تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 4,850 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,491,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,593,187 |
تحلیلی آنتینومیک از بازنمایی حضور تنانه در جهان داستانهای جلال آلاحمد | ||
پژوهشهای ادبی ـ فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/lpr.2025.28968.1094 | ||
نویسنده | ||
حسین صافی* | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی، دانشیار پژوهشکده ی زبان شناسی،گروه زبان شناسی نظری | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
این مقاله به تحلیل تجربهی حس تنانگی در داستانهای جلال آلاحمد میپردازد و تلاش میکند رئالیسم موجود در آثار او را در چارچوب نظریههای معاصر، بهویژه دیدگاههای فردریک جیمسن دربارهی آنتینومیهای رئالیسم، مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر با تأکید بر مفهوم «تأثیر»، به تحلیل نحوهی بازنمایی دریافتهای حسی و تنانه در داستانهای جلال آلاحمد میپردازد و این فرایند را در پیوند با تحول تاریخی سوائق، عواطف و احساسات در زیستار مدرنیته قرار میدهد. مقاله با تمایز میان حس حضور تنانه (ادراک حضوری) و بازنمایی روایی آن (ادراک حصولی)، نسبت میان تجربه و روایت را از منظری آنتینومیک بررسی میکند. همچنین، با استناد به مفهوم هایدگری «حالیت» و تقابل میان سوائق و عواطف، به تحلیل شیوههای بازنمایی تجربیات حسی در داستانهای آلاحمد میپردازد و نشان میدهد که بازنماییهای تنانه در آثار او به هدف القای آگاهی طبقاتی و موضعگیری اخلاقی صورت میگیرد. در نهایت، با تحلیل کیفی نمونههایی از داستانهای جلال آلاحمد، از جمله «جاپا»، «آرزوی قدرت» و «اختلاف حساب»، به روشی نظری-تحلیلی معلوم میشود که بازنمایی سوائق تنانه در روایت، چگونه از طریق شیوههای تمثیلی و توصیفی، به ابزار تأملی اجتماعی و فرهنگی بدل شده است. رئالیسم جلال آلاحمد را در نتیجهی این مقال میتوان نوعی واکنش به بحرانهای مدرنیته و سرمایهداری متأخر ارزیابی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریهی تأثیر؛ آنتینومیهای رئالیسم؛ ادراک حضوری؛ ادراک حصولی؛ پایان زمانمندی؛ فردریک جیمسن؛ جلال آلاحمد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Antinomical Analysis of the Representation of Corporeal Presence in Jalal Al-e Ahmad’s Fictions | ||
چکیده [English] | ||
This paper analyzes the experience of embodied sensation in Jalal Al-e Ahmad’s stories, examining the realism in his works through contemporary theories, particularly Fredric Jameson’s views on the Antinomies of Realism. Focusing on the concept of "affect," the research aims to investigate how sensory and bodily perceptions are represented in Al-e Ahmad’s narratives, linking this process to the historical transformation of drives, emotions, and sensations within the context of modernity. The study distinguishes between the sense of embodied presence (immediate perception) and its narrative representation (mediated perception), exploring the relationship between experience and narrative from an antinomic perspective. Drawing on Heidegger’s notion of “Stimmung” and the tension between drives and emotions, the paper examines the representation of sensory experiences in Al-e Ahmad’s stories, demonstrating how these portrayals aim to evoke class consciousness and moral stance. Finally, through a qualitative analysis of selected stories, including The Footprints, The Desire for Power and Balance Sheet, the study illustrates how the depiction of bodily drives in narratives transforms into a medium for social and cultural reflection via allegorical and metaphorical techniques. The realism in Al-e Ahmad’s works is ultimately interpreted as a response to the crises of modernity and late capitalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
affect theory, antinomies of realism, immediate perception, mediated perception, the end of temporality, Fredric Jameson, Jalal Al-e Ahmad | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |