تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 514 |
تعداد مقالات | 4,982 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,620,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,671,920 |
فناوری هوش مصنوعی و آموزش زبان انگلیسی در ایران: بررسی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات بر اساس مدل سوات | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/eps.2025.28747.2356 | ||
نویسندگان | ||
سعید احمدپورکاسگری* 1؛ زهرا احمدپور2 | ||
1دانشکده مهندسی مکانیک،دانشگاه تفرش،تفرش .ایران | ||
2گروه آموزشی ادبیات و اموزش زبان، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی،بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 29 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1404 | ||
چکیده | ||
هدف:هدف از این پژوهش بررسی استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای آموزش زبان در ایران بر اساس چارچوب مدل سوات است. روش شناسی: این پژوهش با رویکردی کیفی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و با روش تحلیل موضوعی به بررسی نقش فناوری هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی در ایران پرداخته است. رویکرد کیفی در این مطالعه به دلیل ماهیت اکتشافی و تمرکز بر درک عمیق تجارب ذهنی مشارکت کنندگان انتخاب شد. یافته ها: یافتهها پنج نقطه قوت کلیدی شامل دسترسی به منابع آموزشی پیشرفته، شخصیسازی فرایند یادگیری، صرفهجویی اقتصادی و زمانی، ارزیابی دقیق مهارتها و افزایش مشارکت یادگیرندگان را نشان میدهند. در مقابل، سه ضعف اصلی محدودیتهای زیرساختی، موانع زبانی-فرهنگی و چالشهای فنی شناسایی شدند. فرصتها شامل تقویت زیرساختهای فناوری، ادغام با نظام آموزش رسمی، تولید محتوای فرهنگی-زبانی و توسعه پژوهش است، در حالی که تهدیدها بر کاهش تعاملات انسانی و وابستگی به فناوری خارجی متمرکزند. نتیجهگیری و پیشنهادها: هوش مصنوعی، مشروط به اتخاذ راهکارهای بومی و یکپارچهسازی با نظام آموزشی، با وجود چالشهایی مانند محدودیت زیرساختی و فرهنگی، پتانسیل بالایی برای تحول آموزش زبان انگلیسی در ایران دارد. توسعه ابزارهای هوش مصنوعی بومی، تقویت زیرساختهای دیجیتال، و آموزش معلمان برای استفاده بهینه از فناوری، پیشنهاداتی کلیدی برای بهرهبرداری از فرصتها و کاهش تهدیدها ی شناخته شده در این پژوهش است. نوآوری و اصالت: این پژوهش نخستین تحلیل سوات در بافت ایران است که عوامل چهارگانه مؤثر بر ادغام هوش مصنوعی در آموزش زبان را با تأکید بر چالشهای بومی و راهکارهای تطبیقی شناسایی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی؛ پژوهش کیفی؛ تکنولوژی آموزشی؛ هوش مصنوعی؛ سیاست گزاری آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Artificial Intelligence Technology and English Language Education in Iran: A SWOT Analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed AhmadpourKasgari1؛ Zahra Ahmadpour2 | ||
1Department of Mechanical Engineering, Tafresh University, Tafresh.iran | ||
2Department of English language teaching and literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This research seeks to evaluate the use of artificial intelligence (AI) technology in Iranian language education using the SWOT analysis model, which consists of four facets: strengths, weaknesses, opportunities, and threats. Methodology: This research utilized a qualitative design by conducting semi-structured interviews and thematically analyzing the impact of AI on English language teaching in Iran through the lens of SWOT analysis. The qualitative approach was fit for this study as it was exploratory in nature and sought to understand how participants make sense of their individual experiences. Results: The results of the analysis provided five key strengths: availability of modern educational materials, tailored personal learning experiences, economical and time-efficient processes, accurate skill measurement, and higher learner participation. On the other hand, the three main weaknesses were: inadequate infrastructure, socio-linguistic and cultural impediments, and other technological issues. Other opportunities were upgrading the technological infrastructure, using AI in formal schooling, developing relevant scholarly and linguistically materials, and doing further studies. Threats related to the lack of human social interaction and the reliance on external foreign technologies. Conclusions and suggestions: Although Iran faces infrastructural and cultural difficulties, new AI applications have the potential to change the English education system. If localized strategies as well as systemic integration | ||
کلیدواژهها [English] | ||
English as a Foreign Language (EFL) Education, Qualitative Research, Educational Technology, Artificial Intelligence, Educational Policy-making | ||
مراجع | ||
Abedi, S. R., Divanpour, F., Molaee, S. R., & Gebremariam, H. T. (2025). Harnessing Artificial Intelligence for ESL Assessments: Efficiency, Challenges, and Future Directions. Language, Technology, and Social Media, 3(1), 119-130. https://journal.wiseedu.co.id/index.php/ltsmjournal/article/view/83 Ahmadi, S. Tahmasebzadeh Sheikhlar, D., Mirarab Razi, R. (2025). Analysis the opportunities and challenges of personalization learning based on artificial intelligence in higher education. Journal Educational Planning Studies, 13(26), 7-33. https://doi.org/10.22080/eps.2025.28091.2292 [in Persian]. Alhusaiyan, E. (2025). A systematic review of current trends in artificial intelligence in foreign language learning. Saudi Journal of Language Studies, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.1108/sjls-07-2024-0039/full/html Banyasady, A. (2024). From the Unexpected Encounter with Artificial Intelligence in the University classroom to Deep Thinking about its Increasing Presence in Higher Education. Journal of Educational Planning Studies, 13(25), 92-111. https://doi.org/10.22080/eps.2024.27632.2274 [in Persian]. Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Mousa, M. M., Erkan, I., & Rahman, M. (2021). SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, 6(1), 54-72. https://www.doi.org/10.5038/2640-6489.6.1.1148 Ebadi, S., & Amini, A. (2024). Examining the roles of social presence and human-likeness on Iranian EFL learners’ motivation using artificial intelligence technology: A case of CSIEC chatbot. Interactive Learning Environments, 32(2), 655-673. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2096638 Farrokhnia, M., Banihashem, S. K., Noroozi, O., & Wals, A. (2024). A SWOT analysis of ChatGPT: Implications for educational practice and research. Innovations in Education and Teaching International, 61(3), 460-474. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846 Hamedinasab, S., & Rahimi, S. (2025). The barriers and challenges of implementing artificial intelligence in higher education systems. Journal of Educational Planning Studies, 13(26), 57-73. https://doi.org/10.22080/eps.2025.28149.2295. [in Persian]. Keban, Y. B., Arifin, S., & Wahyono, R. (2019). SWOT analysis and its implementation strategies in educational management. Journal of Education and Practice, 10(12), 86-92. 10.7176/JEP/10-12-10 Long, D., & Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. In Bernhaupt R, Mueller F, Verweij D, Andres J (eds). Proceedings of the 2020 CHI conference on human factors in computing systems (pp. 1-16). Association for Computing Machinery. Pourjamshidi, M. & Mozafari, O. (2025). Use of Artificial Intelligence Technologies in STEM Educational Programs. Journal Educational Planning Studies, 13(26), 34-56. https://doi.org/10.22080/eps.2025.28359.2303 [in Persian]. Safari, P., & Rashidi, N. (2015). A Critical Look at the EFL Education and the Challenges Faced by Iranian Teachers in the Educational System. International Journal of Progressive Education, 11(2). https://doi.org/10.3316/INFORMIT.376818708170310 Saltman, K. (2020). Artificial intelligence and the technological turn of public education privatization: In defence of democratic education. London Review of Education, 18(2), 196-208. https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/10109332 Song, C., & Song, Y. (2023). Enhancing academic writing skills and motivation: Assessing the efficacy of ChatGPT in AI-assisted language learning for EFL students. Frontiers in Psychology, 14, 1260843. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1260843 Stewart, J. (2023, February 17). Noam Chomsky says ChatGPT is a form of “high-tech plagiarism”. My Modern Met. https://mymodernmet.com/noam-chomsky-chatgpt/#:~:text=ChatGPT%20is%20basically%20high%2Dtech,to%20avoid%20doing%20-the%20work Tavakol, M., & Tavakoli, M. (2022). The professional identity of Iranian young-learner teachers of English: A narrative inquiry. Linguistics and Education, 71, 101101. https://doi.org/10.1016/j.linged.2022.101101 Teng, M.F. (2024a). A Systematic Review of ChatGPT for English as a Foreign Language Writing: Opportunities, Challenges, and Recommendations. International Journal of TESOL Studies, 6(3). https://doi.org/10.58304/ijts.20240304 Teng, M. F. (2024b). “ChatGPT is the companion, not enemies”: EFL learners’ perceptions and experiences in using ChatGPT for feedback in writing. Computers and Education: Artificial Intelligence, 7, 100270. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100270 Teng, M. F., & Huang, J. (2025). Incorporating ChatGPT for EFL writing and its effects on writing engagement. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT), 15(1), 1-21. https://www.igi-global.com/article/incorporating-chatgpt-for-efl-writing-and-its-effects-on-writing-engagement/367874 Tsai, C. Y., Lin, Y. T., & Brown, I. K. (2024). Impacts of ChatGPT-assisted writing for EFL English majors: Feasibility and challenges. Education and Information Technologies, 1-19. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12722-y Wafa, Z., & Sulistyaningsih, E. F. (2025). Exploring the Integration of Artificial Intelligence in English Language Teaching: Trends, Challenges, and Pedagogical Implications. English Education and Literature Journal (E-Jou), 5(01), 119-128. https://jurnal.umnu.ac.id/index.php/e-jou/article/view/1509 Wang, H., Wu, J., Muhedaner, M., & Maihemuti, S. (2022). College students’ online education evaluation through SWOT analysis during covid-19. Ieee Access, 10, 88371-88385. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3198082 Werdiningsih, I., Marzuki, Indrawati, I., Rusdin, D., Ivone, F. M., Basthomi, Y., & Zulfahreza. (2024). Revolutionizing EFL writing: Unveiling the strategic use of ChatGPT by Indonesian master’s students. Cogent Education, 11(1), 2399431. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2399431 Woo, D. J., Wang, D., Guo, K., & Susanto, H. (2024). Teaching EFL students to write with ChatGPT: Students’ motivation to learn, cognitive load, and satisfaction with the learning process. Education and Information Technologies. doi.org/10.1007/s10639-024-12819-4 Zhao, X., Cox, A., & Cai, L. (2024). ChatGPT and the digitisation of writing. Humanities and Social Sciences Communications, 11, 482. https://doi.org/10.1057/s41599-024-02904-x | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |