تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 512 |
تعداد مقالات | 4,962 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,609,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,656,750 |
مطالعۀ پدیدارشناختی چالشهای بهرهمندی از گردشگری فرهنگی نیشابور در میان دانشجویان دختر غیربومی | ||
پژوهش های بازاریابی گردشگری و میهمان نوازی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/tmhr.2025.30017.1082 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی لعل شاطری* ؛ حسن صادقی سمرجانی | ||
استادیار، گروه باستانشناسی و تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 شهریور 1404، تاریخ بازنگری: 12 مهر 1404، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: شناسایی و تحلیل چالشهای بهرهمندی از گردشگری فرهنگی در میان دانشجویان دختر غیربومی شهر نیشابور از منظر پدیدارشناختی هدف پژوهش حاضر است. روششناسی: این پژوهش با اتخاذ رویکردی توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از روششناسی کیفی در چارچوب پدیدارشناسی تفسیری، به شناسایی و تحلیل آسیبهای گردشگری فرهنگی برای دانشجویان دختر غیربومی ساکن خوابگاه شهر نیشابور میپردازد. دادهها از طریق پرسشنامۀ محققساخته شامل سؤالات باز و بسته، از جامعهای متشکل از ۱۰۰ نفر از این گروه جمعآوری شد. یافتهها: مبنی بر تحلیل دادهها، یافتهها شکافی عمیق میان شناخت اولیه و دسترسی ساختاریافته به جاذبههای فرهنگی شهر را عیان ساخت، بهطوریکه آشنایی پیشین افراد عمدتاً متکی بر شبکههای ارتباطی غیررسمی بود و غیبت نهادهای متولی در معرفی نظاممند این ظرفیتها مشهود بهنظر میرسید. با وجود تمایل اولیه چشمگیر برای بازدید، تداوم تعامل با مکانهای فرهنگی با سه مانع اصلی مواجه بود: زیرساختهای ناکافی، کاستیهای نهادی ناشی از محدودیتهای دانشگاهی و مدیریت شهری و تنگناهای اجتماعی-فرهنگی که بهطور ویژه برای این گروه بازدارندگی ایجاد میکرد. اگرچه در ترجیحات مشارکتکنندگان، جاذبههای ادبی-هنری و تاریخی بر جذابیتهای مذهبی سبقت گرفته بود، این اولویتدهی بهتنهایی به بازدیدهای مکرر منجر نمیشد. تناقض محوری پژوهش در دوگانه انگیزش قوی اولیه و فرسایش تدریجی مشارکت نهفته بود، پدیدهای که در آن عوامل عینی (کمبود زمان و منابع مالی) و ذهنی (احساس یکنواختی محیطی) درهم تنیده میشدند. در این میان، دانشگاه بهعنوان نهاد تسهیلگر از طریق طراحی تورهای گروهی هدفمند، تأثیر همتایان در ترغیب بازدید مجدد و تبدیل یادگیری تجربی به تعامل فرهنگی، بهعنوان راهبردی کلیدی برای تقویت گردشگری دانشجویی شناسایی شد. نتیجهگیری و پیشنهادات: نتایج بر ضرورت بازتعریف نقش نهادها، همکاری میراث فرهنگی در بازآفرینی روایتهای تاریخی، توانمندسازی دانشگاه برای خلق تجربههای زمینهمحور و بازطراحی زیرساختها منطبق بر نیازهای جمعیتی جوان تأکید دارد تا چرخۀ معیوب بازدیدهای مقطعی به تعامل پایدار فرهنگی برای دانشجویان تبدیل گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیشابور؛ گردشگری فرهنگی؛ دانشجویان دختر خوابگاهی؛ میراث فرهنگی ملموس؛ پدیدارشناسی تفسیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Phenomenological Study of the Challenges of Benefiting from Neyshabur Cultural Tourism Among Non-Native Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa La’l Shateri؛ Hassan Sadeghi Samarjani | ||
Assistant Professor, Department of Archeology and History, Faculty of Literature and Humanities, University of Neyshabur, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Context and Purpose: The present study aims to identify and analyze the challenges of leveraging cultural tourism for non-native female students in the city of Neyshabur from a phenomenological perspective. methodology: Adopting a descriptive-analytical approach and employing a qualitative methodology within the framework of interpretive phenomenology, this research identifies and analyzes the impediments to cultural tourism for non-native female students residing in dormitories in Neyshabur. Data were collected from a population of 100 individuals within this group using a researcher-developed questionnaire comprising both open and closed-ended questions. Findings: Data analysis revealed a profound gap between initial awareness and structured access to the city's cultural attractions. Participants' prior familiarity primarily relied on informal communication networks, and a noticeable absence of systematic introduction to these capacities by responsible institutions was observed. Despite a significant initial willingness to visit, sustained engagement with cultural sites faced three main barriers: inadequate infrastructure, institutional deficiencies stemming from academic and municipal management constraints, and socio-cultural limitations that were particularly deterrent for this group. Although literary-artistic and historical attractions surpassed religious sites in participants' preferences, this prioritization alone did not lead to repeated visits. The central paradox of the study lay in the duality of strong initial motivation and a gradual erosion of participation—a phenomenon where objective factors (lack of time and financial resources) and subjective factors (a sense of environmental monotony) were intertwined. Within this context, the university was identified as a key facilitating institution. Targeted group tours, the influence of peers in encouraging repeat visits, and the conversion of experiential learning into cultural engagement were recognized as crucial strategies for enhancing student tourism. Conclusion: The results emphasize the necessity of redefining the role of institutions, fostering collaboration with cultural heritage bodies to recreate historical narratives,.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nishabur, Cultural Tourism in, Female Dormitory Students, Tangible Cultural Heritage, Interpretive Phenomenology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |