگان [English] | ||
Behrouz Asadi1؛ Hamedeh Rastaei2؛ Mohammad Karami3 | ||
1Assistant Professor, Department of General Studies, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
2Assistant Professor, Al-Taha Institute of Higher Education, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of General Studies, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Man is naturally happy and pleasure-seeking. But what is the relationship between happiness and pleasure, the main issue of this research and its study is the view of Martyr Motahari. This research has used the descriptive and analytical method in collecting information in a documentary and library manner, and in processing them. According to the findings, a group of principles as "cancellations" such as the alignment of happiness with the Lord, desire, satisfaction, pleasure, as well as the relationship of happiness with the intellect and the objectivity of perception with pleasure, are involved in explaining the misalignment of happiness and pleasure. According to human characteristics and examples of pleasure, Ostad Motahari has made a meaningful distinction between happiness and pleasure. Therefore, not only is it not necessary that the ratio of pleasure and inclination to it is equal and on par with happiness itself, but also, first of all, there is a level of separation between them; Secondly, happiness is all about pleasure; Thirdly, happiness has a rational and expedient aspect; That is, the more happiness, the better, but the tendency towards some types of pleasure should be moderate and in the direction of expediency; not profit, and avoided indulging in some pleasures; Fourthly, true happiness has a rational and spiritual aspect. Therefore, immersing in some levels of pleasure (sensual, imaginary and illusory) and overdoing them, not only does not lead to happiness, but will also cause man to slip in this world and his misery in the hereafter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pleasure and Pain, Happiness and Misery, Intellectual power, Disharmony | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |