تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 497 |
تعداد مقالات | 4,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,476,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,580,215 |
ادراک و تجارب زیسته مربیان از آموزش مهارتهای زندگی در آکادمیها و باشگاههای ورزشی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.27763.3925 | ||
نویسندگان | ||
محسن وحدانی* 1؛ علی قنبری2؛ نجمه رضاسلطانی3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی،گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی،دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 30 شهریور 1403، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1403، تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1404 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف : مهارت های زندگی در روانشناسی ورزشی اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به طوری که محققان استدلال می کنند که ورزش به عنوان زمینه ای مؤثر برای توسعه این مهارت ها عمل می کند. هدف از این پژوهش ادراک مربیان از آموزش مهارتهای زندگی در آکادمیها و باشگاههای ورزشی بود. روش: روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان 10 نفر از مربیان باشگاهها و آکادمیهای شهر اصفهان بودند. ابزار تحقیق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته بود. مدتزمان هر مصاحبه بین 20 تا 60 دقیقه بود. تحلیل دادهها به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا 2020 انجام شد. برای اعتباربخشی به تحقیق از روش های متعددی همچون مثلثسازی، دوستان منتقد، مشارکت و تعامل مستمر، بررسی همتایان، و توصیف غنی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که از میان مهارتهای زندگی، مهارتهای کارگروهی (8 تکرار)، ارتباطی (7 تکرار)، تلاش و پشتکار (5 تکرار)، و مدیریت هیجانات (5 تکرار) بیشتر از سایر مهارتها در ورزش مورد توجه قرار میگیرد. همچنین از دیدگاه آنان ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان در سه دسته عوامل 1- عاطفی و روانی، 2- موفقیت و کامیابی و 3- کیفیت زندگی ارائه شد . علاوه بر آن یافتههای تحقیق نشان داد که راهبردهای اصلی برای آموزش مهارتهای زندگی از طریق ورزش شامل راهبردهای مبتنی بر الگوی رفتاری، مبتنی بر بسترهای محیطی، مبتنی بر تعامل و ارتباط و مبتنی بر طراحی آموزشی بودند. نتیجهگیری: در مجموع میتوان اذعان داشت که مربیان در کلاسهای ورزشی علاوه بر آموزش مهارتهای حرکتی و ورزشی میتوانند زمینه توسعه مهارتهای زندگی را در ورزشکاران و فراگیران فراهم کنند که این فرایندهای آموزشی میتواند بهصورت ضمنی (غیرمستقیم) یا صریح (مستقیم) انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ کارگروهی؛ مربی ورزشی؛ مهارتهای اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Perception and Experiences of Coaches on Teaching Life Skills in Academies and Sports Clubs | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Vahdani1؛ Ali Ghanbari2؛ Najmeh Rezasoltani3 | ||
1Assistant Professor of Sport Management, Department of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2PhD student of Sport Management, Department of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
3PhD student in Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Life skills in sports psychology have gained significant attention recently, with researchers arguing that sports serve as an effective context for developing these skills. This research aimed to perception of coaches on teaching life skills in academies and sports clubs. Methodology: A qualitative and Themathic research approach was utilized with 10 coaches from Isfahan clubs and academies participating in semi-structured in-depth interviews lasting between 20 and 60 minutes each. Data analysis was done by coding and using Maxqda 2020 software. Several methods such as triangulation, critical friends, continuous participation and interaction, peer review, and thick description were used to validate the research. Findings: The perceptions of coaches highlighted that among life skills, teamwork skills (8 mentions), communication skills (7 mentions), effort and perseverance (5 mentions), and emotion management (5 mentions) were deemed more crucial than other skills in the realm of sports. Furthermore, according to them, Key reasons for teaching life skills included 1- emotional and psychological aspects, 2- success and prosperity, and 3- quality of life. Additionally, the study revealed that principal strategies for imparting life skills through sports encompassed approaches centered around behavioral patterns, environmental contexts, interaction and communication and educational design. Conclusion: Overall, it is evident that coaches in sports settings play a vital role not only in teaching physical and sports-related skills but also in fostering the development of life skills among athletes and learners. These educational processes can be executed implicitly (indirectly) or through direct instruction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Life skills, teamwork, sports coach, social skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |