تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,495 |
تأثیر بازاریابی ورزشی بر ورزش های الکترونیک؛ بررسی نقش میانجیگری اعتماد اجتماعی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2025.28523.3944 | ||
نویسندگان | ||
سجاد قدمی1؛ یعقوب بدری آذرین* 2؛ محمدرسول خدادادی3؛ محمد عباس زاده4 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 22 فروردین 1404، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1404 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازاریابی ورزشی بر ورزشهای الکترونیک؛ بررسی نقش میانجیگری اعتماد اجتماعی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی است که با دادههای کمی انجام شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه استاندارد صورت گرفت. روششناسی: جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه مشتریان گیمنتها در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 189 نفر و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد بازاریابی ورزشی (مرادی و همکاران، 1398)، پرسشنامه استاندارد اعتماد اجتماعی (صفارینیا و شریف، 1389) و پرسشنامه محقق ساخته ورزش-های الکترونیک استفاده و در بین آزمودنیها توزیع گردید و روایی آنها توسط 10 نفر از متخصصان مدیریت بازاریابی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل توسط آلفای کرونباخ 88/0 گزارش شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش تحلیل عاملی تأییدی با حداقل مربعات جزئی و همچنین از آزمون سوبل جهت بررسی نقش میانجی در محیط نرمافزار spss 23 و smartpls3.1.1 در سطح معنیداری 05/0 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است و بازاریابی ورزشی و اعتماد اجتماعی تأثیر مثبت و معنیداری بر ورزشهای الکترونیک دارند. همچنین بازاریابی ورزشی تأثیر مثبت و معنیداری بر اعتماد اجتماعی دارد و اعتماد اجتماعی در تأثیر بازاریابی ورزشی بر ورزشهای الکترونیک نقش میانجی را ایفا میکند. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود مدیران و بازاریابان ورزشی به منظور افزایش مخاطب و جذب آنها به ورزشهای الکترونیک، باید به فکر ایجاد نگرش مثبت و بهبود روابط با طرفداران خود؛ زمینه بروز اعتماد اجتماعی نسبت به این ورزش را فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
محصول؛ کیفیت خدمات؛ ترجیحات مشتری؛ درآمدزایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Sports Marketing on E-sports; Examining the Mediating Role of Social Trust | ||
نویسندگان [English] | ||
sajjad ghadami1؛ Yaghob Badriazarin2؛ Mohammad Rasoul Khodadadi3؛ Mohammad Abbaszadeh4 | ||
1Department of Sport Management, Faculty of Physical Education, Tabriz University, Tabriz, Iran | ||
2Professor of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
3Associate Professor of Sport Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
4Professor Department of Social Sciences, Faculty of Law and Social Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigate the effect of sports marketing on e-sports; to investigate the mediating role of social trust. This is an applied and descriptive-survey study that was conducted with quantitative data and data collection was done in the field using a standard questionnaire. The statistical population of this study includes all game net customers in Tabriz and Urmia. Therefore, due to the limited statistical population, the samples consisted of 189 people and were selected through random sampling. To collect data, three standard sports marketing questionnaires (Moradi et al., 2019), a standard social trust questionnaire (Safarinia and Sharif, 2010), and a researcher-made e-sports questionnaire were used and distributed among the subjects. Their validity was confirmed by 10 marketing management experts and the overall reliability was reported as 0.88 by Cronbach's alpha. Descriptive statistics were used to analyze the data, and partial least squares confirmatory factor analysis was used to test the hypotheses, as well as the Sobel test to examine the mediating role in the SPSS 23 and SmartPLS3.1.1 software environments at a significance level of 0.05. The results showed that the research model has a good fit and that sports marketing and social trust have a positive and significant effect on e-sports. Sports marketing also has a positive and significant effect on social trust, and social trust plays a mediating role in the effect of sports marketing on Tabriz e-sports. Therefore, it is suggested that sports managers and marketers should consider creating a positive attitude and improving relationships with their fans to create a basis for social trust in this sport in order to increase the audience and attract them to e-sports. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Product, service quality, customer preferences, revenue generation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |