تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,960 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,602,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,651,495 |
تحلیل تاثیر غیرخطی آموزش بر شدت انرژی در ایران: رویکرد رگرسیون کوانتایل | ||
مدلسازی اقتصاد انرژی | ||
دوره 2، شماره 2، اردیبهشت 1404 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jeem.2025.28960.1028 | ||
نویسندگان | ||
احمدرضا احمدی* 1؛ زهرا شکوری مقدم2 | ||
1دانشجوی دکتری اقتصادسنجی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. | ||
تاریخ دریافت: 20 فروردین 1404، تاریخ بازنگری: 04 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص داخلی، یکی از عوامل اصلی تعیینکننده خطرهای زیستمحیطی و شاخصی از کارایی بومشناختی محسوب میشود. آموزش در طول تاریخ به عنوان یکی از مهمترین محرکهای توسعه اقتصادی و نوآوری شناخته شده و میتواند به عنوان ابزاری مؤثر برای تشویق آموزش انرژی، پیادهسازی انرژیهای تجدیدپذیر و بهبود کارایی مصرف انرژی به کار گرفته شود. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر غیرخطی آموزش بر شدت انرژی در ایران طی سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۱ است که با استفاده از روش رگرسیون کوانتایل انجام شده است. نتایج نشان میدهد که در تمامی کوانتایلها، آموزش رابطهای غیرخطی به صورت U شکل معکوس با شدت انرژی دارد. همچنین، بخش ساختاری اقتصاد (کشاورزی و خدمات) اثر مثبت (نامطلوب) بر شدت انرژی دارد. هرچند در کوانتایل ۱۰ درصد، افزایش قیمت انرژی بهنحو منفی (مطلوب) بر شدت انرژی اثرگذار است، اما این اثر در کوانتایلهای بالا (۵۰-۹۰ درصد) مثبت (نامطلوب) میگردد. یافتههای این پژوهش میتواند به سیاستگذاران کمک کند تا با درک دقیقتر تأثیر آموزش و سایر عوامل، راهکارهای مؤثرتری برای بهبود کارایی انرژی و کاهش اثرات زیستمحیطی تدوین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
شدت انرژی؛ آموزش؛ رگرسیون کوانتایل؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the Nonlinear Effect of Education on Energy Intensity in Iran: A Quantile Regression Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmadreza Ahmadi1؛ Zahra Shakouri Moghadam2 | ||
1Ph.D. student in Econometrics, Faculty of Economics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. | ||
2M.A. in Curriculum Planning, Islamic Azad University, Sari Branch. | ||
چکیده [English] | ||
The ratio of energy consumption to gross domestic product (GDP) is considered one of the key determinants of environmental risks and an indicator of ecological efficiency. Historically, education has been recognized as one of the most important drivers of economic development and innovation and can serve as an effective tool to promote energy education, implement renewable energy, and improve energy consumption efficiency. The present study aims to examine the nonlinear impact of education on energy intensity in Iran during the years 1990 to 2022, using the quantile regression method. The results indicate that, across all quantiles, education has an inverted U-shaped nonlinear relationship with energy intensity. Additionally, the structural sector of the economy (agriculture and services) has a positive (undesirable) effect on energy intensity. Although at the 10th percentile, an increase in energy prices negatively (favorably) affects energy intensity, this effect becomes positive (undesirable) at higher quantiles (50th-90th percentiles). The findings of this study can assist policymakers in developing more effective strategies to improve energy efficiency and reduce environmental impacts by better understanding the influence of education and other factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Energy Intensity, Education, Quantile Regression, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |