تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 514 |
تعداد مقالات | 4,984 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,624,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,674,715 |
عارضه یابی و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس تکنیک دلفی فازی (موردمطالعه: اداره کل آموزشوپرورش استان کرمانشاه) | ||
مدیریت منابع انسانی پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/shrm.2025.5840 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا جلیلیان* 1؛ مرتضی مرادی2؛ محمدامین باتمانی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کنگاور، دانشگاه آزاد اسلامی، کنگاور، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 20 تیر 1404، تاریخ پذیرش: 22 تیر 1404 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر عارضهیابی دورههای ضمن خدمت برگزارشده و شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آن بر اساس تکنیک دلفی فازی در اداره کل آموزش و پروش استان کرمانشاه است. بر اساس ماهیت، جهتگیری پژوهش کاربردی– توسعهای، نوع پژوهش میدانی، استراتژی آن پیمایشی و شیوه گردآوری دادهها در آن استفاده از پرسشنامه و مصاحبه (نظرسنجی از طریق تکنیک دلفی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی (سنجش کیفیت آموزش) تعداد 350 نفر و حجم نمونه 184 نفر تعیین گردید. جامعه آماری در بخش دلفی فازی خبرگان علمی و اجرایی به تعداد 20 نفر که بهصورت هدفمند انتخاب و دادههای موردنیاز جمعآوری گردید. برای تعیین سطح کیفیت آموزش ضمن خدمت از پرسشنامه استاندارد استفاده و تحلیل دادهها از طریق آزمون پارامتریک تی تکنمونهای صورت گرفت. روایی ابزار از طریق اعمالنظر خبرگان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (919/0) مورد آزمون قرار گرفت. در گام دوم، بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای ضمن خدمت با بهکارگیری تکنیک دلفی فازی و طی دو مرحله استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، آموزشهای ضمن خدمت از بُعد زمینه و بُعد برونداد کیفیت مناسب را ندارد و از بُعد درون داد و بُعد فرآیند نیز سطح کیفیت آموزشهای ضمن خدمت بسیار پایین است. در بخش دلفی فازی، طی دو مرحله با اجماع نظر خبرگان، دوازده عامل بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر سطح کیفیت آموزشهای ضمن خدمت شناسایی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ضمن خدمت؛ عارضهیابی؛ کیفیت آموزش؛ دلفی فازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Diagnosing complications and identifying factors affecting the quality of on the job training courses based on the fuzzy Delphi technique (case study: General Department of Education of Kermanshah province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza Jalilian1؛ Morteza Moradi2؛ Mohammad Amin Batmani3 | ||
1Faculty member of Payame Noor University | ||
2Faculty Member at Payame Noor University | ||
3Assistant Professor, Department of Public Administration, Kangavar Branch, Islamic Azad University, Kangavar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main goal research is to identify the complications of the on the job training held and identify the factors affecting its quality based on the fuzzy Delphi technique in the General Department of Education of Kermanshah province. Based on the nature, the direction of applied-developmental research, the type of field research, its strategy is a survey and the method of data collection is the use of questionnaires and interviews (survey through Delphi technique). The statistical population of the research for measurement of the quality of education was 350 people and the sample size was 184 people. The statistical population in the fuzzy Delphi section consisted of 20 experts who were purposefully selected and the required data were collected. To determine the quality level of on the job training, a standard questionnaire was used and data analysis was done through a one-sample T test. The validity of the tools was tested through the experts' opinions and its reliability was tested through Cronbach's alpha (0.919).in order to identify the factors affecting the quality of on the job training, were used the fuzzy Delphi technique in two stages. According to the findings of the research, on the job training does not have the appropriate quality in terms of context and output, and in terms of input and process, the quality level of on the job training is very low. In the Fuzzy Delphi section, during two stages, twelve factors identified as influencing factors on the quality level of on the job training. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
On the Job Training, Problem Diagnosis, Training Quality, Fuzzy Delphi | ||
مراجع | ||
Afshari,L.,Ahmad,M,S.and Mansoor,T. (2024). How to lead responsibly toward enhanced knowledge sharing behavior and performance: implications for human resource management, Personnel Review, Vol. 53 No. 4, 944-964. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |