تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 507 |
تعداد مقالات | 4,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,572,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,638,974 |
جایگاه اخلاق در روابط بینالملل از دیدگاه سازهانگاری و اسلامی | ||
مطالعات راهبردی سیاست بین الملل | ||
دوره 6، شماره 12، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jpir.2025.30112.1462 | ||
نویسنده | ||
سید برهان الطافی* | ||
گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان | ||
تاریخ دریافت: 31 شهریور 1404، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
انسان فطرتاً حیوان اخلاقمدار است؛ با توجه به اخلاقمدار بودن انسان میتوان گفت که اخلاق در تمام لایههای زندگیاش حضور دارد و تحت هیچ شرایط انسان را نمیشود منهای اخلاق تصور کرد. یافته این پژوهش نشان میدهد که سازهانگاری به بعد مادی و معنوی پرداخته و با ایدهها، هنجارها و قواعد میتوان مشکل بشر را حل کرد و به صلح مردمسالار رسید. این در حالیست که خلاءهای عمیق در درون نظریه سازهانگاری وجود دارد، همانندی معنویتگرایی، دینمداری، عالمغیب و متافزیک که به آنها توجه نکرده است و اصلهای اخلاق، عدالت، انصاف، استقلال، وفای به عهد و همزیستی مسالمتآمیز را نادیده گرفته است. بدون شک هر مکتب و یا نظریهای میخواهد به همهای نیازهای انسان پاسخ بدهد، اصلهای همچون دینداری، عالمغیب، معنویتگرایی، متافزیک، اخلاق، عدالت، انصاف، استقلال، وفای به عهد و همزیستی مسالمتآمیز را مدنظر نداشته باشد و در آن صورت ادعای کاملبودنش معنا ندارد. مکتب اسلام در سطوح فردی، اجتماعی و جهانی به اصلهای مذکور توجه بنیادی نموده و این مکتب به دو بعد مادی و معنوی انسان پرداخته و اصلهای بنیادی را در آن دو ساحت تجویز نموده است. این تحقیق با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی انجام شدهاست؛ سوال اصلی پژوهش این است که جایگاه اخلاق در روابط بین الملل از نگاه اسلام و مکتب سازهانگاری چگونه است و فرضیه پژوهش این است که نظریه سازهانگاری دارای خلاءهای بنیادی در عرصه اخلاقی و معنوی در روابط بین الملل است که اسلام میتواند آن را پرُ نماید و این نکته بیانگر نقاط قوت و ظرفیت مکتب اسلام است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ روابط بین الملل؛ اسلام؛ سازهانگاری؛ ساحت مادی و معنوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Place of Ethics in International Relations from the Perspective of Constructivism and Islam | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayed Borhan Altafe | ||
Department of Political Science and International Relations, Faculty of Literature and Humanities, University of Gilan | ||
چکیده [English] | ||
Human beings are inherently moral animals; considering this characteristic, ethics is present in all layers of human life, and it is impossible to imagine a human being without ethics. The findings of this research show that the theory of constructivism pays attention to both material and spiritual dimensions, and through ideas, norms, and rules, human problems can be solved and democratic peace can be achieved. However, this theory has deep gaps, such as neglecting spirituality, religiosity, the unseen world, and metaphysics, which overlook principles such as ethics, justice, fairness, independence, fulfillment of promises, and peaceful coexistence. Undoubtedly, any school of thought or theory that claims to respond to all human needs must consider the mentioned principles; otherwise, its claim to completeness is meaningless. The Islamic school fundamentally addresses these principles at individual, social, and global levels and, by focusing on the material and spiritual dimensions of human beings, offers solutions based on these principles. This research has been conducted using a descriptive-analytical approach, and its main question is to examine the place of ethics in international relations from the perspective of Islam and constructivism. The hypothesis of the research is that the theory of constructivism has fundamental gaps in the ethical and spiritual domains of international relations, which Islam can fill, and this indicates the strengths and capacities of the Islamic school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethics, International Relations, Islam, Constructivism, Material and Spiritual Dimensions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |