تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,495 |
تاثیر نوستالژی، اصالت و تعامل مشتری بر ارزش ادراک شده مشتریان مراکز ورزش های الکترونیکی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.28583.3945 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد نصرتی1؛ حسین عبدالملکی* 2؛ سید بهادر زکی زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 22 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف محقق از این تحقیق، بررسی نقش محرکهای نوستالژی زا، مزایای مصرف، اصالت برند و تعامل مشتری در ارزش ادراک شده مشتریان مراکز ورزشهای الکترونیکی بود. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع، کاربردی و همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان مراکز ورزش های الکترونیک در شهر تهران بودند. تعداد 378 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها مورد استفاده قرار گرفتند. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی، از آزمون های مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمونهای آماری نشان داد محرک های نوستالژی زا در مزایای مصرف ورزش های الکترونیکی نقش مثبت و معناداری دارد (00/0P=، 311/0= β)، مزایای مصرف نوستالژیک ورزش های الکترونیکی در تعامل مشتری نقش نقش مثبت و معناداری دارد (00/0P=، 408/0= β)، مزایای مصرف نوستالژیک ورزش های الکترونیکی در اصالت برند نقش نقش مثبت و معناداری دارد (00/0P=، 373/0= β)، مزایای مصرف نوستالژیک ورزش های الکترونیکی در ارزش ادراک شده مشتری نقش نقش مثبت و معناداری دارد (00/0P=، 312/0= β)، تعامل مشتری در ارزش ادراک شده نقش نقش مثبت و معناداری دارد (00/0P=، 333/0= β)، اما اصالت برند در ارزش ادراک شده مشتری نقش ندارد (17/0P=، 071/0= β). همچنین مزایای مصرف نوستالژی در ورزش الکترونیکی (فایده معرفتی، فایده عاطفی و سود دلتنگی)، اصالت برند و تعامل مشتری به عنوان عواملی که هم مستقیماً و هم غیر مستقیم بر ارزش ادراک شده گیمرها تأثیر می گذارد (مانند بعد شناختی، محبت و رفتاری). نتیجه گیری: یافتهها محوریت برداشتهای مصرفکنندگان (گیمرها) از نوستالژی را تأیید میکند، که بر رفتار مصرفی گیمرها تأثیر میگذارد. به مدیران مراکز ورزش های الکترونیکی پیشنهاد می شود در طراحی دکوراسیون داخلی خود از تصاویر، استیکرها و سایر موارد نوستالژیک بیشتر استفاده کنند تا از این طریق حس خوب خاطرات گذشته برای مشتریان خود به وجود آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
محرک های نوستالژی زا؛ سود دلتنگی؛ سود معرفتی؛ رفتار مصرف کننده؛ ورزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of nostalgia, authenticity, and customer engagement on customers' perceived value of LAN gaming centers | ||
نویسندگان [English] | ||
Farshad Nosrati1؛ Hossein Abdolmaleki2؛ Seyyed Bahador Zakizadeh2 | ||
1PhD Candidate of Sport Management, department of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
2Assistant Professor of Sport Management, department of sport management, Karaj branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this research was to investigate the role of nostalgia-evoking stimuli, consumption benefits authenticity and user engagement on the perceived value of customers of electronic sports centers. Methodology: The present study was of the applied and correlational type. The statistical population of this study was all customers of e-sports centers in Tehran. A total of 378 questionnaires were used for statistical analysis of the data. In this study, a questionnaire was used to collect data. Data analysis at the level of inferential statistics used structural equation model tests. Findings: The results of statistical tests showed that nostalgic stimuli have a positive and significant role in the benefits of consuming e-sports (β=0.311, p=0.000), the benefits of nostalgic consumption of e-sports have a positive and significant role in customer interaction (β=0.408, p=0.000), the benefits of nostalgic consumption of e-sports have a positive and significant role in brand authenticity (β=0.373, p=0.000), the benefits of nostalgic consumption of e-sports have a positive and significant role in customer perceived value (β=0.312, p=0.000), customer interaction has a positive and significant role in perceived value (β=0.333, p=0.000), but brand authenticity does not play a role in customer perceived value (β=0.173, p=0.071). Also, the benefits of nostalgia consumption in e-sports (cognitive benefit, emotional benefit, and nostalgia benefit), brand authenticity, and customer engagement as factors that both directly and indirectly affect gamers' perceived value (such as cognitive, affective, and behavioral dimensions). Conclusion: it is recommended that managers of Esports centers incorporate more nostalgic images, stickers, and other elements into their interior design to evoke positive memories for their customers. Additionally, it is suggested that video game developers integrate nostalgic elements and characters into the design and content of their games to encourage users to engage with these games more frequently. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nostalgic stimuli, nostalgia benefit, epistemic benefit, consumer behavior, Esports | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |